pondělí 22. června 2020

Vyhlídka Na Cihelně, Přehýšov

20. 5. 2020

Terén: Polní cesty

Plzeň-Bory - Dobřanská ulice - po CT 2151 Nová Hospoda - U Fulínů - ZD Líně - po CT 2258 Úherce - Hoříkovice - Nový - Na Cihelně - Přehýšov - Dioss - Humboldtka - Kamenný Újezd - nad Nýřany Tlučná - výsypka - Vejprnice - Křimice - Skvrňany - Slovanské údolí - Techmania - Na Hvězdě - Bory

Mám vypsaných pár cílů kolem Plzně, kde jsem ještě nebyl. Jeden z nich je vyhlídka Na Cihelně u Přehýšova. Nepatří rozhodně mezi významné cíle, ale je relativně nedaleko Plzně a já se tentokrát nevydávám na 80km výlet.

Vyjíždím z Bor přes park Kaplířovou ulicí, kde se rekonstrukcí povedly dva majstrštyky v ironickém smyslu v podobě dvou nových křižovatek, kde je jedna horší než druhá jak přehledností, tak průjezdností. Pokračuji na Dobřanskou ulici a za parkurovým areálem vjíždím do lesa, vedou tu pěšiny k železničnímu přejezdu. Místo tratě ale přejíždím silnici na druhou stranu a právě mezi kolejemi a plochou dráhou se dá projet ke žluté turistické značce za viaduktem. Stoupám po ní k přístřešku Hradčín, pak po asfaltu po CT 2151 na Novou Hospodu.

Od dokončení přivaděče je to tu podivné, musím vjet skoro na čtyřproudovku a pak se za vraty ztratit do lesa. První cestou vlevo zamířím k motorestu. Zde je hezká lesní oblast, mám velké obavy, co se tu stane stavbou železničního koridoru. Křižuji silnici na Vejprnice a pokračuji rovně k Fulínům. Nikdy jsem v těchto místech nepotkal více než jednoho zbloudilce. Dnes, v době koronaviru, je to tu jak na Václaváku😲 U Fulínů odbočuji prudce vpravo, malinkatý kousek po CT 2258 a 2259. Tento květen je deštivý (to je dobře) a tak je tu rozbahněno. Navíc se zde na území Na Mokřinách zřejmě chystá nějaká hala (tipuji, ale co jiného, nedá se dohledat). Podél Sulkovského potoka projíždím kolem lomu k silnici Líně-Tlučná a vydávám se přes dálnici na Líně. Za zemědělským družstvem odbočuji vpravo po CT 2258 na Úherce. V malém místečku krajiny, které tam ještě nepohltily sklady, se objevilo pole jetele inkarnátu. Dnes je nám taková věc tak vzácná, že za ní i jezdíme přes půl kraje.

Na konci Úherec odbočuji šikmo vlevo a mířím k železniční trati kolem bezejmenného rybníčku. Uprostřed polí je kupodivu průjezd pod kolejemi a pěkná cesta, která vede třeba až k Jetelovému vrchu u Hoříkovic. Do zmíněné vsi však nedojedu, dříve odbočuji na západ a mířím po prašné polní cestě do Nového. Myslím, že jsme asi před dvěma lety projeli opačným směrem právě od lokality na Cihelně k jakési samotě a dvoru Gigant, ale to byla pole ještě nevzrostlá a i tak to byl boj. Proto tentokrát mířím po silnici na Přehýšov a kousek za vrcholem, kde se začíná sjíždět, odbočuji celkem nenápadnou odbočkou prudce vlevo do polí. Touto cestou už se dostávám k jednopatrové vyhlídce s naučnou stezkou Na Cihelně. Není to zrovna na dlouhé rozjímání-přečíst tabuli s informacemi a můžu jet dál... Sjíždím do Přehýšova, projíždím celou dlouhou návsí a pokračuji zpět na východ k průmyslovému areálu Dioss, odkud zas podél bývalé vlečky na Humboldtku na kraji Nýřan.

Z Humboldtky se stáčím na sever k hlavní silnici na Blatnici, křižuji ji a začínám stoupat kolem garáží k polní cestě do Kamenného Újezdu. Ves projíždím po vedlejší ulici, ani jsem nevěděl, že je to tak velká obec. Na dohled rybníčku a CT 2301 se stáčím vpravo na obslužnou cestu samoty, kterou míjím a jedu dále nad Nýřany k ulici Havířská. Vidím, že je tu cesta kolem nějakého autoservisu, přes trať a silnici na kraj Tlučné. Do vsi se mi neche, tak zkouším polní cestu na sever, kam mě asi dovede? Zpět ke trati a ke koupališti. Za koupalištěm se dá pořád pokračovat vrstevnicově a jednou z mnoha horších cest do lesa kolem silnice na Vochov. Po té jedu jen jednu zatáčku, asi 500 m, pak zas sjíždím na polní cestu nad Vejprnice (přes další bývalou cihelnu).

Nově upravenými alejemi se prodírám desítkami lidí k Vochovu, ale protože chci do Skvrňan, jakmile je možnost, odbočuji vpravo, tudy dojedu ke Křimicím a pak přes pole, částečně po CT 2151, na kraj Plzně. Zbývá už jen příjemný úsek Slovanským údolím a pak stoupání kolem I. brány, Techmanie a přes Hvězdu na Bory.

Nějaké nové zapadlé cestičky jsem si našel i na relativně krátkém okruhu o 54 km. Průměrnou rychlost jsem udržel na 22,6 km/h 😲