pátek 24. září 2021

Zámek Štěnovice

16. 8. 2021
46 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 550 m
Terén: Lesní cesty, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - centrum - po pravém břehu Radbuzy Škoda park - po žluté Bručná - Černice - Valík - Štěnovice - Štěnovický Borek - V Lipí - Čižice - po pravém břehu Úhlavy zámek Štěnovice - Útušice - Robčice - exit 80 - Litice - osada Černý Most - Valcha - přehrada České údolí - po žluté věznice Bory - Goldcheidrovka - Techmania - Kalikovský mlýn - rondel - Pod Záhorskem


Vydávám se na kratší večerní výlet a říkám si, že jsem zatim nezadokumentoval zámek ve Štěnovicích. To je tak akorát, kam dnes dojedu. Ze Záhorska přes centrum Plzně mířím po pravém břehu Radbuzy od Wilsonova mostu k papírně a pak kolem Pechtů ke Škoda parku. Vše je po asfaltu, takže rychlovka. Vilkami na Bručné projíždím do ulice V Olších, kde bych snad měl pěšinkou projet na louku u řeky. Tu se mi bohužel nepovedlo najít, až od ulice V Obilí jsem dokázal projet dolu, ale to už jsem skoro na konci té louky, tak mě čeká asi 200 m po pěšince a zase stoupám kolem loděnice nahoru, abych se dostal k Pampeliškové ulici a k čerpací stanici, kde je vystaven monopost Formule 1 Alfa Romeo z roku 2018.

Trochu se vracím ke konečné trolejbusů v Černicích a stoupám až ke hřbitovu, kde se stáčím doleva a přes malé údolíčko pokračuji po asfaltce až k dálnici. Zde zpevněná cesta končí, ale pokračuje pěkná pěšinka nad svahem od dálnice. Tudy projíždím až nad tunelové tubusy pod Valík, po pravo ostružiny, po levo akáty👌 Cesta mě dovedla až k silnici na Dobřany, já ji jen křižuji v nepřehledné zatáčce a přes pilu sjíždím do Štěnovic. Na zámek se chystám až cestou zpět, teď od Losinského potoku stoupám k cihelně/hájovně, před níž ještě musím odbočit doprava a potom vystoupám k rozcestí za Štěnovickým vrchem, odkud se dá jet na všechny strany, do všech vsí. Tentokrát volím z mého směru rovně, na jihozápad, kde snad narazím na další odbočku ke Štěnovickému Borku. Sice to dalo trochu zabrat, jak technicky, tak navigačně, ale povedlo se a přes dva menší kopečky skutečně mířím pod Borek ke hřbitovu.

Hned naproti je cesta do chatové osady v údolí Čižického potoka, asi se to tam jmenuje v Lipí. Naštěstí se tam dá projet na kole nebo projít mezi chatami a přes mostek k cestě vedoucí do Čižic. A je to moc hezá cesta. Z Čižic se začínám vracet a sice po cestě po pravém břehu Úhlavy, jejíž zpěvněná část brzy končí a pokračuje malá pěšina přímo nad vodou. Asi na dvou místech je nutné kolo přenést, ale jinak je to můj oblíbený singl. Vyjíždím ve Štenovicích u jezu, pokračuji kolem fotbalového hříště a vyjíždím za loukou přímo naproti zámku Štěnovice. Následuje krátký úsek do Útušic a pak jsem si vymyslel, že pojedu polní cestou nad Robčice. Bohužel to není tak jdnoduché, zemědělské družstvo je tu oplocené a s bránou, ne jako v Soběkurech, Zruči a podobně... Zkouším to tedy zprava, ale ani tam mi pšenka nepokvete. Zleva to jde až z úplně jiné ulice, podle fotomap bych měl být ale úspěšný. Někdo tu venčí psa, tak to vypadá nadějně. Ale asi tam 300 m, potom cesta končí u nějakého vodojemu a nazdar. Zrovna tu překáží nějaký hospodář krmící krávy, nechci se s ním dostat do konfliktu, tak čekám za stromy. Po jeho odjezdu jsem prozkoumal oblast a zjistil to, čeho jsem se obával. Někdo tu zřídil elektrický ohradník tak, že nelze projít. Někde je pro jistotu dvojitý a se dvěma dráty v různých výškách. Opatrně ho tedy přelézám a dostávám se konečně na cestu, která měla být volná. Už je to jen kousek k cestě vedoucí k exitu 80 na D5.

Po (před lety) obnovené cestě remízkem se tedy dostávám k podjezdu pod přivaděčem i dálnici a stoupám na Kotlík, ze kterého sjíždím do Litic. Kolem hřiště na pozemní hokej projíždím k nové lávce přes Radbuzu u hřiště fotbalového. Ještě to vezmu proti proudu řeky skrz Černý Most, vystoupám k CT 3 a pak jedu po silnici pod trať. Hned za podjezdem sjedu na pěšinku kolem vyrovnávací nádrže, kterou mi nedávno ukázala mamka. Z Valchy stoupám po menší pěšině, kterou využvají hlavně koně. mezi CT 2151 a vodní nádrží. Ta ústí na rozcestí, kde CT odbočuje k Borským polím. Já sjíždím zpět k řece ke skvělému singlu po žluté k Borskému parku. Kolem věznice a silnice I/27 mířím k Goldcheidrovce, zadem zarostlou zpustlou oblastí projedu ke Šmuclerovi a pak už po cyklostezce sjíždím kolem Techmanie na Husovo náměstí a ke Kalikovskému mlýnu. Odtud pak podél Mže projíždím k zahradnictví v Lochotínské ulici a pěšinkou za ním se dostanu na rondel. A to už je co by kamenem dohodil do Záhorska. 46 km, průměrná rychlost 18,8 km/h, 566 výškových metrů. Celkem obvyklá statistika... Rychlost se mi zkazila hlavně při tom bloudění v Útušicich😕


 
Zámek Štěnovice

Žádné komentáře:

Okomentovat