pátek 31. prosince 2021

Sedlecká skála

24. 10. 2021
60 km
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 890 m
Terén: Lesní cesty, kančí stezky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Doubravka - Špitálský les - Švábiny - V Pytli - Letkov - Stradiště - PP Sutice - Sedlecká rokle - Lhůta - býv. Rakovská hájovna - Potoky - Na Kudličkách - po NS F. X. France Myslivecký rybník -  Kornatice - podél Kornatického potoka Kornatický rybník, Pod Lopatou - Kozel - Melicharka - Sedlecká skála - Sedlec - po zelené Starý Plzenec - po NS Staroplezenecká sv. Blažej - CT 31 - podél trati Čechurov - Slovany - po CT 31 Škodapark, centrum Plzně - Rooseveltův most - Pod Záhorskem


Konec října, ale slunce svítí, tak proč nevyjet. Letos jsem sice na Sedlecké skále byl, ale jen pěšky. Ze Záhorska startuji směrem na východ, kolem Pramenů, pak polní cestou do Luční ulice a pak po NS Údolím Berounky k Masarykovu mostu. Kruhový objezd pod tratí už je hotový, ale já stejně pořád nejraději jezdím pod mosty podél řeky nezpevněnou cestou. K Lopatárně je nutné jet po asfaltce. Projíždím parkem V Homolkách k OC Centrum a stoupám do Špitálského lesa. Invelt se neustále rozšiřuje a už není možné projet k Rokycanské, tak ho objíždím a pokračuji na vyhlídku na Švabinách. Podél zahradní osady a za Tescem mířím k polesí V Pytli, kde druhou odbočkou jedu mírně vpravo a rychle se blížím do údolí Božkovského potoka. Spíše náhodou jsem pokračoval po malé pěšince k Letkovu. Nakonec jsem stejně vyjel na cestu podél umělého koryta Božkovského potoka, ale zajímavé zpestření.

Projíždím táhlým stoupáním celým Letkovem a za dálnici, na Merfánku. Zde odbočuji vpravo na žlutou turistickou trasu. Krátce na to, asi první cestou vlevo, odbočuji do zanedlouho prudkého kopce. Několikrát jsem tu jel a měl jsem za to, že jsou tu dvě cesty, jedna větší, kterou se vydávám a pak jedna menší, kterou nechávám za sebou. Obě by se měly sejít na druhé straně kopce poté, co objíždí vrchol Stradiště ze severu a jihu. Evidentně jsem se dokázal vydat po třetí, asi nejhorší variantě. Ona se zpočátku nezdá, ale postupně se zmenšuje a zmenšuje, až je téměř neprůchozí. To už se ale nehodlám vracet a prorazím to. Je to sice nejkratší cesta, ale jinak bych se ji příště zas pokusil vyhnout. K hájovně pod Stradištěm už upaluji po rozbité lesní cestě a sjezd končí až u silnice mezi Tymákovem a Sedlcem. Minule, když jsem tu jel, jsem prorazil plášť, dnes bez defektu:)

Odbočuji vlevo, ale hned zas sjíždím na hráz rybníku Pod Tymákovem. Pojedu totiž podél Tymákovského potoka pod PP Sutice hezkou stezkou k Sedlci. Přebrodím Lhotský potok a ačkoliv je letos dost suchý podzim, tady je pěšinka hodně podmáčená. První odbočkou vpravo zkusím vystoupat na luka pod Lhůtou. Je to hodně prudké a zanedbané, ale mělo by to pokračovat v lepších podmínkách nahoře. Skutečně jsem se trefil, jsou tu sice hluboké výmoly a bahno, ale dá se jet a tak se dostávám novou trasou do Lhůty. Chci jet na Potoky, ale to musím přes hřbet Maršálu. Vždycky tady bloudím a někdy i mimo cesty, které končí nečekaně. Dnes jsem se rozhodl volit větší cesty. Docela jsem si tím tedy zajel a to až k bývalé Rakovské hájovně. Díky tomu jsem ale objevil cestu podél lesa, která by se mohla stočit právě směrem, který potřebuju. No stáčí se trochu moc a skoro se ztrácí někde v louce, ale pokračovat se dá bez problému, to považuji za úspěch. Raději kontroluji v mapě, kudy kam. Ano, jsem kousek od Rakové, pojedu na jih po žluté do Potoků.

Zde odbočuji vlevo na neznačenou zpevněnou cestu, která vede trochu nepřímo k samotě Na Kudličkách. Nenavazuje to úplně přímo, ale dá se pokračovat více méně ve směru po horší cestě s popadanými stromy ke všem značeným trasám vedoucím po asfaltce od silnice z Kakejcova. Tu však nevyužiju nadlouho, hned zas pokračuji totálním pralesem po NS F. X. France. Od té doby, co jsem tu jel poprvé a naposled, asi rok zpátky, se tu změnilo to, že je tu více popadaných stromů a nejde projet už skoro vůbec. Zpočátku to ovšem tak zle nevypadalo, tak jsem se tudy přecijen vydal. Byla to ovšem hrůza. Až k Mysliveckému rybníku jsem šel spíše pěšky, přes rokli s rozpadlým mostkem, přes stromy a podobně. Od rybníku k chatám a silnici už je to lepší. Sjíždím tedy do Kornatic a pokračuji skrz ves po CT 2040. Na kraji lesa ale odbočuji vlevo k chatám, projíždím po cestě mezi nimi a mířím na neznačenou cestu podél Kornatického potoka. Hned za posledními chatkami je nutné odbočit lehce vlevo a pak už se nechat vést pěšinou ke krásným meandrům. Evidentně tu je stržený starý mostek, ale někdo tu rychle obstaral nový z rozpůleného kmene:))

Ke Kornatickému rybníku už je to co by kamenem dohodil. Míjím pár chatek a pokračuji po břehu na hráz, sjíždím pod ni, kde by podle některých map měla být pěšinka vedoucí k rozcestí Pod Lopatou znovu podél potoka. Buď tu nikdy nebyla nebo je stržená velkou vodou, každopádně jdu kousek kamenitým suchým korytem, pak se sice objevuje nesmělý náznak kančí stezky, jenž vede prudce do stráně přes kmeny a stržený břeh, takže kolo na záda a stejně se sotva vyškrábu nahoru...kde je už jen zarostlá louka. Podle mapy tedy mířím k nejbližší další cestě vedoucí shora od rozcestí Hádek-hájovna. Je to bída, ale vypadá to na cestu, tak zase sjíždím do údolí, kde se cesta postupně opět ztrácí. No promotal jsem se až pod Lopatu, ale jízdu to moc nepřipomínalo. Přes Hádecký potok stoupám k modré turistické značce, kterou následuji k hájovně u Hájku, pak křižuji asfaltovou cestu a po lesní cestě pokračuji rovně k areálu zámku Kozel. Na rohu se vydávám vpravo po NS Okolo Kozlu a pak pokračuji směrem na Svidnou. Asi 300 m za rozcestím Kozel-hájovna nicméně odbočuji vlevo a o kus dál, kde to rovně nejde, odbočuji do roští vpravo, abych se dostal k větší cestě právě od Svidné. "Vrstevnicovka" pod sklakou Melicharka je značená velkoryse jako asfaltka, ale je to běžná štěrková cesta. Odbočuje se na ni tak přirozeně, že jsem si ani neuvědomil, že by šlo jet rovně ke Šťáhlavům. K Melicharce se stoupá, od ní je parádní výhled na Plzenec a  Radyni, pak se trochu klesá k hlavní silnici na Rokycany. Po té musím pár metrů nahoru, ale hned zas odbočuji vlevo do lesa a konečně se blížím k dnešnímu cíli. Třetí odbočkou bych měl jet vpravo. To se snadno řekne, ale poznej která mezera mezi stromama je zaznamenaná v mapě. No nějak jsem to trefil, ke skále už jsem naštěstí jednou šel, takže vím, že musím nenápadnou cestou k extrémně prudkému kopci a pak kousek po hřebínku k samotné Sedlecké skále. Jen krátce obdivuji výhled a užívám paprsky sklánějícího se slunce a vracím se na původní "úpatní" cestu.

Vyjíždím do ulice V Mlází a prudce sjíždím do Sedlce. Po zelené se vydávám přes Úslavu do Starého Plzence a v centru plynule navazuji na NS Staroplzenecká vedoucí ke sv. Blažeji, což je trochu neprošlapanou pěšinou podél trati. Na chvilku musím sjet na CT 31, ale pod dálnicí vyjíždím na cestu pod tratí a tudy se dostávám ke Koterovu. Je třeba sjet až k řece, abych mohl vystoupat k nové lávce do ulice K Dráze. Přes město se vracím přes Čechurov a Bručnou, nad Vokounovo lávkou, po CT 31 kolem Škoda parku a po pravém břehu Radbuzy pod papírnou až k Muzeu. Není provoz, tak jedu přes centrum na Rooseveltův most a po Karlovarské do Záhorska. Celkem tedy 60 km s převýšením téměř 900 m a tedy průměrnou rychlostí 17 km/h.


Sedlecká skála - výhled na Radyni

Sedlecká skála








Žádné komentáře:

Okomentovat