pátek 1. srpna 2025

Rozhledna Bučina, Kyselka, Ostrov nad Ohří

66 km
19. 4. 2025
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1350 m
Terén: Polní a lesní cesty, asfaltky
 
Abertamy - po žluté Pstruží - Merklín - Hroznětín - Bystřice - PR Ostrovské rybníky - Nová Víska - Bor - Stráň - po zelené Kyselka - Dolní Lomnice - rozhledna Bučina - Mattoniho stezka - Mattoniho muzeum - kaple sv. Anny - Mattoniho vila - Kyselka - Radošov - Velichov - Mořičov - Liticov - Ostrov nad Ohří-zámek - Kfely - Hluboký - údolí Rudného potoka - údolí Eliášova potoka - rozcestí Lípa - Pod Plešivcem - Kaffskou cestou Abertamy
 
První jarní ježdění v Krušných horách a to rovnou na novém kole! Vůbec jsem neplánoval vybírat nové kolo, jenže se objevila super nabídka Cube Reaction ve velikosti XXL, modelový rok 2024 v parádní barvě. Nový modelový rok nemá tak hezký design rámu a protože u Cubu mění design rámu tak jednou za čtyři nebo pět let, asi zase dlouho jiný nebude. Padlo rozhodnutí a už je doma💓 A protože není rozhodně momentálně teplo, vybírám cestu dolů do údolí. Až budu zpátky stoupat, klidně může přituhovat, to se zahřeju.
 
Po deštích je celkem mokro, ale po nezpevněných cestách toho dnes tolik nenajezdim. Z Abertam se spouštím podél Bystřice, u bývalého dolu Šlik přejíždím ne levý břeh a pokračuji po flow trailu Helen. Ten postupně sbírá všechny plešivecké traily. Dnes tu ale v podstatě nikdo není, ačkoliv mám pocit, že lanovka možná i v porovozu byla. Cesta po žluté i trail trochu mokré jsou, ale jde to. V Pstruží vyjíždím na silnici, protože po zelené od Hroznatova vrchu to na kolo není a jinudy to moc do Merklína nejde. Aspoň si to jednou zkusím. Měl jsem strach, že při nekonečném sjezdu zmrznu, ale hodně rychle se klesá a trik s teplejším údolím funguje, takže to nebylo tak zlé. Z Merklína do Hroznětína vede hezká cyklostezka mezi tratí a říčkou, do Bystřice pak vede cyklotrasa více méně vedlejší ulicí. Už se ale těším, až odbočím a za hlavní silnicí na Ostrov vjedu na nezpevněnou cestu. Chvíli je to velká polní cesta, ale obory Hájek odbočuji vlevo a jedu po nádherné louce - to jsou ty nejhezčí úseky obecně😊Je to asi jen kilometr k podjezdu pod tratí, ale zapsalo se mi to do paměti. Mezi rybníky a zákrutou železnice se zdálo být více variant cest, ale asi byla nakonec jen jedna a náhodou jsem jel zrovna po ní. Trochu podmáčená, ale moc pěkná cesta po louce. Když šlapu v tomhle měkkém terénu a vysvitne slunko, nenapadlo by mě, že jsem měl ráno strach, že mi bude zima...
 
Netrvá však dlouho a vyjíždím na silnici u železničního přejezdu u Hájku, proti silnému větru pokračuji chvíli na jedné, chvíli na druhé straně trati k železniční zastávce Hájek, pak kolem rybníku Malý Bor, přes silnici na Karlovy Vary a pomalu se začíná stoupat k vesnici Bor. Za vsí odbočuji na rozdvojení vlevo na Stráň, kde v zatáčce ještě před domky odbočuji vpravo a jedu rovnou k jezdeckým stájím. Nutno pochválit majitele, že přes své pozemky nechají jezdit cyklisty a chodit turisty, takže tu může vést zelená turistická trasa. Škoda že je asfaltová snad až k rozcestí a přístřešku pod Studeným vrchem. Odtud začíná docela dlouhý a místy intenzivní sjezd po zelené do Kyselky. Zpočátku štěrková cesta se postupně mění na hezkou pěšinku v bukovém lese, ale je tu pěkně mokro. Přejíždím Ohři a jsem u výrobny minerálních vod, vypadá to tu ale celkem žalostně, opravy spíš nepokračují, než že by pokračovaly šnečím tempem. Byl jsem tu před čtyřmi lety a nevidím žádný posun, pořád ta samá lešení. Chci se dnes podívat hlavně na rohlednu Bučina a protože tuším, že odtud nahoru jakoukoliv přímější cestou to nebude na jízdu, vybral jsem si trasu oklikou přes Dolní Lomnici. Táhlým stoupáním údolím do nejbližší vsi je to pohodička, pak přejedu potok Lomnice a jedu o 150° vpravo. Trošku jsme zaváhal, jestli to bude průjezdné, ale nebudu vás napínat, dá se tudy jet až na vrchol. Jenom to takhle zjara neníé zadarmo. vyjedete za chvíli na louku, po které vede cesta přímo kolmo na vrstevnice, půlka energie se ztrácí ve vysoké trávě, takže jsme hned vyzkoušel jedny z nejlehčích převodů na tom novém kole s jedním převodníkem. A když skončí louka, zbytek cesty vede po mazlavém blátíčku. Ani nové pláště mě nezachránily před masivním prokluzováním. Aspoň že když se připojím na žlutou vedoucí od Dubiny, je kopec mírnější, respektive jede se po rovině, tak mě nějaký kluzký povrch tolik netrápí. Ještě traochu problém to je těsně před rozhlednou v kopečku, kde se vlastně klesá, protože Bučina není přímo na vrcholu. Jsou tu nějací lidé, než udělám fotky, i z dronu, a nasvačím se, projíždí kolem dokonce motorkáři!?
 
Tuším, že to nebude nic moc, ale přesto se vydávám po žluté dolů. Jsou na cestě schody a skalky, no prostě na pěší túru fajn, ale na kolo ani ne. Bohužel mi unilo rozcestí, kde žlutá pokračovala vpravo, protože jsem se zrovna v daném místě soustředil na to, abychom se minuli s kolemjdoucími, a tak si dál vychutnávám prudké klesání po podmáčené půdě nebo mokrých kamenech, je to hodně technický sjezd. O pár desítek výškových metrů níže tedy odbočuji z červené, abych se vydal směrem, kterým jsem chtěl jet po červené, měl bych se dostat k Jindřichovu sedátku a pak už to bude po místní modré trase. Noo, tak to je trasa za všechny peníze, řekl bych naprosto neprostupná, zdevastovaná od těžkých strojů, s metrovými koryty od kol plných vody a bahna. To bude něco... No projel jsem sice až na dohled žluté nad Löschnerovo pavilonem, ale v cestě mi stojí mokřady - louka, po které volně proudí potůčky. Jinudy to nejde, takže do toho. za chvíli jsem se dostal na cestu, kde to nebylo o nic lepší, mazlavé rozježděné bahno se okamžitě nalepilo na kola, a tak to ze mě létá ještě daleko za Mattoniho muzeem a kaplí sv. Anny, kde jsou moje další zastávky. Sjíždím zpět na silnici u Ohře a nechávám za sebou stopu od bahna možná až do Radošova. I červená turistická trasa tu vede po kroutící se silničce. Ve velichově přejedu Ohři a čeká mě výživné stoupání délklou i sklonem do Mořicova. Pro auta pěkné serpentiny, na ploužícího se cyklistu možná trochu úzké a do zatáček není vidět, kdyby to tu někdo vzal zostra tím autem. 
 
Tak jsem se dostal z údolí řeky a zvlněnou krajinou pokračuji po silnici přes Liticov do Ostrova nad Ohří. Chci si projet zámecký a kláštěrní areál. Na to, že celý život jezdím do Krušných hor, tak tohle jsem vždy míjel a teď se trochu stydím, je tu plno krásných památek, parádní park s protákající Bystřicí, hrobky, letohrádek - hustý, a navíc málo lidí😊 Tak jsem se pokochal a teď zpět z podhůří do hor. Skrz Kfely sice vede cyklotrasa a naučná stezka, ale ty vedou normálně ulicemi, až od Kfelského rybníku je polní cesta vedoucí do Hlubokého. Tahle vesnička je opravdu velmi hluboko pod kopci, čeká mě výstup sice v nejprudčích místech po hrubém betonu s velkým gripem, ale tak prudkým stoupáním, že se dostávám na samou hranici možností kola. To jenevýhoda jednopřevodníkových systémů, že mají nedostatek převodů. Jedu na nejlehčí a dokážu si snadno představit, že bych pod koly měl trávu a potřeboval bych o dva stupně lehčí převod, jako bych měl na starém dobrém trojpřevodníku. Vrstevnice v mapě takový drsný kopec nanaznačují. Čeká vás to ale hned na začátku lesa, než se dostanete k Rudnému potoku, už je to mírnější a pak houpavě po vrstevnici. Pořád jsem ale jen v 650 m n. m., takže nekončíme. Nad Oldřiší jedu kousek po červené, ale na Mariánskou nechci, takže zůstávám kousek pod ní. Dostávám se tedy do údolí Eliášova potoka, tam se jede hezky po štěrkové cestě. Budu pokračovat na rozcestí Lípa, takže bych se rád vydal po zelené, ale tam je totální bahnité oraniště od těžby. Stojí mi to za to ujet dva kilometry navíc k silnici pod Zálesí a pak se zas vracet, než vjet do tohohle hnusu. Pod Kamennou hůrkou však od silnice po zelené znovu stoupám. Dokud neodbočí ke Švýcárně. Ještě si totiž objedu Plešivec přes Horní Kaff, ke sjezdovce Hana a pak Kaffskou cestou po hrubém asfaltu vlastně až k silnici do Abertam.
 
Přes 1350 nastoupaných metrů na 66 km, to ujde takhle na začátek sezóny, ale jezdí se mi dobře letos😊 Dneska bylo hodně asfaltu, ale co se dá dělat, bylo dost mokro a trochu chladno, tak to tolik nevadilo. Taky jsem dobře otestoval nové kolo. Všeobecná spokojenost kromě těch převodů. Jsou celkem slušně odstupňované, ale chybí jak rychlý, tak pomalý. Kolem Plzně to nevadí, v horách trošku jo. Převodník s jiným počtem zubů to bohužel nevyřeší. Jinak spoustu památek dnes na trase, to byla paráda.  
  
 
 
 
Rozhledna Bučina

 
 
Rozhledna Bučina

Rozhledna Bučina

kaple sv. Anny v kyselce

Kyselka podél Ohře


Ostrov nad Ohří - Letohrádek

Žádné komentáře:

Okomentovat