pondělí 11. října 2021

Hvížďalské vodopády na Bradavě

29. 8. 2021
88 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1000 m
Terén: Asfaltky, lesní a polní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Lochotínská lávka - Po NS Údolím Berounky Masarykův most - Doubravka - Švábiny - Božkov - podél Božkovského potoka Letkov - Tymákov - sv. Martin - býv. rakovská hájovna - Potoky - Hádek - Nevid - Kamínky - Příkosice - Štítov - Pančava - Trokavec - Hořice - po CT 315 Hořehledy, vodopády Hvížďalka - po zelené Spálené Poříčí - po CT 315 Žákava - Nezvěstice - Šťáhlavice - Šťáhlavy - po červené Starý Plzenec - kolem Střelnice Městský les - Černice - po žluté Homolka - podél Radbuzy centrum Plzně - Pod Záhorskem
 
 
Já už nevim, co jsme měli ten den odpoledne za program, ale jasně si pamatuju, že jsem zase při výletu spěchal, přestože jsem vyjel už v devět ráno. Ze Záhorska sjíždím k Lochotínské lávce a projíždím ke Štruncovým sadům, abych se znovu přes Mži dostal po NS Údolím Berounky, která soutokem vzniká kousek pod lávkou, až pod Bílou Horu. Dále pokračuji po Masarykově mostě k Mohylové ulicí, kudy se dostávám do spodní části Doubravky, jedu skrz park V Homolkách a pak stoupám ke Špitálskému lesu. Na druhém konci, u hřbitova, se vydávám do Vyhlídkové ulice, která mě dovede přes vyhlídku Na Švabinách k polní cestě do Božkova. Ulicí K Potoku se pak nepřekvapivě dostanu k Božkovskému potoku. Následuje prudší stoupání, ale pak se štěrková cesta pěkně vlní podél umělého koryta až na kraj Letkova. Projíždím celou vesnicí k průmyslové zóně, vlastně po staré plzenecké silnici. Dnes je slepá, dálnice neuhne. Ale propustkem se dá podejít a dostat se tak na obslužnou cestu mezi dálnicí a lesem. Po té pokračuji na jedné straně dálnice k silnici na Tymákov, pak kolem solární elektrárny po druhé straně a pak znovu po lávce přejedu dálnici, abych se konečně sjezdem dostal do Tymákova.
 
Chtěl bych dnes dojet až na kraj Brd, takže to moc nezdržuji a využiju více silnic, než obvykle. Tentokrát přes Mokrouše až ke křižovatce u sv. Martina se silnicí mezi Šťáhlavy a Rokycany. Odtud ale po asfaltu nepokračuji, nýbrž naproti mě jedu rovnou do lesa na nezpevněnou cestu stoupající kamsi k bývalé rakovské hájovně. Ta leží na konci hřebínku Maršálu kousek po červené turistické trase přes kořeny a já vím, že kousíček pod námi vede paralelní cesta, na kteoru bych se potřeboval dostat. Měl jsem za to, že mezi těmito dvěma cestami existuje spojka v podobě malé pěšinky, ale to byla asi nějaká falešná vzpomínka, nakonec jsem musel až kolem hájovny na větší neznačenou cestu. Zakrátko jsem ale odbočil na asfaltku vedoucí táhlým sjezdem k samotě Potoky, kde se vydávám neznačenou asfaltkou na jih k Hádku. Tam naopak odbočuji o 100° vlevo, abych vystoupal do Nevidu. Zároveň s tím, že vyjíždím z lesa, opouštím i PP Kornatický potok. Z Nevidu pak jedu po rozblácené a kamenité polní cestě přes vršek U Habru do Kamínek.

V Kamínkách by měla více méně navazovat cesta do Příkosic. V některých i aktuálních mapách je bohužel vyznačena, ačkoliv až tak moc neexistuje, jak jsem postupně zjistil. Opět tak daleko, že už se mi nechtělo vracet a tak jsem se rozhodl pokračovat po poli a louce a doufal, že v lese "něco" bude. Šílenou cestou jsem se prodral skrz les a byl jsem tak zamotaný, že bez kontroly mapy bych s klidem pokračoval do Mirošova s tím, že jedu najisto do Příkosic. K tomu ale bylo třeba ostře odbočit doprava na východním konci lesa. Kolem pole jsem tedy sjel do vsi, odkud jsem pokračoval po silnici směrem na Trokavec. Byla nějak frekventovaná, tak jsem odbočil v táhlém stoupán doleva do Štítova. Původně jsem tak i chtěl jet, ale v dané chvíli jsem jaksi nevěděl, že je to ta odbočka, kterou mám jet. Když jsem ve Štítově odbočil a stočil se na jih, vypadala cesta velmi nadějně, hned za vsí se ovšem změnila v nevýraznou polní cestu a já se tak troachu zase začal bát, že skončím někde uprostřed ničeho. To se naštěstí nepotvrdilo, takovouhle náhodou jsem objevil pěknou nezpevněnou cestu vedoucí do Pančavy. To jsem koukal, kde jsme se vyloupnul. Trokavec je na dohled, vede tu i CT 2273, takže potkávám nějaké cyklisty. Ti ovšem míří dále po silnici, já jedu stále na jih na docela vyježděnou prašnou cestu. Úsek vedoucí lesem už je součástí CHKO Brdy, co nevidět jsem ale na malé asfaltce u hospodářství patřící k Hořicím. Jsem vysoko, nad 600 m n. m. a tak nutně sjíždím do Číčova.

Chtěl bych pokračovat po cyklotrase do Spáleného Poříčí, ale cyklotras je tu tolik a jsou tak zmateně označené, že bez mapy si stejně neporadím. Potřebuji tedy CT 315, která vede přes údolí potoka Bojovka a pak ve stráni mezi pozemky klesá k Hořehledům. Jede se tu pěkně, vlní se to, tak to není úplná nuda po tom asfaltu. Z Hořehled se držím CT 315 až k brodu pod Hvížďalkou, protože zelená není moc dobrá na kolo a navíc je prý po polomech i těžko průchozí. K vodopádům se tedy musím trochu vrátit po NS Za Mlynáři. Do Spáleného Poříčí už jedu po zelené turistické, která mě pěkně překvapila masivní vrstvou bahna a pak extra úzkým průchodem mezi ploty, kam se mi řídítka vejdou úplně tip ťop, bez rezervy na šířku. Vracím se na CT 315, která už je po polomech vzorně uklizená. Parádním údolím Bradavy se jede až k zahrádkářské kolonii Zlaté údolí nebo jak se to jmenuje. Před Žákavou se trochu stoupá, ale žádné drama. Za ní směrem na Nezvěstice vede pak cyklostezka podél silnice, takže se jede velmi dobře. Cesta pak pokračuje na druhé straně silnice přes louku k nové lávce přes Úslavu. V Nezvěsticích jsem nejprve špatně trefil ulici, ale objevil jsem díky ní pěšinu vedoucí podél oblouku trati k té správné cestě. Do Šťáhalvic se toho na hodně změnilo, dříve bezchybná polní cesta je dnes z velké části asfaltová a pak štěrková. Mnoha lidem, stejně jako mně, zřejmě tyhle úpravy nevyhovují, protože podél těchto umělých cest vede nevýrazná klasická polní cesta nebo pěšinka.

Díky panu vozíčkáři, který vyjel naproti mě na silnici před Šťáhlavicemi, jsem si uvědomil, že by se mohlo dát projet po louce k návsi. Je to jen kousek, ale stejně mě to potěšilo... Projíždím k dubové aleji, tou jsem za chvilku ve Šťáhlavech. Podél trati se pak dostanu k červené turistické, která mě dovedla stoupáním a následně přes kořeny do Starého Plzence. Dnes až dolu k řece nesjíždím, jedu plus minus vrstevnicově pěšinkou ústící naproti ulici Elišky Krásnohorské. K Andrejškám je to stejně přes kopec, ale pak už sjíždím, odbočuji doprava u vodárny a rychle klesám k chatové osadě u střelnice. Odtud stoupám po lesní cestě směrem k Ostré hůrce. Je to trochu přes kopec, ale jede se tu dobře a je to hezká cesta. Do civilizace vyjíždím přímo u dálnice u sjezdu 76. Po žluté jedu skrz Černice a Čechurov, až nad Vokounovu lávku, pak pod Homolkou po panelce ke Škoda parku a podél Radbuzy po pravém břehu kolem papírny až k Wilsonovu mostu, kde přejíždím na levý břeh, abych se přes centrum dostal na Rooseveltův most a do Záhorska.

Rychlý výlet s mnoha asfaltovými vložkami. Dnes jsem využil toho, že jsem chtěl hltat kilometry, protože jinak mě například cyklostezka z Hořehled do Číčova nechává dost chladnym. Uzavřel jsem to tedy po čtyřech hodinách na 88 km s průměrnou rychlostí 21 km/h a pěkně zaokrouhlenou tisícovkou nastoupaných metrů😊
 
 
 
Hvížďalský vodopád na Bradavě, Spálené Poříčí

 

Žádné komentáře:

Okomentovat