pátek 21. srpna 2020

13. 7. 2020

Náročnost: Velká
Terén: Lesní a polní cesty

Plzeň-Bory - Tyršův most - po žluté Vokounova lávka, Čechurov, Černice, Ostrá hůrka - střelnice - Starý Plzenec - po červené Šťáhlavy - po modré Hraběcí cesta - Šťáhlavice - Nezvěstice - obora Žákava - Zdemyslice - Podhájí - Rohatá skála - Blovice - hájovna Kamensko - Žákava - Kohouty - po CT 2299 Šťáhlavice žst. - Vymrovka - Lopatský rybník - Šťáhlavy - Starý Plzenec - po CT 31 Koterov - Doudleve - Bory

Přišel den, kdy se podívám na Rohatou skálu u Blovic. Dříve jsem o ní vůbec nevěděl, což ovšem není s podivem, protože byla schovaná někde mezi stromy. Aktuálně je okolí vymýceno, takže ideální doba ji omrknout.

Vyjíždím z Plzně, Bor, k Tyršovu mostu a lehce přes kopec po žluté k Vokounově lávce. Prudkými serpentinami vystoupám k Bručné a po žluté pokračuji přes Čechurov až do Černic a pod dálnicí do lesa nad Ostrou hůrkou. Stoupám ke 400 m n. m., ale kousek před střelnicí se cesta začíná svažovat. Jedu asi 200 m po staré silnici, pak odbočuji prudce vpravo do kopce, ale hned se zas vydávám do lesa na vrstevnicovou lesní cestu k Plzenecké železnici. Stoupám kolem fotbalových hřišť, pak ještě kus lesem a vyjíždím skoro nad Plzencem. Kolem Výrovny projíždím k červené turistické značce, která mě lesem s popadanými stromy provádí až na vyhlídku nad Šťáhlavy a pak dlouhým sjezdem po polní cestě do vsi.

Celé Šťáhlavy projíždím podél trati, kde je vlastně jen cesta pro pěší a cyklisty, to je příjemné. Následuje Hraběcí cesta, po které je vedena modrá turistická značka. A pakliže pokračujete na jihovýchod jako já, lepší než po silnici je vydat se po chodníku za zatáčkou v lese doprava. Dále mířím k lávce přes Úslavu a brod přes Kornatický potok, kudy tedy dnes moc vody neteče. Za tímto zpestřením se vracím na silnici, po ní na levý břeh a záhy odbočuji vlevo, na polní cestu do Nezvěstic. Je tu něco vykolíkováno, tak se jen modlím, aby to tu nevyasfaltovali.

V Nezvěsticích je to poněkud navigačně náročné. Od kostela jedu před brůdek do ulice, která vede nad Úslavou a nikam z ní neodbočuji. Vede do lesíka, kde se postupně téměř vytrácí, což ve mě budí nejistotu, ale vyplatilo se to nevzdát. Cesta stoupá ke trati, překonává ji a hned za ní je třeba se vydat vlevo k oboře, podél jejíž hradby pokračuji na louku, kde už je vyježděná cesta do Štěrkovny. Kolem chat už pak vede asfaltka. Ze Zdemyslic vede po silnici modrá turistická značka, podjíždí znovu trať a pak odbočuje do chatové oblasti Podhájí. Následuje brod přes Podhrázský potok a prudké stoupání k Rohaté skále. K té je sice potřeba pár metrů odbočit, ale není problém ji najít. Dostává svému jménu a takhle na té mýtině se docela pěkně vyjímá😊

Následuje velmi prašný sjezd do Blovic, odkud už to stáčím zpět kolem hřiště a koupaliště. Můžete jet podél Úslavy až do Zdemyslic, já ale chtěl do Žákavy, tak jsem stoupal přes hájovnu Kamensko s přilehlým rybníčkem na Štítovském potoce. Je to poměrně táhlé stoupání do 450 m n. m. Za hájovnou pokračuji přímo na sever po hrubé asfaltce a na rozcestí ve tvaru T se vydávám vlevo, dokud nenarazím na nenápadnou pěšinku vedoucí na louku a ke statku v Žákavě. Dříve to tu nebylo ani průjezdné, dnes už je tu znatelně vyšlapáno. Zakrátko navíc začíná asfalt.

Ze Žákavy stoupám po silnici, protože chci ke žluté na Vartě. Cesta od silnice v mém směru není, ale pole je sklizené a nezorané, takže projíždím k lesu a stoupám k vršku Kohouty. Odtud pak sjezdem po CT 2299 znovu k železniční stanici Šťáhlavice. Všiml jsem si až teď, že jsem mohl projet lesní cestou nad řekou přímo, tak příště...

Pokračuji na Vymrovku a projíždím opatrně areálem zámku Kozel kolem Lopatského rybníku. Jsem si docela jistý, že jsme kdysi prošli pěšinou mezi řekou a zámkem do Šťáhlav. Trochu se bojím, ale zkusím to. K jezu to jde relativně dobře, tam jsem jednou i brodil. Ale menší pěšinka vede i dál ve stráni. Snad to s kolem na zádech nebude moc daleko. Noo, popravdě to do síně slávy uvedeno nebude, ale dá se tudy dostat k obytné zóně, co už asi patří ke Šťáhlavům. Legionářskou ulicí pak pokračuji ze vsi do luk a protože podle mapy chybí opravdu jen kousíček cesty u řeky ke spojení do Starého Plzence, zkouším to, co to dá. Bohužel má zrovna v tomto mapa pravdu, nedá se tu asi na 100 metrech projet a musím vystoupat k silnici a projet tedy Smetanovou ulicí na Masarykovo náměstí a pak po cyklotrase NUDA, označované též číslem 31, do Koterova. Sice ještě projíždím po bývalé parádní nezpěvněné cestě, ale je tak zarostlá, že už to nedává smysl.

Z Koterova na Bory se vracím přes Bručnou a po CT 3 kolem Škoda parku a pak Samaritskou ulicí na Bory. Lehčí, 58 kilometrový výlet, nicméně s převýšením přes 750 m, to celkem ujde. Průměrná rychlost 19,8 km/h.