úterý 21. září 2021

Skalní útvar Na Půlku

10. 8. 2021

Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - Lobezská ulice - Bručná - pod dálnicí Městský les - částečně po žluté chaty pod Radyní - Bambousek - skalní útvar Na Půlku - Nezbavětice - Chválenice - V Babších - Střížovice - rozcestí Sukořín - Osek - Háje - Hájsko - Snopoušovy - Útušice - Radobyčice - Hradiště - po CT 3 Škoda park, centrum Plzně - Lochotínská lávka - Pod Záhorskem

Vyšpekuloval jsme v mapě, že uprostřed lesa někde mezi Radyní a Nezbavěticemi je jakási skalka Na Půlku. Jedu to prověřit, jak to tam vypadá a jestli to stojí za to. Sjíždím na Roudnou a abych měl změnu, překonávám Mži po lávce nad soutokem a vracím se k centru kolem Štruncových sadů. Přes most v Šumavské ulici se dostávám do Lobezské, která mě dovede až k Petrohradu. Musím jet uličkami, protože kolem trati je to neprostupné z důvodu výstavby zastávky a železničního koridoru. Za chvíli jsem ale v ulici U Seřadiště, jejíž severní chodník je trochu pro smích, zužuje se totiž tak, až po něm nelze projet. Pokračuji tedy skrz Bručnou, kde pro změnu rozparcelovali oblast tak hloupě, že ji nelze pořádně překonat. Objíždím to tedy nějakými ulicemi a nakonec v Barvínkově ulici vyjíždím na silnici, podjíždím přivaděč a jedu kolem logistického parku úzkým koridorem mezi plotem a křovím, kde dříve bývala pěšinka. Na konci ulice U Přivaděče se vykácel les a staví se další sklad naproti posledním vytrvalým chatařům. Tímto bezútěšným prostředním se dostávám k dálnici, pod níž se konečně dostávám trochu mimo beton. Nenápadnou zarostlou pěšinkou podél nájezdu na dálnici projíždím na louku před Ostrou hůrkou a za silnicí do Městského lesa.

Po žluté stoupám lesem k bývalé silnici ze Štěnovic do Plzence, pak neznačenou cestou k chatám pod Radyní. Odtud kousek sjíždím a zhruba podél trasy budoucího obchvatu, kde je dnes pěkná klidná louka pod lesem, pokračuji k Bambousku. Naproti pile je opravdu zapadlá cestička na východ do lesa, kudy se dá s trochou štěstí klikatou cestou dostat ke skalce Na Půlku. Je tu úplná mýtina, což je v tomhle případě z určitého pohledu dobře, protože skalka krásně vynikne. Nechali na ni dokonce menší listnatý stromek, který ji dodává na zajímavosti. Pod skalou pokračuji tím směrem, kudy to jde. Nějaké trvalejší cesty tu moc nejsou, jedu zkrátka po nějaké těžební cestě, kudy se dostanu k cestě na jih do Nezbavětic.

Do Chválenic mířím po silnici a poté po trase bývalé modré turistické na rozcestí V Babších. Jako obvykle prvních několik set metrů směrem na Střížovice je nějak zoraných nebo zkrátka těžko průjezdných, takže jedu krajem pole, dokud se nedostanu na využívanou polní cestu, která mě dovede do areálu zěmědělského družstva. Do vsi projíždím bez problému, pak mířím k fotbalovému hřišti a na cestu za ním, která vede směrem k rozcestí Sv. Anna. Na rozcestí, kde končí po levé straně pastvina a vjíždí se do lesa, odbočuji doprava na kupodivu docela velkou cestu, po níž se snadno dostanu na Sukořín. Bohužel jsem minul cestu do Hájů, ale ono je to zde každý rok jinak, jednou jsem se tu mořil někudy necestou, jindy tu bývá oplocená pastva, dnes projíždím bez problémů, ale do Oseku. Je to pěkným sjezdem, jen si to pak musím vystoupat po silnici zpět do Hájů.

V Hájích odbočuji na Vodokrty, ale v zatáčce než bych začal sjíždět, pokračuji rovně na polní cestu, kudy se dá pokračovat k vrcholku Hájsko. Je to trochu obtížnější, kudy se vydat, protože cesty moc neopovídají mapě, ale někde zkraje lesa se vydejte vpravo a pokračujte na sever, dokud se nezačne rozbitou cestou sjíždět a na druhém konci lesa po přenesení pár popadaných stromů nenarazíte na červenou nebo žlutou turistickou trasu. Já konkrétně jsem popojel pár metrů doprava k rozcestí Hájsko a po červené mě čeká prudký sjezd do Snopoušov. Odtud za řekou a více méně hned za silnicí pokračuji do stoupání k hájovně Vysoká. Na kraji lesa na odbočce k táboru se střetávám s cyklistou a ukázalo se, že je to Tomáš. Taky míří do Plzně, tak pokračujeme společně. Chtěl zkusit projet pod lesem k Předenicícm, ale to nejde, tak stoupáme pod Tlustou horou, pak odbočujeme vpravo na zelenou, ale za dalších 300 m opět uhýbáme vlevo a po větší cestě sjíždím k PP Pod Smutným koutem. Pod hřebenem Jeleního vrchu a Vysokou míříme houpavou cestou na sever, nad Čižicemi znovu křižujeme zelenou turistickou trasu a následuje sjzed k Radčicím. Překonáme silnici na Dobřany a alejí jsme za chvilku v Útušicích. Do Plzně se vracíme po silnici do Radobyčic a pak po NS Údolím Úhlavy přes Hradiště ke Škoda parku.

Po pravém břehu Radbuzy se dostáváme do centra, ve Štruncových sadech se loučíme, Tomáš jede do Hrádku, já Tyršovou ulicí k Lochotínské lávce a pak do Záhorska. 58 km, ale průměrná rychlsot jen 17,5 km/h.