neděle 17. října 2021

Šternberská hrobka ve Stupně

2. 9. 2021

Terén: Lesní a polní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - po NS Údolím Berounky Masarykův most - u sv. Jiří - po CT 2151 Bukovec - po červené Holý vrch, Chrást - V Podlesí - Smědčice - Bušovice - U Tří lip - Přešov - Stupno - Šternberská hrobka - po zelené Všenice, Korečnický mlýn - Spálený mlýn - Telín - NS Chrást - po modré Dolanský mlýn - po zelené Bukovec - po CT 2151 u sv. Jiří - Masarykův most - Bolevecký ryb. - Mikulka - Pod Záhroskem

Mám čas na kratší výlet, tak se pojedu podívat do Stupna na Šternberskou kapli. Začíná září a já začínám čtvrtý tisíc letošních kilometrů. Zatím mi to vychází, že jsem za srpen chtěl ujet 600 km a nadále bych měl pokračovat cca. 500 za září. Tak rychle do toho. Ze Záhorska sjedu na Roudnou a z Luční ulice pokračuji po NS Údolím Berounky parádní štěrkovou cestou k Zadní Roudné a pod Bílou Horou se stáčím na Masarykův most, abych kolem vodárny projel ke sv. Jiří. Táhlým stoupáním po CT 2151 pokračuji kolem Ejpovických železničních tunelů pod Chlum a pak sjíždím do Bukovce. Cestou do Chrástu volím červenou turistickou trasu, ta vede příjemně lesem, k Holému vrchu je to ovšem velmi prudké, nepříjemné stoupání.

V Chrástu sjíždím po červené ke Klabavě, odkud stoupám Hutní a Smědčickou ulicí do chatové osady V Podlesí. Na jejím východním konci se dá vyjet na louky, po kterých se vystoupá k Chrásteckému vrchu. Bohužel je pak nutné klesat do Smědčic, ale není to zas tolik. Následující úsek do Bušovic je po silničce, ale nepotkávám tu nikoho. K rozcestí U Tří lip tentokrát zkusím "polní", zpevněnou cestu nad zemědělským družstvem. Od Tří lip stoupám po polní cestě k lesu kolem kopečku Přešov nad Novým Dvorem. Lesem jedu přímo rovně za nosem až k 500 m n. m. Na druhém konci lesa se ovšem cesta ztrácí, nikdy to tu neumím dobře trefit. Projíždím tedy vlevo zarostlou pěšinkou, objíždím oplocenou oboru, trochu s obtížemi projedu lesem a nakonec se vyloupnu na větší lesní cestě. Tady to už naštěstí poznávám, musím se kousek vrátit směre na Nový Dvůr a na nejbližším rozcestí s větší cestou zpět prudce vlevo do dlouhého sjezdu do Stupna.

Z Dolního Stupna do Horního je to přes údolíčko Korečnického potoka. Naproti kostelu sv. Vavřince odbočuji vlevo na zelenou, která právě u hřbitova odbočuje dříve parádní pěšinku, dnes na štěrkovou cestu přes louku. Než se tam vydám, obhlídnu dnešní cíl, Šternberskou hrobku. Pak už se vydávám údolím Korečnického potoka po zelené do Všenic. Krásný singl, přerušen obcí, pokračuje až dolů k Berounce ke Korečnickému mlýnu. Stoupání do Sedlecka nemám rád, proto pokračuji podél řeky k bývalému Spálenému mlýnu, odkud se samozřejmě také musí stoupat do Telína. Celkem rád jezdím do Chrástu přes chatovou osadu v Březí po malé lávce přes Klabavu k NS Chrást. Poté vystoupám k městu a zadem Polní ulicí projedu k modré turistické, kudy alejí a sjezdem mířím k Dolanskému mostu. Do Bukovce mě čeká klasika po zelené turistické nad Berounkou. To je jeden z nejlepších singlů kolem Plzně. Z Bukovce se vracím ke sv. Jiří jako na začátku výletu, po CT 2151. Od Berounky na Jateční to pak ale ještě vemu k Boleveckému rybníku. Musím po té nudné asfaltce podél průtahu U Sudů, pak teprv mohu odbočit na polní cestu na Mikulku, odkud sjedu podél stavby nové budovy UK do Záhorska.

47 km průměrnou rychlostí 19,8 km/h. Docela jsem se zbrzdil v lesích nad Stupnem. Taky jsem nastoupal přes 700 výškových metrů😊