pátek 17. července 2020

NS F. X. France u Kornatic a Myslivecký rybník

27. 5. 2020

Terén: Lesní cesty, místy náročné, asfaltky

Plzeň-Bory - Doudlevce - Slovany - Božkov - V Pytli - Letkov - Tymákov - PP Sutice - Potoky - PP Kamínky - U Kostelíka - po NS F. X. France Kornatice, Hádek, Neslívský rybník - Kozel-hájovna - Melicharka - Sedlec - Starý Plzenec - Koterov - Bručná - po žluté Vokounova lávka, Tyršův most - Bory

Spatřil jsem nějakou naučnou stezku, tedy konkrétně F. X. France, u Kornatic, v místech, kde jsem ani nevěděl, že vede cesta. Vyrážím to prozkoumat.

Z Bor sjídžím do Doudlevec ke Škoda parku a stoupám na Slovany pod Homolkou. Dále pokračuji na Světovar, odkud sjíždím průjezdem ve Sládkově ulici do Božkova. Božkovem projíždím klasicky ulicí Ve Višňovce a vydávám se pěšinkou v lese do kopce. Projíždím lesem do stráně rekultivovaného prostoru skládky a přejíždím na cestu vedoucí na jižní straně dnes už louky. Tudy se směrem na východ dostávám do oblasti V Pytli, kde je pár improvizovaných trailů, kudy projíždím nahoru k Božkovskému potoku. Odtud už je to kousek na kraj Letkova. Stoupám ulicí Lískovou k rozsáhlé zástavbě pod lesem a projíždím konečně do lesa ke žluté turistické značce. Tu nicméně nechávam být a asi po 200 m po její trase odbočuji vpravo na cestu vedoucí k obslužné komunikaci podél dálnice. Bohužel cesta je to jen kousek, pak jedu po okraji pole nepříjemnou brázdou, ale co bych se vracel, že ano...

Když se konečně dostanu ke skutečné cestě, asfaltce u dálnice, vydávám se na Tymákov po mostě přes dálnici a pak sjezdem do vsi. Z Tymákova jedu po menší cestě k bezejmennému rybníku a pak hezkou lesní pěšinou kolem PP Sutice. Jedu podél potoka pod prudkým svahem, který je na mnoha místech bezohledně rozježděn motorkáři. Dojíždím ke vzdálenému cípu Sedlce a stáčím se vzhůru podél Tymákovského potoka. Pěknou, ale náročnou lesní cestou se prudkým stoupáním dostávám do Lhůty. Odtud bych rád směrem k Maršálu. Bohužel mapa tu zcela selhává a neodpovídá ani za mák realitě, takže chvíli bloudím a pak prostě vybírám jednu větší cestu (která v mapě vůbec není) a vydávám se nahoru, že snad neskončí někde uprostřed lesa. No, zhoršila se významně, ale kus za Maršálem jsem překonal červenou turistickou značku nakonec, to je dostatečný orientační bod.

Objevila se přede mnou v tu chvíli lepší cesta vedoucí pod hřebenem Maršálu a po té sjíždím táhlým klesáním k rozcestí Potoky-hájovna. Stále jedu na východ, až po dalším více než kilometru se cesta stáčí na jih do oblasti Na Kudličkách. Zde je barák stojící o samotě, kolem kterého projíždím k Nevidu, ale hned zas uhýbám do neznáma na lesní cestu vpravo. Snad dojedu k asfaltce, CT 2154 a už i NS F. X. France. Povedlo se😊 na rozcestí U Kostelíka odbočuji po NS mírně vpravo do bahna v lese a začíná technicky náročný úsek ke Kábovskému potoku. Tak náročný, že si na část sjezdu ani netroufám a musím sesednout z kola😡 Což by mě stejně neminulo, protože tu leží stromy přes cestu a mostek. Následuje podivná necesta přes kořeny, nakonec ovšem odměněná průjezdem po hrázi Mysliveckého rybníka. Bohužel přímo nad ním vedou dráty elektrického vedení, tak jsem ho nevyfotil a to byla chyba, byl to vlastně cíl dnešní cesty😕

Po dalším terénu se pomalu dostávám k chatám a pak i na silnici, kudy sjíždím do Kornatic. Chtěl bych zkusit cestu na severní straně Kornatického rybníku. Kupodivu jsem trefil tu správnou odbočku těsně před vjezdem do lesa vlevo na CT 2040. Projedu kolem dalších chat, hodně prudce stoupám a tuším rybník pod sebou. Chtěl bych na něj nějakou vyhlídku, ale bohužel, k němu si budu muset sjet někdy příště. Nakonec se dostvám zpět na NS F. X. France a také jedu kousek po modré turistické značce. Moc se mi to tu ale nevybavuje, neznám to tu dobře. Jak se ale blížím k Lopatě, některé úseky nebo křižovatky už jsou mi povědomé. Nicméně kolem bývalé Neslívské tvrze se mi nevybavuje nic a cesta tu vlastně taky moc nevede, ačkoliv značka ano. Je to tu takové schizofrenní. Jediným artefaktem dávájícím tušit cestu, je tu celkem nová lávka přes Hádecký potok, ale jinak jsou tu opět popadané stromy, jet se tu ani nedá, nic extra. K CT 2154 jsem se ale dostal. Jenže to bych nebyl já, abych jel po asfaltu, když vidím paralelní zelenou značu vedoucí lesem-ta taky neni nic moc-bahno, velké louže, klacky, kořeny... Trochu problematicky se tedy dostávám až k NS Okolo Kozlu.

Od rozcestí Kozel-hájovna stoupám asi půl kilometru po červené ke Svidné a pak zkouším cestu vedoucí vlevo, sad mě dovede k rokycanské silnici. Chvíli se bojím, ale ukazuje se, že je to skvělá cesta vedoucí kolem skalky Melicharka s parádním výhledem na Radyni! S přivřeným okem řekněme vrstevnicově projíždím přímo k CT 2154, která ovšem jinak vede "o patro" výš, od Svidné a musí tak kus vést po hlavním tahu. Do Sedlce zkouším právě nově vyznačenou cyklotrasu. Vede zvláštně, moc mě to nenadchlo. Ze Sedlce jedu po zelené k Plzenci a děsně rád bych projel podél řeky až k Husově ulici. Bohužel se mi to nedaří a ještě to zkouším shora od Bohemia Sektu, pak od jezu přes stavidla. Možná by tam i něco vedlo, ale víc času tomu už dnes věnovat nebudu. Vydávám se tedy po opruztrase CT 31 do Koterova. Zatím si ji jde ještě zpestřit tím, že projíždím klasicky po staré parádní polní cestě, ale zarůstá. Z Koterova stoupám na Bručnou a pokračuji po žluté přes Vokounovu lávku kolem zahradnictví k Tyršovu mostu, odkud už mě čeká poslední stoupání na Bory.

Místy technicky dost náročný výlet, ale místy i po asfaltce. Nad Kornaticemi by se dalo kroužit i déle, tam je to pěkné. Celkem 54 km s průměrnou rychlostí 18 km/h, ale poměrně velkým převýšením (nastoupanými metry) přes 800m.