neděle 3. října 2021

27. 8. 2021

Náročnost: Velká
Terén: Lesní cesty, asfaltky

Plzeň-Pod Záhorskem - Na Zavadilce - Velký Bolevecký ryb. - Pecihrádek - po NS Údolím Berounky Bukovec - po zelené a žluté Horní Zábělá - Černá mýť - Dýšina - Nová Huť - Horomyslice - Čertův kámen - Kokotsko - Vitinka - Nový Dvůr - Stupno - Břasy - Přívětice - býv. lom Ovčín - po červené Jordánek, zámek Březina (kaple sv. T. z Lisieux) - Volduchy - Rokycany - po CT 3 Klabava, Ejpovické jezírko, Kyšice, Červený Hrádek - Újezd - u sv. Jiří - Zadní Roudná - Pod Záhorskem

Předpověď počasí se mění co hodinu, takže se na ni jako obvykle nedá spolehnout. Jak se potvrdilo, tak ani radar na hodinu dopředu nedokázal pravdivě ukázat, co se bude dít. Nemá ovšem smysl sedět doma, mám zajímavý cíl na vyhlídce nad bývalým lomem Ovčín u Radnic. Vyrážím ze Záhorska k aleji Svobody, přes vilovou čtvrť na Zavadilce, ulicí Pod Stráží sjíždím do Malého Bolevce a přes Ostende pokračuji kolem Boleveckého rybníku. Využívám toho, že je zataženo, není tu moc lidí. Po žluté vystoupám skrz lesík na Bílou Horu a na Pecihrádek. Pak sjezdem k lávce, přímo od ní neznačenou pěšinkou jako zkratkou k ústí Ejpovických tunelů. Odtud pokračuji po asfaltce po NS Údolím Berounky k Chlumku a poté do Bukovce.

Krásným singlem po zelené mířím k rozcestí u podjezdu pod Zábělou, odbočuji doprava a po žluté stoupám k rozcestí Horní Zábělá - školka. Zde pojedu asi půl kilometru po červené na Chrást. Chtěl bych lesními cestami projet k Černé mýti. Nepodařilo se mi projet na cestu, kterou už mám projetou několikrát z druhé strany, tak na dalším rozcestí využívám odbočku vpravo, po níž dojíždím k silnici. Křižuji ji, překvapivě je na druhé straně malá pěšinka. Nevěděl jsem, že jsem už za odbočkou na Dýšinu, takže zanedlouho vyjíždím právě na silnici do Dýšiny. Do vsi se sjíždí a já pokračuji do Nové Huti skrz náves a pak kolem dětského hřiště cestou k podjezdu pod tratí. Za ním odbočuji ke golfovému hřišti, tedy místní části Horomyslice. Od řeky Klabavy stoupám po CT 2159, na půli cesty do vsi Klabava odbočuji na větší lesní cestu k Čertovu kameni. Tato cesta se mění v asfaltovou cestu a přes dvojí stoupání jedu do Kokotského lesa, křižuji silnici a pokračuji po štěrkové cestě k vrcholku Kokotsko.

Z Kokotska následuje velice rozbahněná cesta na východ k Vitince. V lese je mnoho vyježděných cest od těžby, takže se dá lehko ztratit. Jednou jsem si zajel, ale nakonec jsem to k Vitince trefil. Za ní ze silnice odbočuje malá asfaltka do Nového Dvora. Velice rozbahněnou cestou nejprve stoupám k 500 m n. m., záhy mě však čeká dlouhý sjezd, ve kterém je třeba na Y rozcestí odbočit vpravo, jinak se nerušeně sjíždí větší lesní cestou až do Stupna. Tím musím opět vystoupat a pokračovat do Břas. Až na konci u železniční zastávky odbočuji doprava na CT 2304. Velká část spojnice do Přívětic je nově opravená, takže se jede po hladkém asfaltu. Před Přívěticemi na křižovatce odbočuji vlevo na poměrně frekventovanou silnici do Radnic. Táhlým stoupáním se blížím ke křižovatce II/234, odkud vede na západ slepá asfaltová cesta k vyhlídkce na bývalý lom Ovčín. Vidět jsou především rybáři na druhém břehu. Začíná však pršet, takže se nezdržuji a vyrážím na cestu zpět.

Vydávám se po červené sjezdem k rybníku Jordánek, pak je to přes kopec do Přívětic, z nichž se opět docela dlouho stoupá. Cesta se postupně zhoršuje, navíc je zarostlá dnes mokrou trávou. Od kolen dolu mi tedy tečou potoky vody, kterou jsem z ní nachytal. I tak mám tuhle cestu do Březiny rád. Kolem zámku Březina se blížím odbočce na Volduchy. Dnes využiju tuhle silničku, nevýhodou je, že musím nad 550 m n. m. Dlouho tedy stoupám, nutno ovšem říci, že pak i dlouho a poměrně intenzivně sjíždím do Volduch. Z nich pojedu přes Voldušský potok k samotě "Díly". Cesta se pěkně klikatí a jsem rád, že se k Dílům stoupá, protože se zatáhlo, fouká prudký protivítr a začalo i pršet. Byl bych se vsadil, že padají i malé kroupy, ale asi je to jen opravdu nepříjemný déšť v silném větru. Ve sjezdu do Rokycan si trochu odpočnu, protože nejedu přímo proti větru a jsem trochu schovaný v zářezu silnice.

Projedu tedy Rokycany k CT 3, kde si znovu pochvaluji doplněný úsek samostatné cyklostezky od konce obce ke trati. Následuje rychlý přesun po asfaltce pod dálnici, poté je "jen" prašná/bahnitá cesta kolem nádrže Klabava. K Ejpovickému jezírku se pak pokračuje po silničce, já si to dám jen s menší oklikou kolem Klabavských vodních tunelů přes brod a pak po žluté po lávce zpět. Od kempu už je bohužel celá cesta vyasfaltovaná a je zakončena mnou neoblíbeným stoupáním do Kyšic. Po CT 3 jedu i dále, přes Holý vrch do Červeného Hrádku. Kolem Hrádeckého potoka pak projedu do Újezdu a pak už klasicky kolem sv. Jiří, pod Bílou Horou na Zadní Roudnou a kolem Pramenů do Záhorska...

Celkem 70 km po pěkných trasách. Dnes to celkem odsýpalo, nebloudil jsem a část byla i po asfaltu, takže průměrná rychlost se zastavila na 21,6 km/h i přes 1000 nastoupaných metrů.