65 km
19. 6. 2023
Náročnost: Střední
Převýšení: 700 m
Terén: Polní a asfaltové cesty
Plzeň-Bory - České údolí - Slunečná lávka - Výsluní - Tyršův sad -
zahradnická osada Černý Most - jez Litice - Lhota - Měsíční stráň -
Wartův mlýn - Dobřany - Černotín - Přestavlky - Soběkury - po CT 2185
Oplot - před Žerovicemi vpravo na polní cestu - Přeštice - po žluté
Příchovice
- po CT 2188 Kucíny - po červené Střížov - Dolní Lukavice - jez Lišice -
Lišice - Vysoká - Robčice - Útušice - podél Úhlavy Radobyčice - po NS
Údolím Úhlavy Hradiště - Vokounova lávka - po CT 3 Škoda park - Květná ulice
- Šafaříkovy sady - centrum Plzně - Rondel - Pod
Záhorskem
Je sice téměř slunovrat, ale vyrážím na výlet až těsně před šestou, takže
opět tak trochu ve spěchu. Vyjíždím z Bor a protože jsem naplánoval trasu
přes Přeštice, mířím na jih přes Borský park. Sjíždím tedy do Českého údolí
ke Slunečné lávce, od které prudce stoupám na Výsluní. Překonávám po lávce
přivaděč, tím se dostávám k Tyršovu sadu. Sjíždím k další lávce přes
přehradu v Českém údolí. Na druhém břehu jedu podél silnice k fotbalovému
hřišti, pokračuji přes lávku přes Radbuzu, stoupám k Liticím a na jejich
kraji odbočuji doprava na cestu do Lhoty. Vzpomínám, jak to tu bylo pěkné,
když ještě nebylo všechno vyasfaltováno. Z kopce se dá jet nyní o to
rychleji, ale chodci tu bývají nebezpeční. Až od viaduktu pod tratí zas vede
pěkná nezpevněná cesta. Na břehu řeky je to pěkný zážitek, poté se z cesty
stává spíše pěšinka a ta vás provede krásně po louce až k jezu ve Lhotě.
Člověk si musí tyhle cesty užívat, dokud ještě nějaké existují, zbytečná a
hloupá asfaltovací mánie nijak nepolevuje. Podobnou pěknou pěšinou přes
louku pokračuji na Měsíční stráň, dál už je zas třeba jet po asfaltové
cestě, která za dálnicí ústí na nefrekventovanou silnici ze Šlovic do
Dobřan. Tou ale jezdím velmi zřídka, mnohem lepší zvolit jednu z cest po
lukách mezi Wartovým mlýnem a Dobřany. Teď padla volba na lanovou lávku,
kterou kupodivu ještě nikdo neuzavřel. Už dlouhá léta čekám, že spadne, ale
zatím se tak nestalo😊Za lávkou pokračuje pěkný singl vlastně až na kraj
města.
Skrz Dobřany jedu jako obvykle přes náměstí. Za nimi však pojedu po
silnici, protože se potřebuju rychle přiblížit do Černotína. Jede se mi
dobře, není to proti větru jako obvykle. Musím totiž přes kopec a proti
větru to docela utahuje. Jak už jsem asi desetkrát zkoušel, z Černotína se
nedá dostat přes les na jih moc dobře, i nadále se tedy držím silnice. Aspoň
si připomenu na léta minulá, kdy jsme s rodiči jezdili klasický okruh přes
Černostín a Dnešice, nějakých 55 km na jižním Plzeňsku. Do Dnešic ovšem
nyní nejedu, odbočuji doprava na Přestavlky, je to docela do kopce, ale dnes
tu není provoz, takže se nejede tak špatně. Na konci Přestavlk v zatáčce
opouštím silnici a vjíždím na prašnou polní cestu na jih k Soběkurům. Je
zrovna sušší období, takže prachu se zvedá až až. Jen pár set metrů do
Soběkur mě čeká po asfaltu, pak odbočuji do leva a vydávám se opět na
prašnou cestu, tentokrát se štěrkem. Jedná se o CT 2185 a buď jsem tu hodně
dlouho nejel nebo snad nikdy, vůbec si tento úsek nepamatuji. Je to ale
pěkná zkratka do Oplotu. Odtud do Přeštic mnoho možností není, volím asi
kilometr a půl po silnici směrem na Žerovice, kde by se mělo dát odbočit na
polní cestu do Přeštic. Skutečně se tu po prudké zatočení o 120° nějaká
možnost nabízí, takže ji využívám. Docela se tu dá jet, větší cesta vede do
Skočic, já z ní však odbočuji doleva na nějakou nejistou polní stopu. Až na
poslední krátký úsek před samotou za průmyslovou zónou to bylo celkem v
pohodě. Projíždím do centra města, přímo kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie, pod kopcem pak odbočuji na žlutou do Příchovic. Nakonec až přímo zde
určuji, že místní zámek bude mým dnešním cílem😀
Po CT 2188 stoupám vsí a tahle cesta je mým druhý dnešním překvapením.
Nezpevněná cesta dokonce s vyhlídkou na údolí Příchovického potoka utíkala
dosud mojí pozornosti. Přes Kucíny tedy objíždím kopec Ticholovec. Po
červené pak překonám dvě silnice a kolem velkochovu a bioplynové stanice
Střížov mířím k chatové oblasti Vícov. Červenou nechávám odbočit do Krasavců
a sjíždím po polní cestě do Dolní Lukavice. K zámku ani nemusím, v podstatě
jen přejedu silnici, držím se na pravém břehu Úhlavy a pokračuji po
neznačené cestě k jezu u Lišic. Ten lze po mostcích a stavidlech překonat a
dojet tak přímo do Lišic. Po jedné z cest začínám stoupat k Vysoké. Jsou tu
nejméně 4 cesty, jedu tou nejpřímější v mém směru, teddy n a sever k
hradčanům, ale na rozdvojení se držím vpravo, takže Hradčany objíždím.
Stoupám údolím bezejmenného potoka a i když je v mapě ještě slabá čárkovaná
čára, cesta už je ve skutečnosti převážně asfaltová. Rozhodně dost velká pro
rychlý přesun (i autem). Dojedu až na křižovatku téměř všech cest v okolí u
přístřešku Dlouhá paseka, odkud už začínám klesat klasicky neznačenou cestou
do Robčic. Tam jsem coby dup, i když už v lese není ideální světlo. Z Robčic
pak jedu po silnici do Útušic. V Útušicích odbočuji za potokem doprava a
mířím na cestu nad Úhlavou. Ta vede pod dálničním mostem, pak po louce k
chatám patřícím už k Radobyčicím a protože už není moc vhodné překonávat
soukromý pozemek, kudy dříve vedla cesta dál, musí se ten pozemek nadjet a
pokračovat mezi chatkami a přes rokli po jiných pěšinkách. Někde zde se má
zas zničit kus přírody a naprosto nesmyslně postavit nějaký most právě přes
rokli a vyasfaltovat (jak jinak, pod "podporou cyklistiky" se samozřejmě
rozumí kudy teče beton, tudy tečou peníze) zbytek cesty do Radobyčic. Zatím
je tu ale pěkná cesta, takže radost nepomíjí až do vsi. Pak už se musí po
nudném asfaltu monotónně šlapat do Hradiště. Když si chcete zlěpši náladu
nějakou nezpevněnou cestou, tak vám zase nějaký úředník chystá schody na
krásném singlu nad řekou k Vokounově lávce😡. Vyjíždím na CT 3 a betonovým
městem pokračuji kolem Škoda parku. Začal jsem jezdit spodem přes disk
golfové hřiště, mnohem lepší volba. Slovany si tentokrát ale projedu Květnou
ulicí, takže si musím ještě vyšlápnout kopec od Dejva. K řece se vracím u
papírny, až k bývalému Domu kultury jedu po pravém břehu. Poté přejedu do
Šafaříkových sadů a přes historické centrum a Rooseveltův most se konečně
vracím do Záhorska.
Pěkných 65 km, průměrná rychlost 22,2 km/h, však jsem taky jel hodně po
zpevněných cestách. Kolem Plzně přestává být ostatně možné jet po nějakých
jiných😢 Nastoupaných 700 m, to je zkrátka takový zlatý průměrný výlet.
Zámek Příchovice |
Žádné komentáře:
Okomentovat