středa 20. října 2021

Vyhlídka na Úslavu nad Koterovem

14. 9. 2021
79 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1111 m
Terén: Lesní a polní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - centrum - papírna - Částkova ul. - Rolnické náměstí - Lobezský park - podél Úslavy u sv. Jiří - Bílá Hora - po žluté Na Vysoké - přes PP Háj Druztová - podél Drahotínského potoka chatová osada - Dolany - po zelené Žichlice - Třebekov - Jarov - mlýn Hlavatých - Na Vartě - Bílý kámen - Nadryby - podél Berounky Habrová - Dolanský most - Horní Zábělá - po CT 2151 Červený Hrádek - V Pytli - po CT 2151 Božkov, Buková, vyhlídka na Božkov, vyhlídka na Úslavu Koterov, Koterov - Božkov - Plzeňský Prazdroj - Štruncovy sady - Roudná - Pod Záhorskem
 
 
Doufal jsem, že dnešním cílem bude PP Háj pod Druztovou u Berounky. Jenže tam vlastně nic extra k vidění nebylo. Možná by pomohl dron příště... Takže jsem kroužil po Plzeňsku a nakonec jsem se před setměním zastavil na startovací plošině pro paraglidy nad Koterovem.
 
Ze severního předměstí Plzně jedu do centra, poté pod mostem Milénia k papírně, tam si musím vyzvednout něco v obchodě. Proto dnes pojedu déle přes město. Pokračuji do ucpané Částkovy ulice, sjíždím k Úslavě u Rolnického náměstí, kde odbočuji do Lobezského parku a podél řeky pokračuji na sever pěknými přírodními cestami. Vyjíždím za Lopatárnou do Lazaretní ulice, jež mě dovede až ke sv. Jiří. Přes lávku pod Pecihrádkem stoupám na Bílou Horu. Konečně tedy vyjíždím z města po žluté turistické k domkům Na Vysoké. Do Druztové pojedu dnes lesem neznačenou cestou, nikoliv po Malochově stezce. Nicméně bych chtěl projet po pěšině do PP Háj. Nějak jsem bloudil po lese, ale nakonec jsem se k chatám nad Berounkou dostal. Je to tu hezké, nicméně žádný výrazný moment k zachycení na fotku... Kupodivu se dá projet pěšinkou k rybníčku pod Věžkou. Já tady stoupám až zpět do Druztové, protože chci zamířit k rybníku Skřivanov, odkud vede singl nad Drahotínským potokem mezi Druztovou a Dolany. Do Dolan musím po silnici.
 
V Dolanech odbočuji do stoupání po zelené turistické trase. Vyjíždím do polí k vršku Vlčiny. Lesní cestou mírně z kopce sjíždím k silnici u Zruče, překonám ji a po rozbité pěšince pokračuji přes kopeček U Petra do Žichlic. Odtud do Chotiné vede nefrekventovaná silnička, sjíždím po ní až do údolí Třemošné. Přes "Údolí dutých hlav" vjíždím do lesa a stoupám kamenitou cestou k hájovně Třebekov. Jedu po Jarovské NS ještě kus za hájovnu, stoupání už je mírnější. Na křižovatce s NS Býkov-Žichlice, což tedy nijak nepoznáte, takže na nejbližší větší křižovatce, odbočíte prudce vpravo a pokračujete skvělou štěrkem zpevněnou cestou až k silnici na Jarov. Do vsi musím asi kilometr a půl po silnici na dohled rozhledně Radost.

V Jarově na návsi odbočuji vlevo mezi domky, abych se dostal na polní cestu. Asi za kilometr má být a i je odbočka na menší cestu vpravo, po které bych se měl dostat zpět k říčce Třemošná pod Kaceřovem. Zpočátku to vypadá nadějně, ale vjíždím do lesa, začínám klesat a jsou tu popadané stromy. Několik jich překonám, ale pak mě čeká poměrně dost akáty zarostlá cesta, takže bída. Ztrácím dost času, trochu tedy zkracuji výlet oproti původnímu plánu. U mlýna Hlavatých odbočuji vlevo na cestu do stoupání do lesa, postupně se musím stočit na jih a dojet ke žluté turistické trase. Využívám ji jen kousek, u remízku v polích odbočuji vpravo a touto cestou se rychle dostávám k silnici do Nynic. Na konci lesa před Cihelnou z ní sjíždím na další polní cestu, znovu musím na jih, ačkoliv to nejde přímo. Nakonec se i cesta ztratila, bohužel opět ztrácím hodně času, slunce už zapadá a musím tak spěchat dále. Když se konečně dostanu na silnici, ještě se vlastně vzdaluju Plzni. Až v zatáčce nad Nadryby se stáčím vlastně úplně do protisměru a po cestě, která ani není v mapě vyznačená, jedu celkem rychle nad Berounkou k chatové osadě pod hradištěm Kozel, kde je nutné nenechat se svést větší cestou do kopce, ale sjet na malinkou nenápadnou pěšinku zpátky k řece. Tudy se dá projet ještě přes jeden kopec do Habrové, což je součást Dolan. Nikdy se mi nechce zbytečně stoupat přes Dolany a pak znovu sjíždět k Dolanskému mostu, proto už jsem párkrát jel lukami a polem rovnou k mostu. Jenže to není tak snadné, cesta se postupně ztrácí a jedem úsek přímo naproti kempu je průjezdný jen v případě sklizeného pole. Dnes je tu strniště, tak mám štěstí...

Za Dolanským mostem dobočuji vpravo na zelenou, ale hned sjíždím do stoupání na cestu, která by mě měla dovést k rozcestí Zadní hájovna. No, párkrát jsem se ještě musel podívat do mapy, stejně jsem to netrefil tak úplně podle představ, ale dojel jsem do Horní Zábělé, což je jen takové geografické rozlišení oblasti lesa. Projíždím Zábělou k CT 2151, po které asfaltkou stoupám nad Červený Hrádek, který naopak leží v údolí Hrádeckého potoka. Ačkoliv v lese na cestu už moc nevidím, pokračuji přes Holý vrch propustí pod přivaděčem do polesí V Pytli. Po zelené se vracím na CT 2151, sjíždím do Božkova a pak stoupám kolem Bukové k vyhlídce na Božkov. Hned za vrcholkem je startovací rampa pro parašutisty na vyhlídce na Úslavu, tak se kochám západem. Ne však moc dlouho, i když světla mám a taky že je využiju už cestou z Koterova do Božkova a tuplem pak přes město podél Úslavy, kolem Prazdroje a přes Roudnou, než se konečně vrátím domů.
 
Sice jsem to dotáhl na 79 km, ale den už je opravdu krátký, tak na to zas musím intenzivně myslet. Průměrná rychlost 18,7 km/h celkem odpovídá nasotupaným 1111 metrům a místy těžšímu terénu. 


 
 
Vyhlídka nad Koterovem




 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat