středa 3. dubna 2024

Kornatický potok

12. 11. 2023

Terén: Asfaltové a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - Štruncovy sady - Prazdroj - Lobzy - Božkov - Božkovský ostrov - Koterov - Starý Plzenec - Sedlec - Pod Sedleckou skálou - Svidná - PP Kornatický potok - Potoky - Hádek - po CT 2040 Kornatice - Mariina vyhlídka - po žluté Pod Lopatou - Kornatický potok u Šťáhlavic - Šťáhlavice - Hraběcí alej - Šťáhlavy - po červené Starý Plzenec - NS Skalní stezka - Městský les - Černice - Čechurov - Vokounova lávka - Tyršův most - Bory - zimí stadion - nám. Republiky - Rondel - Pod Záhorskem

Jako neni úplně teplo, ale na půlku listopadu ani zima. Než tedy napadne sníh, pořád je tu kolo. Vzal bych to rád někam ke Kornaticím, uvidíme, kam projedu po cestičkách.

Ze Záhorska pojedu pro změnu na Roudnou, po prašné cestě za Černou ovcí, k lávce kousek nad soutokem ke Štruncovým sadům a protože venku je málo lidí, dovolil jsem si projet po lávce do areálu pivovaru. Podjedu pivovarskou bránu a stáčím se ostře vlevo do ulice U Prazdroje. Když podjedu trať, odbočuji vpravo a takovou nechutnou uličkou projedu za supermarket. Potom se protáhnu kolem vrat k seřaďovacímu nádraží a pokračuji nerušeně mezi Slovany a Lobzy. Vyšehradskou ulicí sjedu k řece a po jejím pravém břehu kolem střelnice se blížím k Božkovu. Vezmu to dnes přímo podél řeky, potom přes Božkovský ostrov a pak se vydávám ke Koterovu. Jak už kolem Plzně není skoro úniku před asfaltem, raději si cestu prodloužím po občasně používané cestě podél řeky místo nezábavné silnice k lávce. Dá se projet i lesíkem a dostanete se tak nezpevněnou cestou přímo na rampu na lávku. Za řekou v zatáčce opět sjíždím z cesty, protože už i tady splachovali naše peníze do kanálu zcela zbytečným asfaltováním štěrkové cesty přes louky do Koterova. Naštěstí se to dá objet po pěšince trochu jižněji. Na kraji Koterova odbočuji vpravo a stoupám po silnici na odbočku před tratí. Tudy se dostanu pod dálnici a pak vyzkouším, kam se dá dojet podél trati směrem na Plzenec. Potvrzuje se to, co je vidět v mapě, k nejbližšímu podjezdu pod tratí to není problém, pak ale cesta končí. Pojedu tedy krajem pole. Jsou tu odvodňovací kanály, momentálně ten první díky bohu bez vody, ale oraništěm na dalším pozemku se nejede dobře. Až o kus dál, když znovu přeskočím další kanál, jsem na pěšině v louce, kde se dá jet. Kolem louky dojedu k CT31, křižuji ji a pokračuji mezi ní a řekou po louce do města.

Ve Starém Plzenci překonám Úslavu na Malou Stranu a pod rotundou mířím k Sedlci. Jakmile to jde, odbočuji z další zbytečné asfaltky, ale není to jednoduché, když jsou tu navíc ohrazené louky. Do Sedlce přijíždím tedy nakonec po zelené, po které i velmi prudce vystoupám do Lesní ulice a pak neznačenou cestou kolem střelnice stoupám pod Sedleckou skálu. Opodál se připojuji znovu na zelenou, překonám silnici do Rokycan, za níž následuje stoupání ke Svidné po široké rozbité asfaltce. Na rozcestí na Svidné se jednou z mnoha cest vydávám na severovýchod pod hřebenem Maršálu. Asi za kilometr a půl odbočuji vpravo. Takhle zvláštně vede i asfaltka. Teď mě čeká dlouhý sjezd k Potokům. U této hájovny se stáčím na jih a jak podle pravítka upaluji na Hádky. Ostud do Kornatic je to po CT 2040 přes kopec po asfaltce. ve sjezdu ke Kornaticím, zpocený po tempu v předchozím stoupání, je pěkně chladno. V Kornaticích se stočím doprava na silnici do Milínova, ale za vsí u trati odbočuji znovu vpravo na polní cestu. Je to asi relativně nově založená alej s několika naučnými cedulemi. moc vyježděná nebo vychozená cesta tu není, ale vím kudy jet a je tu klid, to mi naprosto vyhovuje. Ve stoupání po trávě se také zahřeju na tomhle vídrholci. Objedu vrcholek bezejmenného kopečku a cesta mě sama navede do severního směru zpět k hranici PP Kornatický potok. Na kraji lesa se dostávám na větší cestu, odbočuji prudce vlevo a podél lesa se začínám blížit k Mariině vyhlídce. Já ani nevěděl, že je tu cesta, ale lidé tu parkují auta, tak asi je to zde známé, aby to bylo co nejblíže k oblíbeneé vyhlídce. Ta dnes není mým cílem, proto když se probiju zarostlou cestou lesem, vyhlídku jen míjím a těším se na rychlý sjezd pod Lopatu.

Nechci riskovat, že po cestách podél Kornatického potoka skončím někomu na pozemku u chaty, takže jedu kousek po silnici a sjíždím k němu až těsně před dalším železničním přejezdem. I zde projíždím kolem chat, ale je tu lávka a nikdo nelamentuje, takže se ocitám na pravém břehu, kde už vím, že mohu pokračovat loukou k jezu a Šťáhlavicím. Právě pod jezdem je lávka, kteoru také využiju a tím se dostávám do vesnice. Projedu novou zástavbou k Hraběcí aleji. Ta mě dovede po asfaltu do Šťáhlav k železniční stanici. Jako obvykle se podél trati dostanu k červené turistické trase. ještě kousek skrz obec a pak už se červená vydává mezi pole a stoupá k "Výrovně". Turistickou trasu nechám odbočit, pojedu dnes nad Starým Plzencem. pod lomem Hřeben k NS Skalní stezka, pak na dohled Andrejškám po louce k obytné zóně nedaleko Plzenecké železnice a nakonec projedu lesem z ulice K lesu k dnes už třetí střelnici. Neznačená cesta odtud vede přes kopec do Městského lesa. Podjedu D5, protáhnu se Černicemi a pak ulicemi Do Zámostí a Kostincovou na kraj Slovan a pak sjíždím k Vokounově lávce. Po CT 3 pokračuji k Tyršovu mostu. Dále vystoupám na Bory a přes město se vydávám za nemocnicí k zimnímu stadionu. Nejšikovnější je pak projet pod tratí a Resslovou ulicí do centra. nejezdím tam úplně nejraději, ale když není provoz na Rooseveltově mostě, je to pochopitelně nejkratší možnost, jak se dostat k Rondelu a do Záhorska.

Ačkoliv bylo cestou poměrně dost asfaltových cest, líbil se mi. Necelých 57 km s průměrnou rychlostí 19,8 km/h mi uteklo rychle.