pondělí 20. července 2020

Roupov na kole z Plzně

29. 5. 2020

74 km

Náročnost: Střední
Převýšení: 800 m
Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Bory - Tyršův most - Vokounova lávka - Hradiště - po NS Údolím Úhlavy Radobyčice - Útušice - Vysoká/Jelení vrch - Lišice - Dolní Lukavice - Přeštice - Příchovice - po žluté Lužany - po zelené Dlouhá Louka, Roupov - Horušany - dvůr Horušany - Soběkury - Přestavlky - Dnešice - ZD Černotín - Vstiš - Dobřany - Wartův mlýn - Měsíční stráň - Litice - Černý Most - po NS Údolím Radbuzy Tyršův sad - Výsluní - Borský park - Bory


Mám chuť se projet kolem Přeštic, tak se dnes vydávám na Roupov. Sjíždím z Bor k Tyršovu mostu a po žluté pokračuji až těsně za Vokounovu lávku, kde mezi zábradlím a skalkou projíždím na malou pěšinku vedoucí do Hradiště. Protože jsem si uvědomil, že jsem tuhle čtvrť snad nikdy neprojel celou, zkouším to teď. Natrefím na cestu podél řeky a tak sice objíždím celý meandr a louku dost oklikou, ale velmi pěknou polní cestou.

Napojuji se na cyklotrasu a NS Údolím Úhlavy, odtud bohužel do Radobyčic bez zážitku-po nudném asfaltu. Projíždím přímo k D5, podjíždím dálniční most a jsem zakrátko v Útušicích. Na konci vsi v zatáčce odbočuji vlevo z hlavní silnice na polní zkratku k cestě na Vysokou. Od hlavní silnice na Dobřany se dlouho stoupá. Možná tak 3 km. Na Vysoké se zhoršuje cesta, ale projet se dá, stejně jako obdivovat skalku na vrcholu. Z Jeleního vrchu začínám sjíždět k Lišicím kudy to jde... Bohužel mapa je zavádějící, odbočuji z větší cesty vedoucí od skládky ke Snopoušovům na menší cestu. Jenže tohle ani není cesta, prodírám se dál jen proto, že potřebuji udržet tento směr a o ničem lepším nevim. Naštěstí se čas dostávám "na zem". Pokračuji po asfaltové cestě údolím potoka beze jména, u které je opravdu zvláštní, že v mapě pro jistotu vůbec neexistuje. Jede se po ní ale pěkně a zanedlouho vyjedete na půli cesty mezi Hradčany a Lišicemi. Jak koukám, z Lišic by se dalo jet do Dolní Lukavice po louce, mně to napadlo až za vsí, když jsem koukal na cestu kousek od řeky.

V Dolní Lukavici jsem se snad poprvé v životě pozastavil nad místním zámkem také proto, že jsem chtěl projet cestou přímo kolem něj. Skrz zřejmě hodně bývalou oboru nebo park vede spousta cest k fotbalovému hřišti. Nevěděl jsem o nich, protože nejsou vyznačené v mapě. Začínám je postupně objevovat a jsem nadšený:) Dá se tudy projet k nové cyklotrase vedoucí ze středu pole do Přeštic. Na kraji města přejíždím na pravý břeh Úhlavy a hned se vydávám po cestě loukou podél řeky. Projíždím až na konec Příchovic a objevuji další zajímavou pěšinku přes Příchovický potok k singlu do Lužan.

V Lužanech je známý zámek Josefa Hlávky. Já projíždím až za tratí po polní cestě k silničce na Dlouhou Louku. Zde začiná táhlé stoupání. V Dlouhé Louce končí silnice a pokračuje se po polní cestě do Roupova. Od kaple sv. Anny se krátce stoupá, ale je podivné, že zelená turistická značka samotnou zříceninu míjí! Já jsem si tedy vršek objel dvakrát, než jsem se dostal k cíli.

Na cestu zpět se vydávám trochu s obavami, protože volím tence vyznačenou cestu od fotovoltaické elektrárny do Horušan. K mému štěstí musím říct, že je (zřejmě dost nově) průjezdná, skoro po celém úseku je vykácené křoví, o rok dříve bych to stěží projel se mi zdá... Nicméně se mi stal osudným nájezd na jeden ze stovek pahýlků po uřezaných dřevinách a píchnul jsem. Oprava naštěstí netrvá dlouho a tak pokračuji cestou ke dvoru Horušany, Je to soukromý pozemek, ale kdysi jsem tu už projížděl, jen přesně nevím jak. Bohužel všechny cesty, které by tu měly být, jsou nějak zarostlé, takže i když riskuji průjezd přímo kolem dvora, končím v metr vysoké trávě a musím se vracet. Objíždím to tedy více z jihu, ale stále mezi poli, a to až ke strouze od Vápenného rybníku. Nakonec jsem se už víc nevracel a projel až do Soběkur, ale není to kdo ví co.

Za Soběkury u hřbitova odbočuji na sever na prašnou cestu do Přestavlk a Dnešic. V Dnešicích pak uhýbám vlevo na polní cestu vedoucí k zemědělskému družstvu Černotín. Jen jednu zatáčku směrem na Dobřany projíždím po silnici a následuje opět singl do Vstiše. Do Dobřan jsem chtěl vyzkoušet, zda by si nešlo zkrátit polní cestu kolem Radbuzy, ale ne, jsou tam všude výběhy a ploty. Objíždím tedy celá luka až na dohled k Vodnímu Újezdu. Ale co, je tu krásná cesta. Asi ne na dlouho, plánuje se tu "cyklostezka", takže se bude vylévat asfalt. V Dobřanech už se nemusí do centra tolik po silnici, je možné projet kolem hřiště a jezdeckého areálu až k městské knihovně. Takže pak se pokocháte pěkným náměstím a můžete se vydat třeba po zelené směrem k Martinské stěně. Za lávkou přes řeku jsem se však vydal po proudu řeky, abych se dostal k Wartovu mlýnu a mohl pokračovat přes Měsíční stráň a pod Dubouvou horou nad řekou stoupáním do Litic. Ačkoliv ty vlastně neprojíždím, vydávám se po nové lávce nad jezem k Černému Mostu a poté po NS Údolím Radbuzy k Tyršovu sadu. Pod Výsluním se dostávám ke Slunečné lávce a pak už jen poslední kopec na Bory...

Celkem na účtě 73,5 km průměrnou rychlostí 19,1 km/h a 799 nastoupanými metry.


Zámek Dolní Lukavice


Zřícenina Roupov

Zřícenina Roupov

Zřícenina Roupov




Žádné komentáře:

Okomentovat