čtvrtek 19. srpna 2021

Bývalý důl Otto u Přebuzi (Krušné hory)

6. 7. 2021

Náročnost: Velká
Terén: Lesní cesty, štěrk, asfaltky

Abertamy - Pernink - po Perninské cestě a po modré Trousnická skála, Chaloupky - po CT 2000 Tisovský vrch, Pod Tisovským vrchem, Nové Hamry (Sejfská cesta), Chaloupecké parkoviště, bývalé Chaloupky, Přebuz - důl Otto - Přebuz - Sauersack - Rolavský rybník - U Velkého močálu - po červené Jelení vrch - k Černé vodě a do Jelení - přechod Jelení - Dreckspfütze - Henneberg - Johanngorgenstadt - Potůčky - po Písečné cestě (CT 2009) Vlčí Hora - Horní Blatná - po žluté Pernink - Abertamy

Ve státní svátek jsem se připojil k Adamovi a Pepovi na výlet po Krušných horách, všcihni jsmy byli ubytovaní v Abertamech. Vyrážíme hned v devět ráno po cyklostezce do Perninku, kde začínáme stoupat po Perninské cestě a to až k Trousnické skále, táhne se to docela dlouho, ale jede se po zpevněné cestě, tak to není tak zlé. Trochu nepříjemnější je to jen v úseku po modré turistické trase, kde navíc v prudkém kopci žhne slunce. Přímo k Trousnické skále to s kolem nejde, tak ji podjíždíme po větší cestě a pokračujeme rychlou cestou lesem nad Oldřichovem, přes trať a k Chaloupkám. Po Sejfské cestě (a CT 2000) jedeme na rozcestí Pod Tisovským vrchem, kde si uděláme odbočku z Trasy na Pajndl (Tisovský vrch). Kopec je to pořádný a v závěru také prudký. Na rozhledně je bohužel demontované zábradlí, takže se nedá jít z budky na ochoz. Vcelku rychle se tedy vracíme a podél trati, opět po CT 2000, obkružujeme celý kuželovitý Tisovský vrch, z kopce až do Nových Hamrů.

V Nových Hamrech se vydáváme podél řeky Rolavy k Chaloupeckému parkovišti, tam odbočujeme se silničky na pěknou cestu údolím Rolavy. Projíždíme v tempu k bývalým Chaloupkám a později přes rozpadlý mostek k Přebuzi. Po CT 2229 jedeme k lesu a pak hledáme důl Otto. Když areál obejdeme, vracíme se zpět přes Přebuz na Rolavu a přímo naproti Sauersacku jedeme lesní cestou k Rolavskému rybníku. Překrásný rybník, kterého si nikdo nevšímá, ačkoliv mají všichni auto zaparkované uprostřed lesa 300m odtud. Snad to tak zůstane. Kromě těch aut, za Přebuzí měl být už dávno zákaz vjezdu. Vracíme se k CT 23 a na hranici NPR Rolavské vrchoviště odbočujeme doprava, abychom se dostali na červenou turistickou značku. Po té míříme na Jelení vrch. Odtud sjíždíme po stejnojmenné rozbité staré asfaltce hodně rychlým sjezdem k Černé vodě. Stačí vyjet z lesa a jsme na Jelení. Vystoupáme ještě k přechodu a tam si dáváme občerstvení.

Kousek teď pojedeme Německem. Je to po zpevněné cestě, nicméne zpevněné štěrkem. Zdravim asfaltovací velmoc Čechy... Na rozcestí Dreckspfütze se vydáváme ostře vpravo, kousek pojedeme po trase Stonemana. Za Hennebergem je Oberjugel, kde se cyklotrasa noří do lesa a je hodně rozbitá ve sjezdu. Úsek ale není dlouhý, za chvilku jsme u potoka Lehmergrundbach. Podél něj sjíždíme do hezkého městečka Johanngeorgenstadt, které ostře kontrastuje s jednou z nejhnusnějších obcí v Čechách, Potůčkami. Tedy ony nejsou tak špatné v přilehlých samotách a vzdálenějších částech, ale centrum je otřesné. Odtud to nejde jinak než do kopce. Po Písečné cestě (CT 2009 a opět také Karlova stezka) tedy hodně dlouho táhle stoupáme po dobré cestě na rozcestí Vlčí hora. Po silnici ještě musíme dvěma serpentinami vystoupat k lokálnímu vrcholu a pak už to valíme dolu k hájovně, kde sjíždíme ze silnice a do Horní Blatné dojíždíme po červené a zároveň zelené turistické značce.

Po žluté (a CT Euregio Egrensis a Karlově stezce), která už bohužel není pěknou polní cestou, ale ani ta štěrková není špatná, se vydáváme přes kopec do Perninku. Závěrem si ještě vystoupáme po asfaltové stezce podél silnice do Abertam a uzavíráme den snad v jednu po poledni s 75 km na účtu. Tempo bylo rychlé, zvláště tam, kde má Strava segmenty, ale na Tisovský vrch se nám stejně nepovedlo prorazit do úplného čela, jen top 10. Průměrná rychlost 19,5 km/h v horách je slušný výsledek😊