úterý 22. prosince 2020

Nový vstišský rybník

30. 9. 2020

Terén: Lesní cesty, singly

Plzeň-Pod Záhorskem - Kilometrovka - Techmania - Borská pole - Škodaland - Černý Most - Dubová hora - Waltrův mlýn - Cimrmanova lávka - Dobřany - Vodní Újezd - Vstiš - Nový vstišský rybník - Černotín - Dnešice - Šavlice - Chlumčany - Šlovice - Litice - Hůrka - Tyršův sad - České údolí - Bory - za nemocnicí k Radbuze - centrum Plzně - Roudná - Pod Záhorskem

Vyčmuchal jsem nějaký rybník u Vstiše, už kolikrát jsem si řikal, jak to tam asi vypadá. Openstreetmaps říkaly, že se tam dá projet na Černotín, tak bych to rád ověřil.

Ze Záhorska mířím ke Kilometrovce a od Mže stoupám k Techmanii, kolem učiliště na Borská pole a kolem věznice se dostávám do údolí Radbuzy ke Škodalandu. Po NS Údolím Radbuzy zadní uličkou stoupám k občerstvení U Červa a pak sjíždím na lávku k Černému Mostu. Potřetí přejíždím řeku po nové lávce u litického fotbalového hřiště a stoupám k Dubové hoře. Tentokrát míjím pár let rozdělané singly směřující ke Lhotě a pokračuji až k vrcholku. Nakonec mě to ale stejně nepustí jinam, než do sjezdu do Lhoty. Ještě před viaduktem ale odbočuji vlevo na malou a následně se zmenšující cestu, která nicméně vede až do areálu lomu.

Trochu se porozhlédnu a podle mapy zkouším pěšinku podél bezejmenného potoka, spíše stoky z lomu plné pneumatik. Bohužel tu cesta v podstatě žádná není, kolo z kopce vedu a les houstne. Jenže se nemám kam vrátit a kolem mě je rokle. Holt budu pokračovat. Nakonec jsem musel potok v hlubokém korytě přelézt, ale vyplatilo se, na druhé straně byla malinká pěšinka k nějakému posedu. Přes louku pod dálnici se dostat nelze, sjíždím tedy ke Šlovickému potoku, překračuji mokřady a vyjíždím na cestu přes trať u zastávky v Měsíční stráni. K Wartovu mlýnu je to po asfaltu, pak následuje polní cesta nivou Radbuzy a přejezd přes (mám pocit, že se tak jmenuje) Cimrmanovu lávku a pěkným singlem po pravém břehu dojedu do Dobřan.

Z Dobřan si vychutnávám polní cestu do Vstiše. Bohužel je více a více oplocená, takže vede vlastně přímo po břehu meandrující řeky a to až do Vodního Újezdu. Teprve tam je možné odbočit prudce vlevo a pokračovat do Vstiše. Ze vsi vyjíždím směrem k Vachtlovu mlýnu, ale nedaleko za posledním barákem se stáčím vlevo na rozbahněnou alej k rybníkům. Slunce už je takhle na podzim nízko, ale pořád je celkem pěkné listí a tak se projíždím po hrázi Nového vstišského rybníku, než pokračuji po (v prvních pár metrech) pěkné cestičce podél západního břehu. Cesta uvedená v mapě jaksi někam zmizla, zkouším to horem, dolem, až se nakonec musím prodrat nějakými planými růžemi na pole a pokračovat sice jen kousek, ale přes nasáklé zorané pole, takže nic moc...

Do Černotína zbývá pár set metrů po silnici, tak aspoň schazuji kila bahna. Začínám se vracet po silničce na Dobřany, ale u zemědělského družstva odbočuji doprava kolem siláže nechutnou cestou plnou močůvky do Dnešic. Tentokrát to na rekord úseku nebude😆 V Dnešicích stoupám pod střelnicí po cestě k rybníku Šavlice. V lese je poměrně rozbitá cesta, ale to nevadí😉 Stáčí se doleva, ale na dalším rozcestí odbočuji na Chlumčany doprava. Projíždím celou obcí, ještě pořád nedokážu trefit tu správnou ulici, ale aspoň už nemusím hledat pět minut v mapě. Příště tedy ulicí Na Výsluní. Je tu zbytečně plno asfaltu, dříve tu bývala hezká polňačka. Křižuji silnici na Vysokou, snad půjde objet drůběžárna, nebo co to je, a dostanu se k hlavní silnici z Dobřan do Štěnovic. Noo, musel jsem polem, není to úplně ono, ale projel jsem a zjistil jsem později, že od Šlovického vrchu zřejmě vede polní cesta podél státovky k novému rybníčku pod lesem. Já jel po zválcovaném poli, tak to také šlo dobře. U rybníčku jsem vjel do lesa a projel až na cestu ke Šlovicím. Vede sice hodně nepřímo, ale díky za ní, dříve tu vůbec nebyla. Za Šlovicemi bohužel nejde projet kolem statku, ale už s tím počítám, tak přejíždím dálnici a za ní to zkusím po poli, jestli se dostanu na cestu z Robčic. Nakonec jsem se přes podmáčené pole skutečně pod Kotlík dostal, ale nadělil jsem si pár kilo bahna k tomu.

Přejedu tedy přes kopec do Litic, vystoupám Dvorskou ulicí nad ně a chystám se na Hůrku, když v tom vidím, že i tohle pole je zorané. Tak ještě jednou do toho bordelu no... Sjíždím k čerpací stanici, Tyršův sad projíždím ulicí Za Sadem a přes přivaděč se dostávám na kraj Výsluní. Přes Slunečnou lávku vjíždím do Českého údolí, projíždím Borský park ke Gigantu a pak za nemocnicí sjíždím k Radbuze. Po nábřeží jedu až do centra, Tyršovu ulici podjíždím u Štruncových sadů, pak po lávce na Roudnou a nahoru do Záhorska.

60 km, hodně bahna, trochu slunce, jen 477 nastoupaných metrů, ale zase pár nově prozkoumaných míst😊