neděle 20. prosince 2020

NS Okolo Břehů, skalní útvar Kvočna

27. 9. 2020

Terén: Lesní cesty, singly

Plzeň-Pod Záhorskem - alej Svobody - Mikulka - Malý Bolevec - Bolevec - Třemošenský rybník - Kamenný rybník - Petrovská díra - PR Petrovka - Krkavec - po zelené U Křížku - po místní zelené Ledecká silnice - Na Bohoutově - Bílý potok - NS Okolo Břehů - Kvočna - Vodní nádrž na Bílém potoce - Břízský mlýn - Česká Bříza - Zruč - po modré Drahotínský rybník - podél Drahotínského potoka Druztová - Malochova stezka - po žluté Bílá Hora - Bolevecký rybník - Roudná - Pod Záhorskem

První podzimní výlet směřoval k Třemošné, z Plzně jsem se vydal přes Mikulku, stavbu východního "obchvatu", přes Malý Bolevec zadem do plnohodnotného Bolevce a k Třemošenskému rybníku. Jak známo, megalomanská lávka přes trať a výpadovku stále není otevřená, prý kvůli počasí a geologickým podmínkám😆 Jojo, jak se ten náš podnebný pás postupně mění z mírného na subtropický, je to vážně těžký úděl, že ani nemrzne a nesněží. Konečně vjíždím trochu do přírody mezi Třemošenským a Kamenným rybníkem. Jsou tu desítky různých cest, projíždím jednou z nich k odbočce zálužské silnice do Ledec. A lesní cestou na západ mířím lesem přes vršek k Sigmondově stezce nad Strženkou v PR Petrovka.

Podél Boleveckého potoka pokračuji po jakési pěšince. Je celkem slušně vychozená, ale v mapě není zanesená, postupně stoupá údolíčkem a zdá se, že v opačném směru slouží jako singl. Křižuji CT 2151, cesta se zdánlivě zvětšuje, ale jen na chvíli. Dostávám se do míst, kde je velké množství sjezdově orientovaných singlů, já se odtud ale vracet už nebudu, takže jedu nahoru. Není to příliš sjízdné, tak šněruju sráz. Naštěstí nahoře jsou další, už skutečné legální cesty. Ze západu objíždím Malý Krkavec, na jeho úpatí objíždím rokli a ze sedla začínám stoupat jižní stěnou na vrchol Krkavce. Restauraci na vrcholu má nový majitel a tak se z vrcholu postupně stává lunapark s parkovištěm.

Po zelené konečně taky jednou sjíždím do Ledec, tedy spíše k rozcestí U Křížku, kde odbočuji vpravo, přes silnici a po místní zelené zpět do kopce na vršek Na Skalce. Trasování místní zelené značky se nějak měnilo, protože až teď zpětně jsem si všiml, že jsem jel zřejmě starou trasou o pár metrů jižněji. Po sjezdu k ledecké silnici pokračuji asi kilometrovou rovinkou po silnici na Horní Břízu, poté překonám trať u drážního domku a stoupám po místní červené značce a lesem ke hřbitovu. 200 m za silnicí zkouším cestu mírně vpravo. Projet se dá a nasměrovalo mě to správně, objel jsem nevýrazný vrcholek Velké Lužiny a sjíždím na kraji louky k hlavní silnici na Most. Na druhé straně pokračuje cesta přes motokrosovou tréninkovou trať a vede údolím Bílého potoka. Dříve zcela zapomenutá pěšinka je dnes zpevněnou naučnou stezkou Okolo Břehů. Celé údolí je velmi pěkné, asi před pěti lety ho změnila stavba rybníku, ale skalní útvar Kvočna zůstal dominantou.

Za nádrží pokračuji podél říčky Třemošná po žluté k Břízskému mlýnu a znovu zkusím od čistírny projet do České Břízy mimo silnici. Kupodivu se to podařilo, jen je třeba objet zemědělské družstvo, ale vlastně se tak dá objet celá ves po jejím kraji a rovnou pokračovat po slepé cestě do Zruče. Slepá proto, že končí u vrat nějakého areálu. Objet se nedá, tak jsem vždycky zatím úspěšně procházel skrz.

Ještě bych si chtěl projet pěkný singl u Druztové, tak mířím po modré k Drahotínskému rybníku. Vlastně se ani nemusí po silnici, je vychozená pěšinka v poli. Za rybníkem se moje cesta stáčí na jih a kopíruje směr Drahotínského potoka, přejíždím jak silnici z Dolan, tak z Druztové a kolem dalších chat/domků se nořím do lesa a po parádní lesní klikatici sjíždím k rybníčku Skřivanov, který mi oznamuje Druztovou. Musím vystoupat k hřišti, kde se chytnu žluté, která, jak známo, vede paralelní se stezkou Po Stopách F. Malocha. Nejsou tu dnes lidé, ačkoliv počasí je letní. Tahle pěšinka je prostě vždy skvělá, ač technicky náročnější pro cyklisty. Užívám si průjezdy četných zatáček s výhledy na Berounku a rychle mi to uteče. Pár metrů vede žluté po silnici na dohled Sence, ale opět odbočuje do lesa za Bílou Horou. Projedete kolem ovcí, přes louku a jejda-výkop udělaný tak šikovně, že nelze pokračovat po cestě. Sjíždím tedy prudce zapomenutými stezkami k Berounce, kde končí ulice V Parezí. Objíždím poslední domky a vracím se do kopce ulicí A. Loose.

Z Bílé Hory projíždím kolem sokolovny na pěšinku k Boleveckému rybníku, následně k Jateční ulici, podjedu pod všemi mosty a mířím po NS Údolím Berounky na Roudnou a na závěr stoupám do Záhorska.