neděle 10. března 2024

Lom č. 5 Nebílovský Borek

11. 10. 2023

Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Štruncovy sady - centrum Plzně - po levém břehu Radbuzy Doudlevce - Tyršův most - Malá Homolka - Radobyčice - podél Úhlavy Útušice - Štěnovice - Štěnovický Borek - Nebílovský Borek - bývalý lom č. 5 - Farská skála - Chválenice - Nezbavětice - Bambousek - Městský les - Ostrá hůrka - Koterov - U Seřadiště - Velenická ul. - Na Cihlářce - Prazdroj - Štruncovy sady - Rondel - Pod Záhorskem

Říjen, sluníčko, pořád teplo, že jo, tak to abych vyrazil, než se bude za pár týdnů posouvat čas. 42 km s cílem v Nebílovském Borku bude tak akorát. Přes Plzeň celkem klasicky centrem k Radbuze a pak po levém břehu, kde chodí méně lidí, kolem Depa, bývalé plovárny, pod Malostranským mostem až do Doudlevec, pak pěšinou u řeky pod Tyršovým mostem, vyjet nahoru na most a na druhé straně údolí odbočit vlevo k meditační zahradě. Pojedu ale do Radobyčic, takže chatovou/rezidenční oblast projedu Radobyčickou cestou a pak sjedu do vsi po silnici. Z Radobyčic jedu zatím pořád po pěkné nezpevněné cestě od fotbalového hřiště na jih nad Úhlavou. S investicí necelých 20 000 000 Kč se tu plánuje zničení 600 m téhle cesty vyasfaltováním. V nákladech je zřejmě započítán i vlastní pozemek pro všechny účastníky stavby, jinak se tahle cena dá stěží ospravedlnit. Za roklí V Lahošti si někdo další oplotil pozemek, takže pěšinka opět měnila lehce trasu. Zase je ale dobré, že se používá průchod k louce kolem pole, dřív to moc nešlo. Teď už je to jediná možnost. Na louce se už jede bez problémů po klasické polňačce😊 Pokud chcete do Útušic jako já, ve stoupání od řeky musíte odbočit vlevo, abyste se dostali pod dálniční most, podjeli dálnici a mohli pokračovat po štěrkové cestě. V zatáčce u prvních domků rád využívám malinkou pěšinku k soutoku Útušického potoka a Radbuzy. Zkrátíte si tudy cestu na Štěnovice. Je třeba ale zase vyjet z údolí, vyplivne vás to na silnici mezi obcemi.

Ve Štěnovicích hned za mostem odbočuji vpravo a stoupám podél schodiště ulicí Ke Kukačce. Do Borků pojedu přes Štěnovický vrch, takže stoupám i nadále Liliovou ulicí. Mezi štěnovickými lomy končí asfaltka, dál už se jede pěkně lesem. Vystoupám někam k 450 m n. m., pak zas začínám klesat ke Štěnovickému Borku. U statku nad vsí odbočuji vlevo, takže nekonec jedu přímo do Borku Nebílovského. Projedu jen pár zatáček do kopce směrem na východ a na konci obce vlevo je vlastně hned u silnice zatopený lom, který v dobách aktivní těžby nesl údajně č. 5. Klasický hezký lom, kterých je v okolí více, ale přesto se neomrzí. Ještě jsem si vyjel na druhé straně silnice k vyhlídce na současný žulový lom. Popojedu na Planiny ke kapli, pak odbočuji vpravo po červené turistické trase. Projedu kolem chatek k rozcestí, kde odbočuji na modrou mířící k silnici. Za ní jedu rovně, opouštím tedy modoru a táhlým stoupáním se nořím do lesa. Snad navigace nelže, že tudy se dá jet, zatím to vypadá dobře. Asi za 3/4 kilometru odbočuji na rozcestí T vlevo a kupodivu po celkem velké lesní cestě mířím k Chválenicím. Mam radost, že se tu jede tak pěkně. Místní na motorce si tu zkracují cestu mezi vesnicemi, jinak nikde nikdo. Překonám nejvyšší bod nedaleko Farské skály a pak už sjíždím do Chválenic. Ještě před nimi vyjíždím na silnici. Ve Chválenicích odbočuji vlevo na silnici do Nezbavětic, kde u rybníčku odbočuji vlevo, vystoupám k silnici 19 a na druhé straně pokračuji nezpevněnou cestou. Protože nechci do Starého Plzence, zhruba za kilometr odbočuji vlevo do kopce na cestu trochu vyježděnou od traktoru. Míří někam k Losiné, což mi vyhovuje. Dá se tu jet skoro kamkoliv po posečené louce, ale otázka je, co potom na kraji lesa. V nějakém průseku to vypadalo, že by se dalo projet směrem k Bambousku. Na další louce už se orientuji lépe a mířím k lesu, kde pokračuje malá pěšinka. Konečně tedy dojíždím k pile na Bambousku, pár metrů popojedu po silnici směrem k Radyni a pak zas sjíždím doleva na kančí stezku, která pravděpodobně zanikne, až se tu postaví obchvat. Je to škoda, protože ji evidentně lidé používají. Byl jsem tu před pár lety a nyní se mi zdá v lepší stavu, nebál bych se ji nazvat singlíkem. Pod Radyní severozápadním směrem nezpevněnými cestami projíždím až k chatové osadě a pak už celkem kllasicky skrz ni na neznačenou cestu vedoucí k Městskému lesu. za bývalou silnicí do Plzence jsem tentokrát vybral pochybnou cestu na kraji louky směrem na sever. Na začátku jsem trochu bojoval, ale cesta pak vede do lesa a tam už se jede dobře. Pokud se tedy nestmívá tak jako mně teď. Opatrně sjíždím k Ostré hůrce. Pojedu přímo kolem ní, pak sjíždím západním směrem k dálnici. Po zarostlé polnní cestě objedu dálniční sjezd, pak se dá dálnice podjet a následně se mezi halami a tratí protáhnu ke Koterovu. Musím až k řece, takže k přemostění Koterovské stoupám pěšinkou spojující konce ulice Na Lipce.

Přes Plzeň už jedu skoro za tmy a sice ulicemi U Seřadiště, Velenická a Sušická, přímo podél trati. U Částkovy ulice přejedu trať, prokličkuji mezi garážemi a pak podél seřaďovacího nářadí dojedu k ulici U Prazdroje. Kolem pivovaru, Štruncových sadů a Rychtářky dojedu k Lochotínské lávce. Pak přes Rondel do Záhorska. Pěkný 42 km po cestách necestách s převýšením 550 m. A ten zatopený lom jsem vlastně doposud ignoroval, takže jsem rád, že se to změnilo.