čtvrtek 15. září 2022

Quicktrip lom Čižice

40 km
13. 7. 2022
 
Náročnost: Malá
Převýšení: 500 m
Terén: Asfaltky, polní a štěrkové cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - centrum Plzně - po levém břehu Radbuzy Tyršův most - Malá Homolka - po poli Radobyčice - Podhájí - po červené Štěnovice - Boreckou ulicí lom Čižice - Štěnovický Borek - pod Štěnovickým vrchem V Koutech - tunel Valík - Černice - jez Černice - Čechurov - U Seřadiště - Velenická ul. - seřaďovací nádraží - Prazdroj - Rooseveltův most - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Vyrazil jsem na krátký výlet k lomu do Čižic. Tam už se vlastně chystám několik let, ale dosud mi na něj nějak nepřišla myšlenka. Ze Záhorska jedu přes plzeňské centrum k Anglickému nábřeží. Pak pokračuji podél Radbuzy kolem Depa, bývalé plovárny, Doudlevecká lávky a pak singlem za loděnicí pod Malostranský most. Protože chci pokraočvat přes Tyršův most, rozhodl jsem se, že tentokrát nepojedu po louce, ale po silnici, která je vlastně pořád pro dopravu uzavřená - takže pohoda. Na druhé břehu však odbočuji vlevo k Meditační zahradě a přes dříve chatovou, dnes rezidenční oblast nad Úhlavou, která pokračuje i za silnicí pod Malou Homolkou. Už jsem jednou projel po poli mezi Litice a Radobyčice, tak to zkusím znovu, abych nemusel po frekventované silnici. Dojel jsem asi do poloviny a pak jsem se dostal do pasti. Tak daleko se mi nechtělo vracet, silnice byla na dohled, jenže uzy vysokým obilím. Nakonec jsem kus proklestil a pak jsem musel v brázdě sjíždět do Radobyčic po tom poli. Naštěstí bylo sucho, takže jsem projel obstojně. Znovu klesám k Úhlavě, načež stoupám přes Podhájí, kde už vím, že je zase kilometr zbytečného asfaltu a betonu navíc😖  Hezké cesty přes Valík do Štěnovic tedy už opravdu moc nezbývá. Je to jen pár set metrů k silnici a pak už se to kroutí přes severní Štěnovice. Celá vesnice se za posledních deset let hodně rozlezla do krajiny, takže musím dlouho zástavbou. Vyjíždím Boreckou ulicí, která se časem mění ve zpevněnou cestu podél hranice lesa. Asi kilometr za poslední ulicí odbočuji prudce vpravo konečně na pěknou polní cestu vedoucí do Čižic
 
Zatopený lom tedy podjíždím a dostávám se k němu od západu. Jsem překvapen, že ho lze celý objet a dokonce je vyšlapaná pěšinka v poli zpět na sever k polní cestě, kudy jsem přijel. Přesně to potřebuji😊Najednou vidím, že vlevo ode mě je ještě jeden menší lom, schovaný v háječku. Je sice hodně sucho a voda je tu nevábná, ale je to hezké místo. vrátil jsem se tedy na cestu i pod les a stoupám ke hřbitovu na kraji Štěnovického Borku. Po silnici je třeba jet jen 100 m, poté právě u hřbitova začíná nezpevněná cesta ke Štěnovickému vrchu. Už jsem ji párkrát projížděl a doufám, že to dnes správně trefím k chatové oblasti V Koutech. K neoficiálnímu rozcestí U Šesti dubů jsem dorazil, i když trochu jinudy, než jsem chtěl. To neva, dále je třeba vyrazi do sjezdu na východ. Větší cesta se stáčí doleva na sever, já jsem správně držel směr, po pěšince překonal malý potůček a to už jsou chaty co by kamenem dohodil. Sjíždím po štěrkové cestě k silnici , dále přes Černý les stoupám po asfaltu až k další silnici z Plzně do Dobřan. Pojedu kus po ní, abych pak mohl nadjet východní portál dálničního tunelu a užít si singl k vysílači pod Valíkem. Zde začíná asfaltka, po které jsem raz dva v Černicích. Protože jsem na tom časově celkem dobře a mam "zkoumavou", rozhodl jsem se sjet na černickou náves a dokonce až k mlýnu a doufat, že pak projedu zpět nahoru. Kupodivu slušná cesta vedla až k chatě v meandru pod mlýnem. Pak to ale na kole nejde, vzhůru vedou prudké schody. Ale aspoň že se nemusím vracet... Jak jsem předpokládal, vylezl jsem na žluté turistické trase. Aha, tak teď koukám, že už tam zřejmě tahle turistická trasa navede, zajímavé. Dokonce ani cyklotrasa. Nevím, co to mistři z radnice vymýšleli...

Ulicí Do Zámostí mířím na Bručnou a stáčím se až v ulici U Seřadiště. Pokračuji totiž Velenickoiu ulicí, protože chci mimojiné zjistit, jak je to tu s průjezdem aut, když jsou celé Slovany zavřené kvůli rekonstrukcím. Noo, nejde to projet autem. Na kole se ale ze Sladovnické do Barákovy protáhnout dá. Zapadajícím sluncem se proplétám místními jednosměrkami. Za kruhovým objezdem v Sušické ulici přejíždím trať a pak na jistotou jedu Drážní ke garážím, ža kterými se dá projet kolem seřaďovacího nádraží. Nebo ne?! Na vjyzdu na cestu je postavené nějaké oplocené parkoviště a má tak hloupě sloupky plotu, že se nedá protáhnout mezi jednotlivými pozemky s kolem. Naštěstí jsem objevil, že z druhé strany garáží existuje alternativa. Jak to asi bude na druhé straně? Projedu jen kolem ropných lagun a už vidím, že i tam jsou vrata. Tady jsou naopak postavena šikovně a mezi zdí a sloupkem vrat lze projít. Můžu tak projet za Albertem k Prazdroji a pak přes Štruncovy sady na Rooseveltův most a přes Roudnou do Záhorska.

Jen 40 km, ale jakou radost udělají😊 Dvě hodinky rozsvítí úsměv, ten kazá jen asfaltovací mánie, už je problém najít nějaký kus krajiny, který není vylitý betonem. Průměrná rychlost 20,8 km/h.





Lom Čižice

Lom Čižice


Žádné komentáře:

Okomentovat