úterý 2. listopadu 2021

Sv. Blažej u Starého Plzence

20. 9. 2021

Terén: Lesní cesty, štěrkové cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Kilometrovka - Kalikovský mlýn - Na Hvězdě - Doudlevce - Památník obětem zla - Vokounova lávka - Hradiště - po NS Údolím Úhlavy Radobyčice - podél Úhlavy Útušice - Štěnovice - Štěnovický lom - Štěnovický vrch - nad Nebílovským Borkem Losiná - Andrejšky - po NS Staroplzenecká sv. Blažej - po žluté Merfánka, Na Pohodnici - po zelené V Zátiší, V Pytli, Švábiny - Lobzy - Lobezský park - Prazdroj - Pod Záhorskem

Jako bylo jasný, že jak se krátí den, hrozí můj pozdní návrat, takže světla jsem měl, ale přesto nechápu, proč mi trvalo 3 hodiny čistého času ujet něco přes 50 km. Jel jsem totiž jen za humny. Pěkně kolem Lochotínského pavilonu přes parčík do Kilometrovky, kolem Kalikovského mlýna projet hustým provozem k Husovo náměstí a pak dlouhým táhlým stoupáním kolem areálu bývalé Škody k náměstí Českých bratří a znovu do kopce přes Hvězdu na Bory. Z Bor sjíždím Samaritskou ulicí do Doudlevec. Opět jedu podél zdi bývalé i současné Škody a Vinohradskou ulicí projedu k nenápadné cestě vedoucí k Radbuze. Po podmáčené polní cestě míjím soutok Úhlavy s Radbuzou a podjíždím Tyršův most. Jen co najdu pěšinku, kterou se dostanu nahoru na něj, tak odbočuji a pokračuji na druhý břeh.

Ze silnice unikám hned, odbočuji doleva směrem k Památníku obětem zla. Třezalkovou ulicí projedu na louky v říční nivě. Opět musím podjet most, tentokrát tedy Vokounovu lávku a dojet na cestu vedoucí přes ni. Na druhém břehu v první zatáčce před stoupáním odbočuji vpravo na pěšinku, která tam zdánlivě ani není. Podél Úhlavy se dá po břehu, přes skalky a krátkým úzkým siglem dostat do Hradiště. Dále jedu po asfaltové dálnici po NS Údolím Úhlavy do Radobyčic. Z Radobyčic mám rád cestu nad řekou kolem chat, poslední chata ale byla vždy kritická, kuny na plot připravené k oplocení, projíždí se přímo pod verandou chaty. Letos nebo teď momentálně je ale prošlapaná cesta nad soukromým pozemkem, tak to je pak jiná, s tím nemám problém, vystoupat si k poli a projet na louky před dálnicí tudy. Jede se tu parádně, dvě cesty, jedna od řeky, druhá podél pole se spojí v jednu, která vás svede do stoupání na západ. Hned jsem ale odbočil přes potůček vlevo, abych projel přímo pod dálničním mostem na kraj Útušic.

Přes údolíčko Útušického potoka projíždím k silnici na Štěnovice. Ve Štěnovicích stoupám nejprve kolm lidového domu a pak kolem hasičárny ke Štěnovickým lomům. Stoupání je výživné a u lomů nekončí, vychutnám si to až na Štěnovický vrch. Vím, že se tudy někudy jede Losinský triatlon, chtěl bych projet v protisměru jeho trasy do Losiné. Samozřejmě to obtížně trefuji, ale aspoň k chatám Pod Cihelnou jsem to nasměroval dobře, poté stoupám vymletou lesní cestou ke Štěnovickému Borku, ale je mi jasné, že se musím stočit na východ, což jsem provedl na kraji lesa. Bohužel cesta je zoraná nebo tu nikdy ani nebyla, zkouším tedy zajet víc do lesa, ale ani to není správně, klesám moc dlouho zpátky na sever, to je špatně. Vracím se tedy kajícně zpět a už to budu drtit po vyschlém extra prašném kraji pole nad Nebílovský Borek, dokud se nenapojím na cestu. Jasně že jsem se pak zorientoval na cestě, která vede od losinské čističky. Nesjíždím ale po ní, odbočuji znovu na východ podél lesa, kde už cesta je. Místy se noří trochu víc do lesa, ale zkrátka se po ní dostanu konečně až k samotě Pod Dubem. Po poli pak projedu k fotbalovému hřišti v Losiné, kterou projíždím do severní části pod Radyní.

Lesní cestou projíždím k Andrejškám, je tu ale neskutečný bordel po těžbě a nějaký klacek mi v malé rychlosti dokázal nějak nepochopitelně ohnout patku přehazovačky. Ty nízké rychlosti mi nějak nesvědčí... Ručně jsem to nějak narovnal a po NS Staroplzenecká sjíždím kolem Andrejšek na kraj Plzence. Tudy, stále po značené stezce, se dostávám za silnicí na Plzeň k viaduktu pod tratí a hned za ním odbočuji na zarostlou pěšinku ke sv. Blažeji. Stával zde kostel, stále je tu vymezený prostor kruhem stromů, ale zbyla tu jen socha sv. Blažeje. Kousek se vracím, abych projel na cestu vedoucí do Luční ulice. Projíždím celým Starým Plzencem až na Malou Stranu, po rozbité kamenité stezce stoupám po žluté ke křížku sv. Marka. Zde žlutá odbočuje. Polovinu letošního roku tady byla pěšina pod vodou, dnes je tu prašno, ani kapička. Někdo to zde tu a tam proseká, to je skvělé, takže se dá projet a vystoupat pod Stradiště, kde začíná větší cesta. K Merfánce už to pak proto jede rychle. Akorát padá tma. Po silnici k dálnici to tolik nevadí, pak podél solárního parku je ještě taky asfaltová cesta, ale pak lesem k Pohodnici je to už horší. I tak je tento úsek zábavný...

Na Pohodnici přehazuji výhybku na zelenou turistickou trasu, k Zátiší by to jelo celkem rychle, ale ne za takového šera. Pak překonám silnici, kus musím horší lesní pěšinkou a pak když překonám cestu zprasenou bezohlednou těžbou, začíná štěrková cesta a už to valím k Tescu a ke Švabinám. Přes pole do Lobez se nedá jet, mířím tedy ulicí Na Terasách na Letnou a podél lesíka a nad chatami projíždím právě do Lobez. Někudy se složitě motám přes sídliště ke kostelu sv. Martina. Pak už podjíždím Lobezský park k Úslavě. Nijak to dále nezdržuji a do Záhorska se vracím po Rokycanské, kolem Prazdroje, Tyršovou ulicí k Lochotínské lávce a pak po Karlovarské přes Rondel. Jen necelých 52 km, ale tři hodiny jízdy, 17,2 km/h. Výlet to byl ale jinak pěkný, po nezpevněných cestách s převýšením 750 m😊