pátek 12. listopadu 2021

Příbram (Ševčinský důl) z Plzně na kole

28. 9. 2021
123 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1900 m
Terén: Lesní cesty, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Zadní Roudná - park V Homolkách - Špitálský les - Holý vrch - Kyšice - po CT 3 Ejpovické jezírko, Klabava - po zelené Rokycany - po modré Borecký rybník a vodopády - Lopatárna - po modré Svojkovice - Hůrky - Strašice - po místní zelené Na Dlouhé - po CT 2252 Nad Růžkem - po CT 8258 Kvaň, Bártův dub, Dlouhý kámen, Carvánka, Na Třetí, Nad Pilskou nádrží - Roviny - po zelené Ohrádka, po modré Třemošná, Kazatelna, Pod Malou Třemošnou - po žluté Podlesí - Příbram-Hornické muzeum Ševčinský důl - po CT 302 lesopark Litavka, býv. důl Rastislav Štefánik - hřiště Bohutín - po zelené Nad Pilskou nádrží, Na Třetí, Bor - Trojhran - po CT 8190 Tři Trubky, Strašice - Bábovka - Hůrky - Pod Žďárem - po červené Rokycany - hájovna Čílina - exit 67 D5 - podél přivaděče Zátiší - po zelené Švábiny - Letná - Prazdroj - Na Rychtářce - Lochotínská lávka - Pod Záhorskem


Celý pozdně letní den mám k dispozici na výlet...do Příbrami! Zjistil jsem, že je to blíž, než dojet na Šumavu, což jsem absolvoval na jaře, takže pohoda, teď mám naježděno. Je to sice přes Brdy, ale to půjde, na závěr přece budu klesat.
 
Ze Záhorska vyjíždím nejkratší cestou pod Bílou Horu, Jateční ulicí k Mohylové a za Lopatárnou, hned za podjezdem trati, odbočuji vpravo do parku V Homolkách, lehce stoupám kolem OC Centrum ke Špitálskému lesu, který projíždím až k Ústřednímu hřbitovu. Kolem hřbitova pokračuji přes pole do lesa u Hrádecké myslivny, projíždím podmáčenou cestu, křižuji hrádeckou silnici a mířím k Holému vrchu. Vyjíždím až na kraji pole a ještě mě čeká jedno krátké stoupání po CT 3 před tím, než sjedu do Kyšic. Po zmíněné cyklotrase pokračuji z kopce ke Klabavě. Ke kempu už bohužel vede asfaltová cesta, ale aspoň tu nejezdí auta. Za kempem se silnička vrací k Ejpovicím, já pokračuji po zpevněné lesní cestě po žluté k říčním tunelům na Klabavě, k jezu, pod nímž využívám brod a po silnici dojedu do vsi Klabava. Pokračuji po zelené na kraji přehrady pod Vršíčkem zpočátku rozježděnou polní cestou, později pěkným singlem pod dálnici, kde je stržený mostek, a do Rokycan.

Městem projíždím kolem koupaliště a pak se připojím na modrou, která vyjíždí ze zástavby nad Holoubkovským potokem a pokračuje k Borku další hezkou nezpevněnou cestou. U Boreckého rybníku vyjíždím nad Boreckými vodopády mezi baráky, chci rybník objet z jihu. Je třeba mezi vedlejšími rybníčky odbočit vlevo k Lopatárně a první cestou za potokem zase vpravo. Tím vjíždím do lesa na malou pěšinku, vracím se na modrou a vyjíždím u svojkovického hřbitova. Silnice se tu zužuje, je rozkopaná a protože se tu i dnes pracuje (!), objíždím stavbu po louce. Svojkovice projedu po žluté k železniční zastávce. Hned za tratí by měla být pěšinka skrz les na východ. Zkusil jsem tři různé, ale ani jedna nebyla ta správná, vrátil jsem se tedy na pár metrů na silničku, dokud jsem neodbočil doleva na kraji lesa a potom na konci louky k Hůrkám. Poslední kilometr už jedu po silnici. Hůrka je rozložená v celkem prudké stráni a na její vrchol já mířím. Není tu žádná značená cesta, jen jedna nenápadná horší asfaltka prudce stoupá na východ a to je ona.

Měl jsem obavu, jak trefím směr a jak moc budu muset stoupat, ale nebylo to tak špatné. Ano, vlní se to, není to po rovince, ale když se budete držet směru a největší cesty, dojedete zanedlouho na rozcestí na konci údolí Hůreckého potoka. Tady jsem odbočil jen doleva a pak hned znovu na další cestu na jihovýchod doprava. Ještě musím vystoupat na hřebínek Bílé skály, než začnu sjíždět do Strašic. Ještě kousek jedu v PP Trhoň, pak vyjíždím z lesa a klesám k novostavbám nad obcí. Tak sem to byla taková rychlovka, teď už hledám místní zelenou trasu, která mě dovede k Muzeu dopravy a Tankovkou k rybníku Tisý, po jehož hrázi vjíždím do CHKO Brdy. Někde tady jsem po kamenech drtil skluznice běžek na konci zimní sezóny, dnes se trochu nedůvěřivě snažím dostat k rozcestí Na Dlouhé, směr se mi moc nezdá. Netrvá ale dlouho a skutečně nacházím jak rozcestí, tak CT 2252, která stoupá k rozcestí Na Růžku. Nevede moc přímo, ještě se hodně stáčí k Zaječovu. Neznačené zkratky dnes zkoušet nebudu, protože jedu daleko a není čas někde bloudit. I tak je výzva se přes ty Brdy dostat.

Z rozcestí Nad Růžkem tedy pokračuji konečně na jihovýchod po CT 8258. Všechny cyklostezky jsou zde vedeny po asfaltkách, to je poněkud smutné. Ale aspoň se dobře stoupá do toho nepříjemného kopce přes Kvaň, za nímž se to trochu srovnává, stáčí na východ a připojuje se na cestu Aliance. Znovu se začíná celkem prudce stoupat, sem tam potkávám nějaké e-bikery a dokonce i pár skutečných sportovců na kole. Od Bártova dubu se cesta úplně stáčí do protisměru, než dojedu k Dlouhému kameni a mohu se konečně vydat k Carvánce na dohled vrcholu Tok. Tento krátký úsek je štěrkový, pak už se začíná sjíždět po asfaltu stále po CT 8258, ale na to se nedá moc spolehnout, takže k rozcestí Na Třetí po žluté. Parádní sjezd, bohužel tu potkávám velké množství turistů. Nad Pilskou nádrž už je menší sklon kopce i méně lidí. Proudí sem beztak po největší cestě od Příbrami, já ale chci jet jinudy a sice po CT 8198 k rozcestí Roviny, kde odbočuji na zelenou vedoucí po hřebenu Ohrádek a Třemošné, je to tu nahoru dolů. Než však vyjedu k vrcholu Třemošné (779 m n. m.), připojuje se modrá turistická trasa a to v extrémně prudkém kopci se skalnatým terénem, navíc zničený těžbou. Tady je to sotva sjízdné. K tomu modrá vede nějakou postranní cestou i z vrcholku, kudy ani jet nejde, zatímco paralelně vede sjízdná cesta vyježděná harvestory. Ke skále Kazatelna se prudce sjíždí po kamenech. Pro mě je to na hraně, jedná se spíš o trial... Skalka je menší, než jsem čekal, ale pěkná a díky vykácenému lesu je i s výhledem do příbramského podbrdí.

Ještě kus po modré je dost technicky náročný, postupně se cesta zlepšuje, ale zůstává poctivou lesní. Chci pokračovat do Podlesí po žluté, není ovšem nutné sjet až do Oseče a pak znovu stoupat, zkrátil jsem si to přes louku k vysílači. Za chvíli vjíždím na větší cestu, kudy vede žlutá, sjíždím tedy k Podlesí, žlutá někam odbočuje doleva, já jedu po větší cestě do Starého Podlesí. To už je předměstí Příbrami a protože Ševčinský důl, který je zároveň hornickým muzeem, je na kopci naproti mě, jedu přes Litavku a po zelené tam. Na svátek je areál otevřený, téměř nikdo tu není a vstup na těžební věž je za symbolickou korunu. Prohlédnu si tedy areál, ale zdržovat se nechci, brzy zas sjíždím k Litavce na CT 302 a podél říčky mířím k lesoparku Litavka. Moc hezká cesta, jen je tu pochopitelně dost lidí.

Teď už je čas vyrazit směr Plzeň. No a u Vysokopeckého rybníku jsem začal tím, že jsem neodbočil na CT 302B. Odbočuji tedy o něco dál na krásnou cestu při kraji louky vedoucí ke hřišti v Bohutíně. "Rychlý" návrat pokračuje tím, že jsem někde prorazil duši u ventilku, takže ji měním🙈 No a pak jsem si chtěl zkrátit cestu po pěšince k hájovně U Prokopa. Samozřejmě pěšinka zanikla, takže jsem se lesem prodíral zpět k Bohutínu. Prudce odbočuji vpravo a začínám mírně stoupat po CT 8258 k Pilské nádrži. Zpět přes Brdy je to naštěstí navigačně celkem snadné. Nad Pilskou nádrží odbočuji doleva na CT 8190, stoupám k rozcestí Na Třetí, pak pod Bohutínský vrch někam k 800 m n. m. Do Boru už sjíždím. Byl bych pokračoval po zelené, je to kratší, ale mám pocit, že tam je úsek, který se dá sotva sejít, natož sjet. Sržím se proto CT 8190 nad Třítrubeckým potokem. Tady to opravdu sviští, pár serpentin a jsem u Trojhranu. Odbočuji zde na severozápad, abych se vrátil do směru vedoucího ke Strašicím. Stále mírně klesám a to po asfaltce, takže za chvilku jsem u zámečku Tři Trubky. Poté se proplétám mezi lidmi, kteří, courajíc se od nejbližšího parkoviště na konci Strašic, jsou i v malých skupinkách schopni zablokovat 8 m širokou silnici. Strašicemi projíždím k pile. Na křižovatce se silnicí 117 pokračuji rovně, chvíli stoupám po modré. Tam, kde se odděluje od CT 3, odbočuji doprava na cestu, která je podle mapy asfaltová, ale ve skutečnosti spíše zarostlá lesní cesta (tím lépe). Stoupám k Bábovce, na závěr je to poměrně nepříjemný kopec.

Pod Bábovkou sjíždím k Pytlácké rokli, pak zelená odbočuje doleva, ale já sjíždím na sever k Hůrkám pod Vysokou lávkou. Na její severní straně musím sjet na malinkou lesní pěšinu, kterou se díky bohu dostanu k silničce nad Hůrkami. Spíše strání než přímo po červené stoupám pod Žďár, poté neznačenou cestou pod elektrickým vedením sjíždím k CT 2157. U Střelnice odbočuji doprava na červenou, po které sjedu rozbitou polní cestou do Rokycan. Přes centrum pokračuji ke Šťáhlavské cestě, za tratí odbočuji do ulice K Trhovce. Na jejím konci začíná polní cesta, která by snad mohla vést k hájovně Čílina. No, je to nějak přes louku, pak po malé nevýrazné pěšince k lesu, pak na kraji lesa, kde už to opravdu vypadá, že skončím v pralese. Možná díky těžbě, možná se to tam opravdu projet dá, každopádně jsem se vyloupnul skutečně u té hájovny, neuvěřitelné! Po zarostlé lesní cestě podél dálnice projíždím k rozcestí Čílinské polesí. Dlouho jsem tu nejel, docela se to tu změnilo, ale nějaký traktor tu projel evidentně.

Z Čílinského polesí pokračuji přes dálniční exit 67, kde se teda maká a přímo zde podél cesty je skládka materiálu a velký provoz stavebních strojů. Všude sucho, takže prach se táhne daleko. Vždy se tak nějak žinýruju vjet na ten dálniční nájezd, ale ona z něj vede polní cesta k Pohodnici... Někdo si z ní udělal skládku, takže až k závoře jedu po stavebním odpadu, pak už je to lepší. Až u lesa odbočuji vpravo a znovu podél dálnice po obslužné cestě jedu ke sjezdu z přivaděče do Kyšic. Cesta vede chvíli pod silnicí, pak prudce stoupá nad ni, takže je to ještě docela makačka na závěr. Zátiší míjím lesní pěšinkou a dost ztuha se tak dostávám k zelené turistické trase. Přes polesí V Pytli rychle sjíždím k Tescu a pak na Švabiny. Myslel jsem, že na Letné nad čerpací stanicí projedu lesíkem na Rokycanskou. To není možné, tak jsem se tam ještě zamotal a pak se vracím kolem autosalonu na ulici. Do Záhorska se vracím kolem Prazdroje, Rychtářky, k Lochotínské lávce a pak přes Rondel.

Dobré, nakonec 123 km, ale jelo se mi dobře, Brdy vyhnaly nastoupané metry téměř ke 2000, ale to vlastně není až tak moc. Naopak průměrná rychlost 19,6 km/h je poměrně na slušné úrovni. 


Ševčinský důl, hornické muzeum v Příbrami


Ševčinský důl, hornické muzeum v Příbrami

Ševčinský důl, hornické muzeum v Příbrami

Skalka Kazatelna, CHKO Brdy

Žádné komentáře:

Okomentovat