středa 6. října 2021

Malenický pramen

28. 8. 2021
81 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1200 m
Terén:Lesní cesty, asfaltky

Plzeň-Pod Záhorskem - Bolevec - Šídlovský a Kamenný ryb. - po žluté Třemošná - přes Velkou Lužinu Horní Bříza - Modrý kříž - kaolinka Kaznějov - Senný Dolík - Lomany - po zelené Malenický pramen, Chaloupky - Dražeň - Bažantnice - Hvozd - po CT 2262 Libenov - po CT 35 Kostelík - po CT 2244 Dlouhá louka - po CT 2293 Hůrky, Zahrádka, Mostice, Radimovice, Všeruby - po modré Červená punčocha, Košetice - Město Touškov - Komberk - po zelené Dolní Vlkýš - Chotíkov - po CT 2295 Košutka - Kotíkovskou ulicí Lochotínský park - Kilometrovka - rondel - Pod Záhorskem

 

Už se těším, až dnes dojedu k Malenickému prameni nedaleko Dolní Bělé. Kolem vede krásná cesta, kterou jsem ovšem vždy sjížděl a nechtělo se mi brzdit. Dnes si ji projedu obráceně a tak mě nebude mrzet zastavovat😀 Stoupám tedy ze Záhorska v Plzni na Bolevec a projíždím z Tachovské ulice lesem k Šídlovskému rybníku, odkud je to kousek ke Kamennému. Ono začlo poprchávat už když jsem vytáhl paty z domu, ale teď na nové megalávce přes výpadovku na Most začíná intenzivně pršet, v podjezdu pod tratí už se schovává nějaký cyklista a než po žluté dojedu do Třemošné, jsem v podstatě durch mokrý. Výlet ale nevzdávám, protože to nevypadá na to, že je to kompletně zatažené, ale jde jen o místní spršku.

To se naštěstí potvrdilo, v Třemošné je sucho. Zkusím projet skrz celé město po žluté a po místní červené až pod Husův pomník. Těsně před křižovatkou s hlavním tahem na Plzeň pak odbočím na menší cestu ke dvěma domkům a od nich se pak dá projet k ústí lesní cesty přímo naproti přes silnici, kudy už se dá jet pohodlně do Horní Břízy. Jsem rád, že to vyšlo, i těch pár metrů po státní silnici je vždy nepříjemných. Přes nevýrazný kopec Velká Lužina tedy mířím k NS Horní Bříza, po níž projíždím kolem administrativních budov kaolinky a pokračuji až k Modrému kříži do táhlého kopce. 

Za Modrým křížem jedu stále rovně po obslužné cestě, dokud neodbočím na zelenou. Ta vede kolem hájovny Újezd a pak horší lesní cestou mezi průmyslovými areály. Je tu tolik cest, že se tu špatně orientuje, nicméně jsem projel tak, jak jsem chtěl-k vjezdu do kaolinky Kaznějov a pak na silnici 204, po které se vydávám asi kilometr na sever. Tam v zatáčce pokračuji přímo rovně do lesa, křižuji červenou turistickou trasu nedaleko rozcestí Senný dolík a doufám, že projedu k Lomanům. Dá to dost práce a nervů, protože mapy tu neodpovídají skutečným cestám. Volím pokud možno ty lepší z nich a vím, že nelze jet přímo, ale musím objet údolíčko Lomanského potokat zprava. Jednou jsem se vracel, ale nakonec jsem dojel k větší cestě, která už mě sjezdem a serpentinami dovedla k Lomanskému rybníku.

Z Loman začínám stoupat po zelené. Nejprve kousek po silnici, pak podél lesa, přes Dražeňský potok a pak už na cestu jeho údolím, která je vždy porostlá takovou jarní travičkou o délce 5 cm, jak kdyby ji tam někdo sekal, lemována mladými smrčky zarovnanými podle pravítka a vždy těžce podmáčená. Dnes tomu nebylo jinak, do kopce to jde tedy ztuha a tu a tam to podklouzne. Zanedlouho jsem ovšem u Malenického pramenu, který mě baví svými oranžovými barvami a mnoha tůněmi. Stoupání však nekonči, dobře značenou cestou musím až k Chaloupkám k silnici do nějakých 550 m n. m. Zde odbočuji doprava a jedu po silnici přes Dražeň k Bažantnickému rybníku. Odbočuji k fotbalovému hřišti vlevo a pak se stáčím menší zkratkou skrz les na polní cestu do Hvozdu. Protože mi to docela odsýpá a nechci se hned vracet, využiju krásného prostředí lesa PP Manětínská, do kterého vjíždím po CT 2269. Je to sice asfaltka, ale s omezeným provozem, takže pohoda. Už je navíc konec prázdnin, takže to lidé už kola pomalu odkládají i za hezkého počasí. Za chvíli jsme v Libenově a protože je tu dost pravoúhlý systém cest, odbočuji na jih na CT 35. Není to sice po rovině, ale ke Kostelíku se přesto jede dobře. Tam opět odbočuji, tentokrát na západ na CT 2244, po níž musím překonat šestisetmetrový kopec a sjet k Bílému potoku. Za ním už je další odbočka, z asfaltové cesty na štěrkem zpevněnou, na CT 2293. Další cyklotrasu už naštěstí nebudu potřebovat, po této sjíždím do Hůrek, pak pěkně vinutou silničkou do Zahrádek. Dále je nutné objet lom, takže stoupám nad Zahrádky, odbočuji podle značení CT po místní komunikaci do Mostic, vracím se na silnici a sjíždím k zemědělskému družstvu na Slatině. Tady odbočuje doprava i CT, takže po asfaltce zcela sám mířím do Radimovic a sjezdem kolem Všerubských tůní do Všerub.

Teď už si připadám na dohled Plzni, nicméně musím po modré vystoupat singlem k Červené punčoše, kde překonám hlavní silnici na K. Vary. Poté modrá pokračuje sjezdem do Košetic. A protože do Čemín po modré jsem jel nedávno, dnes volím stoupání po silnici k CT 2295. To je taková ta zbytečně značená cyklotrasa, která vede po silnici. Postupně začíná klesat a končí parádním sjezdem do Touškova. Na Vlkýšskou ulici je napojena stezka zkracující cestu ke Komberku. Je to trochu zajížďka, ale to mně nevadí. Za Čemínským potokem odbočuji doprava na zelenou, projíždím pod zbytkami zříceniny a stoupám po nově vyspravené cestě do Dolního Vlkýše. Nikdy se mi nechce šlapat do kopce na Stráž, ale je to dobrá spojka do Chotíkova. Odtud stoupám po CT 2295 k Sytné, kde je v lese vždy mnoho lidí, a pak sjíždím po panelce na Košutku. Protože mi chybí jen málo do 80 km, pod Kotíkovskou ulicí pokračuji přes Lochotínský park na Kilometrovku a vracím se do Záhorska přes rondel. Tím jsem se dostal na 81 km a téměř 1200 výškových metrů s průměrnou rychlostí 20,6 km/h.

 

 

Malenický pramen

Malenický pramen

Malenický pramen

Žádné komentáře:

Okomentovat