123 km
Náročnost: Velká
Převýšení: 1900 m
Terén: Lesní cesty, asfaltky
Plzeň-Pod Záhorskem - Zadní Roudná - park V Homolkách - Špitálský les -
Holý vrch - Kyšice - po CT 3 Ejpovické jezírko, Klabava - po zelené
Rokycany - po modré Borecký rybník a vodopády - Lopatárna - po
modré Svojkovice - Hůrky - Strašice - po místní zelené Na Dlouhé - po CT
2252 Nad Růžkem - po CT 8258 Kvaň, Bártův dub, Dlouhý kámen,
Carvánka, Na Třetí, Nad Pilskou nádrží - Roviny - po zelené Ohrádka,
po modré Třemošná, Kazatelna, Pod Malou Třemošnou - po žluté Podlesí -
Příbram-Hornické muzeum Ševčinský důl - po CT 302 lesopark
Litavka, býv. důl Rastislav Štefánik - hřiště Bohutín - po zelené Nad
Pilskou nádrží, Na Třetí, Bor - Trojhran - po CT 8190 Tři Trubky,
Strašice - Bábovka - Hůrky - Pod Žďárem - po červené Rokycany - hájovna
Čílina - exit 67 D5 - podél přivaděče Zátiší - po zelené Švábiny - Letná -
Prazdroj - Na Rychtářce - Lochotínská lávka - Pod Záhorskem
Celý pozdně letní den mám k dispozici na výlet...do Příbrami! Zjistil jsem,
že je to blíž, než dojet na Šumavu, což jsem absolvoval na jaře, takže
pohoda, teď mám naježděno. Je to sice přes Brdy, ale to půjde, na závěr
přece budu klesat.
Ze Záhorska vyjíždím nejkratší cestou pod Bílou Horu, Jateční ulicí k
Mohylové a za Lopatárnou, hned za podjezdem trati, odbočuji vpravo do parku
V Homolkách, lehce stoupám kolem OC Centrum ke Špitálskému lesu, který
projíždím až k Ústřednímu hřbitovu. Kolem hřbitova pokračuji přes pole do
lesa u Hrádecké myslivny, projíždím podmáčenou cestu, křižuji hrádeckou
silnici a mířím k Holému vrchu. Vyjíždím až na kraji pole a ještě mě čeká
jedno krátké stoupání po CT 3 před tím, než sjedu do Kyšic. Po zmíněné
cyklotrase pokračuji z kopce ke Klabavě. Ke kempu už bohužel vede asfaltová
cesta, ale aspoň tu nejezdí auta. Za kempem se silnička vrací k Ejpovicím,
já pokračuji po zpevněné lesní cestě po žluté k říčním tunelům na Klabavě, k
jezu, pod nímž využívám brod a po silnici dojedu do vsi Klabava. Pokračuji
po zelené na kraji přehrady pod Vršíčkem zpočátku rozježděnou polní cestou,
později pěkným singlem pod dálnici, kde je stržený mostek, a do
Rokycan.
Městem projíždím kolem koupaliště a pak se připojím na modrou, která
vyjíždí ze zástavby nad Holoubkovským potokem a pokračuje k Borku další
hezkou nezpevněnou cestou. U Boreckého rybníku vyjíždím nad Boreckými
vodopády mezi baráky, chci rybník objet z jihu. Je třeba mezi vedlejšími
rybníčky odbočit vlevo k Lopatárně a první cestou za potokem zase vpravo.
Tím vjíždím do lesa na malou pěšinku, vracím se na modrou a vyjíždím u
svojkovického hřbitova. Silnice se tu zužuje, je rozkopaná a protože se tu i
dnes pracuje (!), objíždím stavbu po louce. Svojkovice projedu po žluté k
železniční zastávce. Hned za tratí by měla být pěšinka skrz les na východ.
Zkusil jsem tři různé, ale ani jedna nebyla ta správná, vrátil jsem se tedy
na pár metrů na silničku, dokud jsem neodbočil doleva na kraji lesa a potom
na konci louky k Hůrkám. Poslední kilometr už jedu po silnici. Hůrka je
rozložená v celkem prudké stráni a na její vrchol já mířím. Není tu žádná
značená cesta, jen jedna nenápadná horší asfaltka prudce stoupá na východ a
to je ona.
Měl jsem obavu, jak trefím směr a jak moc budu muset stoupat, ale nebylo to
tak špatné. Ano, vlní se to, není to po rovince, ale když se budete držet
směru a největší cesty, dojedete zanedlouho na rozcestí na konci údolí
Hůreckého potoka. Tady jsem odbočil jen doleva a pak hned znovu na další
cestu na jihovýchod doprava. Ještě musím vystoupat na hřebínek Bílé skály, než začnu
sjíždět do Strašic. Ještě kousek jedu v PP Trhoň, pak vyjíždím z lesa a klesám
k novostavbám nad obcí. Tak sem to byla taková rychlovka, teď už hledám
místní zelenou trasu, která mě dovede k Muzeu dopravy a Tankovkou k rybníku
Tisý, po jehož hrázi vjíždím do CHKO Brdy. Někde tady jsem po kamenech drtil
skluznice běžek na konci zimní sezóny, dnes se trochu nedůvěřivě snažím
dostat k rozcestí Na Dlouhé, směr se mi moc nezdá. Netrvá ale dlouho a
skutečně nacházím jak rozcestí, tak CT 2252, která stoupá k rozcestí Na
Růžku. Nevede moc přímo, ještě se hodně stáčí k Zaječovu. Neznačené zkratky
dnes zkoušet nebudu, protože jedu daleko a není čas někde bloudit. I tak je
výzva se přes ty Brdy dostat.
Z rozcestí Nad Růžkem tedy pokračuji konečně na jihovýchod po CT 8258.
Všechny cyklostezky jsou zde vedeny po asfaltkách, to je poněkud smutné. Ale
aspoň se dobře stoupá do toho nepříjemného kopce přes Kvaň, za nímž se to
trochu srovnává, stáčí na východ a připojuje se na cestu Aliance. Znovu se
začíná celkem prudce stoupat, sem tam potkávám nějaké e-bikery a dokonce i
pár skutečných sportovců na kole. Od Bártova dubu se cesta úplně stáčí do
protisměru, než dojedu k Dlouhému kameni a mohu se konečně vydat k Carvánce
na dohled vrcholu Tok. Tento krátký úsek je štěrkový, pak už se začíná
sjíždět po asfaltu stále po CT 8258, ale na to se nedá moc spolehnout, takže
k rozcestí Na Třetí po žluté. Parádní sjezd, bohužel tu potkávám velké
množství turistů. Nad Pilskou nádrž už je menší sklon kopce i méně lidí.
Proudí sem beztak po největší cestě od Příbrami, já ale chci jet jinudy a
sice po CT 8198 k rozcestí Roviny, kde odbočuji na zelenou vedoucí po
hřebenu Ohrádek a Třemošné, je to tu nahoru dolů. Než však vyjedu k vrcholu
Třemošné (779 m n. m.), připojuje se modrá turistická trasa a to v extrémně
prudkém kopci se skalnatým terénem, navíc zničený těžbou. Tady je to sotva
sjízdné. K tomu modrá vede nějakou postranní cestou i z vrcholku, kudy ani
jet nejde, zatímco paralelně vede sjízdná cesta vyježděná harvestory. Ke
skále Kazatelna se prudce sjíždí po kamenech. Pro mě je to na hraně, jedná
se spíš o trial... Skalka je menší, než jsem čekal, ale pěkná a díky
vykácenému lesu je i s výhledem do příbramského podbrdí.
Ještě kus po modré je dost technicky náročný, postupně se cesta zlepšuje,
ale zůstává poctivou lesní. Chci pokračovat do Podlesí po žluté, není ovšem
nutné sjet až do Oseče a pak znovu stoupat, zkrátil jsem si to přes louku k
vysílači. Za chvíli vjíždím na větší cestu, kudy vede žlutá, sjíždím tedy k
Podlesí, žlutá někam odbočuje doleva, já jedu po větší cestě do Starého
Podlesí. To už je předměstí Příbrami a protože Ševčinský důl, který je
zároveň hornickým muzeem, je na kopci naproti mě, jedu přes Litavku a po
zelené tam. Na svátek je areál otevřený, téměř nikdo tu není a vstup na
těžební věž je za symbolickou korunu. Prohlédnu si tedy areál, ale zdržovat
se nechci, brzy zas sjíždím k Litavce na CT 302 a podél říčky mířím k
lesoparku Litavka. Moc hezká cesta, jen je tu pochopitelně dost lidí.
Teď už je čas vyrazit směr Plzeň. No a u Vysokopeckého rybníku jsem začal
tím, že jsem neodbočil na CT 302B. Odbočuji tedy o něco dál na krásnou cestu
při kraji louky vedoucí ke hřišti v Bohutíně. "Rychlý" návrat pokračuje tím,
že jsem někde prorazil duši u ventilku, takže ji měním🙈 No a pak jsem si
chtěl zkrátit cestu po pěšince k hájovně U Prokopa. Samozřejmě pěšinka
zanikla, takže jsem se lesem prodíral zpět k Bohutínu. Prudce odbočuji
vpravo a začínám mírně stoupat po CT 8258 k Pilské nádrži. Zpět přes Brdy je
to naštěstí navigačně celkem snadné. Nad Pilskou nádrží odbočuji doleva na
CT 8190, stoupám k rozcestí Na Třetí, pak pod Bohutínský vrch někam k 800 m
n. m. Do Boru už sjíždím. Byl bych pokračoval po zelené, je to kratší, ale
mám pocit, že tam je úsek, který se dá sotva sejít, natož sjet. Sržím se
proto CT 8190 nad Třítrubeckým potokem. Tady to opravdu sviští, pár
serpentin a jsem u Trojhranu. Odbočuji zde na severozápad, abych se vrátil
do směru vedoucího ke Strašicím. Stále mírně klesám a to po asfaltce, takže
za chvilku jsem u zámečku Tři Trubky. Poté se proplétám mezi lidmi,
kteří, courajíc se od nejbližšího parkoviště na konci Strašic, jsou i v
malých skupinkách schopni zablokovat 8 m širokou silnici. Strašicemi
projíždím k pile. Na křižovatce se silnicí 117 pokračuji rovně, chvíli
stoupám po modré. Tam, kde se odděluje od CT 3, odbočuji doprava na cestu,
která je podle mapy asfaltová, ale ve skutečnosti spíše zarostlá lesní cesta
(tím lépe). Stoupám k Bábovce, na závěr je to poměrně nepříjemný
kopec.
Pod Bábovkou sjíždím k Pytlácké rokli, pak zelená odbočuje doleva, ale já
sjíždím na sever k Hůrkám pod Vysokou lávkou. Na její severní straně musím
sjet na malinkou lesní pěšinu, kterou se díky bohu dostanu k silničce nad
Hůrkami. Spíše strání než přímo po červené stoupám pod Žďár, poté neznačenou
cestou pod elektrickým vedením sjíždím k CT 2157. U Střelnice odbočuji
doprava na červenou, po které sjedu rozbitou polní cestou do Rokycan. Přes
centrum pokračuji ke Šťáhlavské cestě, za tratí odbočuji do ulice K Trhovce.
Na jejím konci začíná polní cesta, která by snad mohla vést k hájovně
Čílina. No, je to nějak přes louku, pak po malé nevýrazné pěšince k lesu,
pak na kraji lesa, kde už to opravdu vypadá, že skončím v pralese. Možná
díky těžbě, možná se to tam opravdu projet dá, každopádně jsem se vyloupnul
skutečně u té hájovny, neuvěřitelné! Po zarostlé lesní cestě podél dálnice
projíždím k rozcestí Čílinské polesí. Dlouho jsem tu nejel, docela se
to tu změnilo, ale nějaký traktor tu projel evidentně.
Z Čílinského polesí pokračuji přes dálniční exit 67, kde se teda maká a
přímo zde podél cesty je skládka materiálu a velký provoz stavebních strojů.
Všude sucho, takže prach se táhne daleko. Vždy se tak nějak žinýruju vjet na
ten dálniční nájezd, ale ona z něj vede polní cesta k Pohodnici... Někdo si
z ní udělal skládku, takže až k závoře jedu po stavebním odpadu, pak už je
to lepší. Až u lesa odbočuji vpravo a znovu podél dálnice po obslužné cestě
jedu ke sjezdu z přivaděče do Kyšic. Cesta vede chvíli pod silnicí, pak
prudce stoupá nad ni, takže je to ještě docela makačka na závěr. Zátiší
míjím lesní pěšinkou a dost ztuha se tak dostávám k zelené turistické trase.
Přes polesí V Pytli rychle sjíždím k Tescu a pak na Švabiny. Myslel jsem, že
na Letné nad čerpací stanicí projedu lesíkem na Rokycanskou. To není možné,
tak jsem se tam ještě zamotal a pak se vracím kolem autosalonu na ulici. Do
Záhorska se vracím kolem Prazdroje, Rychtářky, k Lochotínské lávce a pak
přes Rondel.
Dobré, nakonec 123 km, ale jelo se mi dobře, Brdy vyhnaly nastoupané metry
téměř ke 2000, ale to vlastně není až tak moc. Naopak průměrná rychlost 19,6
km/h je poměrně na slušné úrovni.
Ševčinský důl, hornické muzeum v Příbrami |
Ševčinský důl, hornické muzeum v Příbrami |
Skalka Kazatelna, CHKO Brdy |
Žádné komentáře:
Okomentovat