čtvrtek 11. září 2014

Jak jsem se rozhodl ušetřit 50 korun za výměnu řetězu v servisu

Jelikož v Plzni je málo cykloservisů a s valnou většinou z nich mam špatný zkušenosti (nebo jsou na druhý straně města), rozhodl jsem se, že nebudu nikomu zbytečně cpát do chřtánu peníze za 30 vteřin práce za výměnu řetězu (Cyklopoint na Borech, u pokladny na mě zkoušela dokonce 80!, ale servisák si stál za 50), přičemž řetěz samotný jsem nakoupil při této příležitosti právě u nich...

Tak jsem nakoupil řetěz a rozhod se vyzkoušet nýtovačku, která dosud léta ležela kdesi nepoužita. Přetrhnout řetěz se mi nikdy nepodařilo, jelikož neřadim v tahu, nevozim ji tedy s sebou na výlety. Zkouknul jsem tedy asi tříminutový videonávod a uznal jsem, že to taky zvládnu. Pořídil jsem řetěz a pustil se do toho s tim, že za čtvrt hodinky je hotovo. No asi nikoho nepřekvapí, že to dopadlo docela jinak.

Starý řetěz spolehlivě fungující se spojkou jsem snadno sundal a nový, za mylného přesvědčení, že 116 dílků je správná délka, jsem celkem úspěšně nasadil s pomocí přiloženého zaváděcího trnu. Jenže pak jsem si uvědomil, že délka nebude tak úplně v pořádku, tak jsem se rozhodl jiný čep roznýtovat a to byl kámen úrazu ve spojení s celkem pochybnou nýtovačkou. Měla totiž jakýsi kroužek na trnu. Věřil jsem, že je tam účelně, ale nikoliv...držíc se staré pravdy, že hrubá síla všechno vyřeší, jsem ho doslova nalisoval mezi dílek a trn, takže jsem se pak dobře hodinu pral s tim, abych to dostal ven! Zveřejňovat slova "gentlemana", která lítala kolem, se nesluší.

Další práce jsem odložil na druhý den. Původní řetěz má 108 článků, tak jsem se jal zkracovat. Již "zkušený", zato už s krapet ožvýkanou nýtovačkou, jsem poměrně snadno uvolnil čep. Částečně, nikoliv zcela, podle nejzasvěcenějších rad. Jednalo se rovněž o ten čep, který je dle návodu méně namáhán. Návrat do správné pozice však nešel podle představ. V té chvíli jsem usoudil, že na vině bude minimálně částečně nýtovačka, která nedokáže dostatečně sevřít řetěz a čep tak nesedne přesně tak, jak by měl. Ač nikde nekoukal, cítil jsem, že to není tak úplně ono. Po celkem asi 4 hodinách strávených nad řetězem jsem neměl nervy, vůli ani žádný vhodný nářadí to ještě nějak doladit. A konec konců všechno fungovalo, takže otázka byla, jen jestli to vydrží zátěž. Páč už se chýlila noc, stihl jsem jen krátký výlet, ale náročným terénem a v pohodě. Radost mi přešla o den déle, to jsem ten řetěz přetrh. Tak jsem nasadil spojku a zatím jezdim dál. To drama za ušetřených 50 korun!:D

Žádné komentáře:

Okomentovat