středa 17. března 2021

Mariina skála - vyhlídka u Kornatic

21. 11. 2020
73 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 950 m
Terén: Asfaltky, lesní a polní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem – centrum – Depo 2015 – Mlýnské nábřeží – Tyršův most – České údolí – Slunečná lávka – Výsluní – Malá Homolka – Radobyčice – po červené Valík – Štěnovice – Čižice – po červené Předenice – po zelené Nebílovy – V Babších – po modré Chouzovy – Želčany – Olešná – Nezvěstice – po žluté Mariina skála (vyhlídka), Pod LopatouNZ Okolo Kozlu – Svidná – po zelené Sedlecká skála – Sedlec – po NS Staroplzenecká Starý Plzenec – Koterov – Božkov – teplárna – Masarykův most – po NS Údolím Radbuzy Štruncovy sady – Roudná – Pod Záhorskem

 

Tak tu máme poslední výlet letošního roku. Vyhlédl jsem si Mariinu skálu a spoustu cest k prozkoumání. Přes Plzeň jezdím rád kolem řeky a sice ze Záhorska přes centrum Plzně k Depu 2015 a poté stále po levém břehu Radbuzy kolem Papírenské a Doudlevecké lávky za loděnici v Doudlevcích. Podjíždím Malostranský most, za nímž je nutné vyjet na chvíli na Zborovskou. Hned se ale vracím k řece po polní cestě, vlastně k soutoku s Úhlavou. Pěšina dále pokračuje pod Tyršovým mostem až k asfaltové cestě vedoucí Českým údolím.

Přes Slunečnou lávku a krátkým prudkým stoupáním vyjíždím na Výsluní, klikatými uličkami projíždím k doudleveckému hřbitovu a pak Slámovou ulicí ke krátkému nezastavěnému úseku, který ústí v rezidenční oblasti Malé Homolky. Chtěl jsem tudy projet a pokračovat mezi poli k Radobyčicím. Jenže si tu postavili domky tak chytře, že se z ulice nedá přes pozemky vůbec dostat do krajiny😀 Celé jsem to tedy obkroužil, projel po hlavní, frekventované silnici (kudy vede cyklotrasa 2155 😲 ), nicméně hned za zastavěným územím odbočuji na nadějnou cesto vpravo k remízku. Tam naděje celkem končí. Není extrémní bahno, tak to zkusím ve stopě po traktoru dál. Kus jsem dojel, ale samozřejmě jsem pak jel i polem. To už bylo v místech, odkud jsem se nechtěl vracet. Dojel jsem tedy na půl cesty mezi Litice a Radobyčice. Po silnici do Radobyčic jsem tedy shodil kila zeminy a už o něco lehčí stoupám Podhájím k Valíku.

Rozhodl jsem se vyzkoušet malou pěšinu začínající kousek pod křižovatkou s Dobřanskou silnicí směrem k řece. Skutečně se tu dá přes skalky ve srázu projet až k obslužné lávce vodočetu. Sice je tu zákaz vstupu, ale snad proklouznu… Přes louku tedy dojedu k zámku Štěnovice, přejedu řeku na druhou stranu a zkusím se po pravém břehu Úhlavy dostat až do Čižic, to bude celkem výzva. Za fotbalovým hřištěm se projet dá, kolem chatek nad jezem také, pak už se údolí trochu otevírá a pěšina stále pokračuje. Pár překážek tu sice je, ale i v tomto případě jsem úspěšný a dorazil jsem až k mlýnu v Čižicích.

Lesem přes kořeny pokračuji po červené turistické značce do Předenic, kde se stáčím na (severo)východ, po zelené intenzivně stoupám nad Nebílovy. Vesnice je v hlubokém údolí, takže výšku ztrácím a neznačenou cestou mezi sady po obvodu kopce Průhon opět stoupám. Terénem, ale bez větších obtíží jsem projel na modrou k rozcestí V Babších. Následuje sjezd do Chouzov, krátký přesun po silnici do Želčan a asfaltka do Nezvěstic. Po žluté prudce stoupám přes Vartu, poté mírněji lesem nad Milínov a k Mariině skále už se klesá. Je tu hodně lidí, kvůli lockdownu se nesmí v podstatě nic kromě výletování, takže není divu. Počasí mi ale přeje. Ve sjezdu po žluté pod Lopatu mi ale nepřejou neukáznění chodci. Od Kornatického potoka stoupám jako obvykle první zatáčku po NS F. X. France, pak k Hájku po modré, kterou nechám odbočit vlevo a pokračuji rovně, dokud nenarazímna NS Okolo Kozlu. Tou se nechám dovést k CT 2154, křižuju ji a pokračuji táhlým stoupáním po lesní cestě na rozcestí s asfaltovou cestou, po níž se vydám vlevo na Svidnou. Po turistické i cyklistické trase rozbitou asfaltkou sjíždím k rokycanské silnici a tyto trasy opouštím pod Sedleckou skalou, kde kolem střelnice vede zkratka do Sedlce.

Prudce sjíždím k Tymákovskému potoku a po NS Staroplzenecká pokračuji přes louku přímo do Starého Plzence. Do Koterova jedu pěšinkami po lukách na levé straně Úslavy. Pokud možno se vyhýbám asfaltce. V Koterově se podél řeky projet nedá, tak stoupám do vsi a pak sjíždím zpět k řece a tím se dostávám k Božkovu. Tentokrát jsem zvolil cestu z ulice Na Vyhlídce na levý břeh řeky, pak ulicí na Cihlářce nahoru, projet podél seřaďovacího nádraží k Rokycanské a pak jsem to zkusil ještě projet kolem teplárny. To bohužel nejde a jsem rád, že mě tam v těch šílených končinách někdo nezamordoval😀 Vracím se tedy na Jateční, přes řeku jedu po Masarykově mostě a pak pod ním projíždím po pěšině na Zadní Roudnou. Po silnici mě to nebaví, tak to beru po NS Údolím Berounky do Luční ulice a pak kolem pramenů do Záhorska.

Parádní tečka za rekordní cyklosezónou, ve které jsem těmito 73 km dovršil 4000 km. To je takové pozitivum koronaviru. Ani dnešní převýšení téměř 1000 m není marné, průměrná rychlost 18,4 km/h odpovídá.

Odkaz na podrobné statistiky a výškový profil trati

 

Mariina vyhlídka
Lávka k vodočetu přes Úhlavu ve Štěnovicích

Mariina skála


 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat