pátek 1. dubna 2022

Malesice - kostel sv. Jiří

12. 3. 2022
38 km
 
Náročnost: Malá
Převýšení: 400 m
Terén: Lesní a polní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Vinice - Sylvánský vrch - Sytná - Chotíkov - pískovna Příšov - spalovna Chotíkov - po červené Kůští, Čemíny, U Obrázku - Touškovský les - Dobronice - Touškov - Červený mlýn - Malesice - Křimice - Radčice - po NS Údolím Mže Plzeň (zoo) - Lochotínský park - Pod Záhorskem


Zítra bych se chtěl ještě vypravit na lyže na Šumavu, ale v Plzni už je dávno jaro, takže dnes kolo. Vyhlédl jsem si nějaké nové trasy, tak uvidíme, jestli existují. Je hodně sucho, s bahnem problém nebude. Ze Záhorska rovnou stoupám k Privamedu a pak mezi bezdomovci a nepořádkem za silnicí naproti Vinicím mířím k cestě na Sylvánský vrch. V jižním svahu to pěkně hřeje. Kupodivu ani touto polní cestou jsem nikdy nejel. Za Sylvánským vrchem projedu rozestavěný východní okruh Plzně. Asi měl někdo strach, že by plánovaný kruhový objezd mohl být bez kolon, takže se tu pro jistotu staví ještě obchodní centrum. Každý sjezd má jen jeden pruh, takže obtížná průjezdnost je zaručena. Naštěstí tohle na kole nemusím tolik řešit, polní cesta po zelené turistické je zatím průjezdná👌

Projíždím kolem Globusu a stoupám na Sytnou na kraji lesa, pod vysílačem. V Chotíkovském lese se připojuji na modrou turistickou trasu, která mě přibližuje ke Krkavci, ale asi po kilometru odbočuji vlevo a neznačenou cestou sjíždím ke statku nad Chotíkovem, ke kterému donedávna vedl most přes frekventovanou silnici. Podél státní silnice na Karlovy Vary, jen poněkud nepřímo, se vydávám i já. Objíždím zmíněný statek, pak zalesněné koryto občasného potoka, pak míjím pískovnu nad Příšovem a kolem hal v průmyslové zóně Chotíkov se dá projet až k čerpací stanici. Právě zde na křižovatce je nejlepší přejet silnici a sjet kolem areálu spalovny k červené turistické trase. Do Kůští se značně klesá a do Čemín je to pak znovu přes kopec. Ale jedná se o moc pěknou nezpevněnou cestu i s výhledy do údolí Kumberku.

Z Čemín červená stoupá obvykle po neuvěřitelně rozbahněné cestě. Loni jsem tu jel asi třikrát a vždy jsem se brodil v bahně. Nyní je i z kraje jara takové sucho, že se mi práší za kolem. A dokonce se dá celkem slušně projet podél pole, které je vždy poctivě zorané včetně 30 cm široké pěšinky, kterou tu pravidelně vyšlapou turisté. Vyjíždím nahoru sice zahřátý, ale fouká studený vítr a slunce pomalu zapadá, dnes už se moc neohřeju.

Musím asi půl kilometru po silnici, pak na rozcestí U Obrázku odbočuji vlevo, na cestu vedoucí na jih. Nevím, kudy přesně jsem jel, cest je tu hodně, v mapě jsou zakreslené jinak místopisně a měly by být i jinak veliké. Jednou z těch nevýrazných cest kupodivu úspěšně projíždím k louce nad cyklokrosovým areálem, zde musím znovu na jih podél lesa a pak se nechávám vést podél sadu. Pomalu se stáčím jižně od motokrosu k silnici po parádní rychlé polní cestě. Hned naproti přes silnici do Újezdu nade Mží pokračuji na trochu zarostlou cestu do Dobronic, kde je pár domků a asi opuštěný statek. Jel jsem tudy jen abych si trochu zkrátil úsek vedoucí po silnici po CT 2296 k touškovskému rybníku (nemá název podle mapy).

Projíždím Touškovem na polní cestu vedoucí z Mlýnské ulice. Můžete tudy jet buď k Malesicím po levém břehu Mže a zbytek dojet po silnici nebo po pochybné lávce u Červeného mlýna přejet na pravý břeh a dojet k CT 2259 a do Vochova nebo Malesic nebo přímo podél řeky do Malesic. Já zvolil poslední variantu. Ještě jsem si zajel k malesickému zámku a kostelu sv. Jiří, řekněme cíli dnešního výletu. Pak se vracím zpět k řece. Zatím se tu nebuduje, ale možná je to derniéra téhle pěkné cesty, už je v plánu zalití asfaltem a tím znehodnocení celého pravého břehu. Před lety jsem projížděl na břehu levém, ale skončil jsem někde mezi zelím. Budu doufat, že se tam najde nějaká pěšinka do Křimic. Třeba jako o kousek dále do Radčic. Ani bych to neměl prozrazovat, ale vede tam skvělá trasa. Pochopitelně není dlouhá, ale výrazně hezčí než kolem diskgolfového hřiště😊 Pak už jedu do Plzně po NS Údolím Mže po asfaltce, jinak nelze. Za zoo vystoupám Lochotínským parkem a kolem Procháskova pavilonu vede závěr cesty do Záhorska.

Potěšilo mě a zároveň mi přijde neuvěřitelné, že ještě stále jsou kousíčky cest kolem Plzně, které neznám. Takže hezkých, v závěru mrazivých 38 km. Průměrná rychlost 19,7 km/h celkem odpovídá, trochu jsem cestu hledal, chvílema jsem jel po poli a jiných rozbitých cestách.

Kostel sv. Jiří v Malesicích


Žádné komentáře:

Okomentovat