neděle 24. března 2024

Útulnoff na kole z Plzně

67 km
21. 10. 2023
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 850 m
Terén: Polní a lesní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Štruncovy sady - Prazdroj - Lobezský park - Božkov - Koterov - vyhlídka Háje - letiště Letkov -  Stradiště - Starý Plzenec - Sedlec - Šťáhlavy - Kozel - Vymrovka - žel. st. Šťáhlavice - po CT 2299 Milínov - Sváreč - Útulnoff - Dobšovka - Vlkov - Kamensko - po žluté Zdemyslice - Štěrkovna - obora Žákava - Žákava - Nezvěstice - bývalá tvrz - Šťáhlavice - Hraběcí alejí Šťáhlavy - Starý Plzenec - Svatoblažejská strana z Luční ulice - pod D5 - Koterov - Bručná - Nepomuckou a Slovanskou ulicí papírna - podél Radbuzy centrum Plzně - Rooseveltův most - Pod Záhorskem
 
 
V pokročilém podzimu není žádné teplíčko, ale než slunce zapadne, tak přecijen vytáhne na projížďku. Bude to do Milínova, okouknout fancy ubytování Útulnoff. Za Rondelem přejíždím Rooseveltův most a kolem Štruncových sadů pokračuji k pivovarské bráně. ulicí U Prazdroje dojedu vlastně až k Úslavě, na jejímž pravém břehu teď pojedu pod Lobezským parkem v místě, kde jsem mě před týdnem přizabila nutrie. Nikde tu žádná mršina neleží😀 Jedu až ke střelnici a pak po CT 2127 do Božkova. Na Koterov jezdím přes Božkovský ostrov a protože se nechci unudit k smrti na asfaltkách, zpravidla si to objedu podél řeky k lávce. Za ní jedu rovně po pěšince přes louku a stoupám do koterovské ulice Pod Kopcem. Taky se tu asfaltovalo. Aspoň že se před pár lety obnovila i alej ke kopci Háje, dříve tu nešlo skoro vůbec projet, teď je to o něco lepší. Docela prudce se stoupá, tak je fajn, že člověk nemusí sesedat. Objedu vrchol kopce k letišti, kde je kupodivu vždycky nějaké pěšinka, kudy se dá projet ke skládce pod přistávací plochou a po její příjezdové cestě lze nerušeně dojet až k budovám letiště. Sjedu k hlavní silnici, po které vystoupám a přejedu dálnici, pak odbočuji vlevo k betonárce. Kousek za areálem je lesní cesta vpravo, kudy obvykle mířím ke Stradišti. Na dohled ohrazenému areálu kamenolomu odbočuji vlevo a jedu, dokud nenarazím na žlutou turistickou trasu. Pořád jsem se tu ty lesní cesty nenaučil, asi bych si to moh zkrátit o jednu alej dřív a neobjíždět zbytečně kus lesa. Po žluté jedu na rozcestí mezi Stradištěm a Kocandou, kde žlutá odbočuje vlevo, zatímco já jedu vpravo. Je to tu jako obvykle rozbahněné a postupně ve sjezdu i pěkně rozbité a kamenité, ale mně se to líbí. Za hřbitovem, na kraji Starého Plzence, vyjíždím na silnici, po které převážně intenzivním sjezdem dojedu až na Masarykovo náměstí. Smetanovou ulicí pak projedu městem až do Sedlce, kde odbočuji vpravo do ulice Pod Tratí, abych se dostal na hezkou polní cestu nad železnicí. Po té bezproblémově projedu až do Šťáhlav, k hřbitovu. Ty pak projedu ulicí Na Parníku a z Žižkovy ulice vyjíždím na parádní singl podél řeky, který vede až ke Kozlu.

Vyjedu na inundační most a podél Lopatského rybníku po modré pokračuji na Vymrovku. Dále podél náhonu a řeky pod chatami není žádné značení, ale cesta nekončí. Kornatický potok můžete přebrodit nebo překonat po mostku. Záhy vyjedete na silnici a když přejedete trať, odbočíte vpravo. Na CT 2299 vás čeká dlouhé táhle stoupání lesem nad Milínov. Ves je však v údolíčku, takže následuje sjezd. O odbočku dříve, než sjede ze silnice cyklotrasa, asi 50 m před ní, odbočuji vpravo na větší cestu vedoucí k Žákavě. Za statkem však odbočuji vlevo do kopce na menší, ale dobře sjízdnou cestu vzhůru na Sváreč. Právě na jeho vrcholu se pak odbočuje o 90° vlevo. Během zlaté hodinky je krásný pohled na okolní zvlněnou krajinu, pastvu s ovcemi a mezi stromy schovanému domu Útulnoff. než však vychladnu, pokračuji dál, vracím se na CT 2299. Čeká mě přejezd kopečku Dobšovka a asi o půl kilometru dále odbočka na jih do Vlkova. Sjíždím, takže jsem tam raz dva, křižuji hlavní silnici do Spáleného Poříčí a pokračuji k Bradavě. Na jejím břehu končí zpevněná cesta a tak začínám stoupat po kamenech. Jak se ukázalo, jde ale jen o malý úsek, přes les na kopcích kolem Kamenska je to znovu po asfaltu. Dlouho se stoupá, pak přejedu silnici do Štítova, kolem samot za silnici už se ale začíná sjíždět. Taky jsme skoro v 500 m n. m., tak aby ne. Už jen kousek sjedu ke žluté turistické trase, která vede k chatám V Kamensku. Projedu kolem všech rybníčků, načež za třetím dám na navigaci a k Úslavě to vemu na pravém břehu Štítovského potoka. Obě cesty se znovu potkávají na kraji lesa, za nímž už je řeka. Po relativně nové lávce se na dohled skály Baba dostávám do Zdemyslic. Vystoupám ke trati, za níž hned odbočuji vpravo a mojí oblíbenou cestou přes Štěrkovnu a kolem obory pokračuji do Žákavy. I tady se mnohé za ta léta, co tu jezdím, změnilo. Ale zatím lze vybrat pořád nezpevněnou cestu. Jen na severovýchodní hranici obory se nejede moc dobře, tam bych to neoznačil za cestu. Na nejbližším rozcestí už mám na výběr, pojedu po polní cestě do Nezvěstic, to znamená přes koleje. Tentokrát brod využívám a tak se ocitám na druhém břehu Olešenského potoka, vystoupám ke kostelu Všech svatých a protože se před rokem nebo dvěma úplně nesmyslně vyasfaltovala dříve skvělá cesta do Šťáhlavic a nyní tu vede CT 31 pro pepíky, hledám něco lepšího. Nezpevněná cesta by měla vést pod tvrzí Nezvěstice k čističce a pak se tedy napojí na cyklotrasu, lépe už to bohužel nejde. Povedlo se, jedu mezi chatami a řekou, pak po cyklotrase mezi lukami, pod železničním mostem a těším se, až CT 31 odbočí na silnici, zatímco já pojedu do Šťáhlavic rovně přes louku. Napříč celou vsí se blížím k Hraběcí cestě. Zbývá asi kilometr do Šťáhlav.  Podél trati a po červené zamířím znovu na dohled hřbitovu a do Plzence jedu opět po stejné polní cestě jako na začátku.
 
Starý Plzenec projíždím jižně od trati po nejbližších uličkách, podjedu ji až u školy, abych se dostal do Luční ulice. Když skončí zpevněný povrch, jž musím jet se světlem, abych se zas někde nevymlel. I Když mě to hodně láká, dnes není čas znovu zkoušet, zda projedu po lukách až do Plzně. Musím tedy sjet na kdysi krásnou polní cestu, nyní nudnou asfaltovou dálnici a odšlapat si ty nekonečné rovinky pod D5. Pak už to nevydržím a jedu pod dálnicí k polní cestě u trati. ta mě dovede k silnici nad Koterovem. Bohužel musím sjet až k řece a pak vyšlápnout ulicí Na Lipce k monumentálnímu přemostění ulice U Seřadiště. Projedu Bručnou k Nepomucké ulici, kterou tentokrát využiju k expresní cestě do centra Plzně. Je přecijen velký provoz, takže sjíždím k papírně, abych se nemotal v silnici kolem hlavního nádraží a v Sirkové. Po nábřeží Radbuzy tedy dojedu k Muzeu, pak sadovým okruhem k Pivovarskému muzeu. Přes Rooseveltův podle provozu a intenzity chodců jezdím buď po silnici nebo po chodníku, kde budu méně překážet. No, tak to je vše, jsem doma Pod Záhorskem. 67 km, 850 nastoupaných metrů a průměrná rychlost 20,2 km/h. Žebra a kotník mě tedy z toho pádu při minulém výletu bolí, ne že ne. Tak tomu dám trochu odpočinku příští týden ve Španělsku😊
 
  
 
 
 
Útulnoff nad Milínovem

Útulnoff nad Milínovem

Útulnoff nad Milínovem

 

Žádné komentáře:

Okomentovat