sobota 9. července 2022

18. 5. 2022

Náročnost: Malá
Terén: Polní a lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - centrum Plzně - podél Radbuzy Škoda park - Hradiště - Radobyčice - Podhájí - Černice - Městský les - po žluté Radyně - po NS Skalní stezka Vysoký Štont, býv. lom Hřeben - Starý Plzenec - Ostrá hůrka - Koterov - po NS Údolím Úslavy Božkovský ostrov - Lobzy - Plzeňský Prazdroj - Roudná - Pod Záhorskem

Už je šest hodin, všední den, takže to bude jen na chvilku. Cíl ale mám, chtěl bych se podívat na vyhlídku nad bývalým lomem Hřeben nad Starým Plzencem. Jak už to tak při cestách na jih bývá, musím projet skoro celou Plzní, takže přes Rondel sjíždím do centra, poté ke Štruncovým sadům a přes Kopeckého sady k Radbuze, podél níž vedou chodníky. Po levém břehu se mi jezdí lépe, na pravém se asi stejně staví, takže bych neprojel.

Za Depem 2015 a bývalou plovárnou většinou ubývá lidí a nejhezčí úsek je od Doudlevecké lávky k Malostranskému mostu po pěšince. Tedy kdyby tu nebyly neustále nějaké odpadky po bezdomovcích. Přejíždím řeku do Škoda parku a po CT 31 stoupám ke Slovanům. Poté přes historické hradiště po pěšině pokračuji do Hradiště. Následuje asfaltový úsek do Radobyčic, pak Podhájí a podél takové stoky do ulice V Brdci se musím vyloženě proklestit. Zde je to nevyzpytatelné, někdy je to tu zaroslté, někdy podmáčené, málokdy je to tu průjezdné, ale všude jinde už je asfalt, takže není moc na výběr. Projíždím tedy okrajem Černic mezi poli a připojuji se na žlutou turistickoui trasu, která je nějak nově značena právě po lávce přes dálnici, za níž vstupuje do lesa a stoupá přes Městský les. K vodojemu je to pěkný singl, poté sepovrch výrazně zhoršuje a místy je docela problém se přes kořeny do prudkého kopce dostat. Obzvlášť, když jsou mokré. Je to výživné stoupání, sebere hodně energie. Na rozcestí Pod Radyní odbočuji vlevo, vyhýbám se tedy poslednímu vyhlazenému úseku k vrcholu a mířím k Vysokému Štontu. Musí se přes skalku, je to přecijen stezka pro pěší, takže pro kolo to není úplně ideál.

Po místní modré značce (NS Skalní stezka) se pak prudce klesá nad bývalý lom Hřeben. Z jeho horní hrany je pěkný výhled do údolí a na Starý Plzenec. Cestička klesá dál a to tak výrazně a po uvolněném materiálu, že není moc sjízdná. S tím jsme počítal, Jednou z mnoha pěšinek projíždím lesem ke strouze nad fotbalovým hřištěm. Poté jedu skrz dříve odloučenou chatovou oblast, dnes součást rezidenční čtvrti k lesu, za nímž je (asi bývalá) střelnice. Právě tam sjíždím ze silnice na cestu vpravo, která vede k Černicím nebo lze na rozcestí odbočit k Ostré hůrce. Já jedu právě k Ostré hůrce, z ní musím vždy rozježděnou cestou s jezírky k dálnici. Mezi D5 a Koterovem už nezbývá žádná příroda, jsou tu jen haly. Do Božkova jedu po NS Údolím Úslavy, zpočátku po štěrku, pak přes Úslavu po asfaltce k Božkovskému ostrovu. Ke střelnici do Lobez je to po šotolině po pravém břehu, pak přejíždím na levý břeh, protože podél asfaltky, které už jsem přesycen, vede i pěšinka podél řeky, to je něco pro mě:) Podél řeky se takhle dá jet minimálně k Rokycanské. Poté se kolem pivovaru vracím do centra Plzně a po Rooseveltově mostu přejíždím Mži, čímž se dostávám na Roudnou a krátce na to do Záhorska.

Krátký zajímavý výlet, technicky náročnější. 33 km průměrnou rychlostí 18,4 km/h a 400 nastoupanými metry.