pondělí 31. května 2021

Stříbrská brána na Myším kopci

16. 5. 2021
94 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1450 m
Terén: Lesní cesty
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Košutka - Chotíkovský les - Chotíkov - Stráž - Dolní Vlkýš - po zelené Komberk - Město Touškov - Touškovský les - po červené Újezd nade Mží, Hracholusky - Rájov - Pňovany - po červené Beraní dvůr, Janský rybník - Sulislavský potok - Svinná - Stříbro - Myší kopec - Pekelský mlýn - po modré klášter Kladruby - soustava rybníků Raška - Ostrov u Stříbra - Popov - Radějovice - Bítov - Na Cihelně - polesí za Větrnou Jámou - Nýřany - Tlučná - částečně po modré Vejprnice - Nová Hospoda - Slovanské údolí - Kalikovský mlýn - Pod Záhorskem
 
 
Dnes se podívam na Myší kopec u Střibra, měla by tam být malá skalní branka. V mapě vyznačená není, tak jsem zvědav, jak ji budu hledat. Jdeme na to...
 
Ze Záhorska stoupám po Karlovarské a od dopravního učiliště ke Košuteckému jezírku, projíždím ke konečné autobusu a po CT 2151 stoupám na Sytnou, pak ovšem odbočuji vlevo na menší pěšinu vedoucí ke staré chotíkovské silnici. Projíždím celým Chotíkovem napříč a kolem bývalé cihelny začínám stoupat po polní cestě na Stráž. Jen pár metrů pokračuji po hřebínku na sever a hned odbočuji vlevo na asfaltový sjezd do Dolní Vlkýše. Ačkoliv je letos hodně deštivé jaro, po zelené turistické značce se dá podél vymletých koryt sjet pod Komberk docela dobře a ani v jinak hodně blátivé zatáčce na úpatí jsem se neutopil v blátě. Je tu ale nějaká podezřele vyhrnutá cesta, tak snad tu neplánují nějakou nudu (asfalt), není tu ani cyklostezka, tak by to smysl nedávalo. Abych se dostal přes potok Kumberk a Čemínský potok, musím až na silnici, po které se vlastně kus vracím ke zpevněné pěšině vedoucí do Touškova. To je hezká, rychlá cesta.
 
Touškovem projíždím po CT 2296 a snad projedu za rybníkem do údolí, kde se jezdí XC závody, ale v mapě není ani naznačeno, že by tu vedla nějaká pěšina. Nenechal jsem se tím odradit a vyrazil vzhůru. Projel jsem celkem bez problémů, jen tu teče po cestě potok vody, která se valí z lesa. Podél Čemínských lesů na severozápad vede jinak celkem slušná lesní cesta, později vedoucí přímo lesem a na druhém konci spojující se s červenou turistickou značkou. Po podmáčené louce podél pastvy pro dobytek sjíždím do Újezdu nade Mží. Stále prudčeji i nadále po červené klesám k rozcestí Přehrada Hracholusky pod hrází. Po lávce se dostávám na pravý břeh, stoupám na korunu hráze, kde se asi v pracovních dnech něco pozvolna buduje. Průchod je zakázaný, plot poctivě uzamčený řetězy a malá cedulka říká, že staveniště lze obejít lesem. Noo, tak skrz houští jsem se nějak probojoval zpátky na cestu nad kempem a mohl pokračovat do vsi Hracholusky. Jak to jde, využívám pěšinky vedoucí podél silnice.
 
Mezi chatkami v Hracholuskách trochu bloudím, ale nakonec jsem se dostal na správnou cestu nad útesem přehrady. Vlastně skoro celou dobu až do Rájova je lemována staveními. Kus je ale pěkný klikatý singl mezi stromy. Z Rájova stoupám k viaduktu pod tratí a do Pňovan. Vracím se na červenou turistickou trasu, která vede kousek po silnici a pak po místní rozbité asfaltce k rozcestí Beraní dvůr, kde odbočuje vlevo, vede na kraj lesa a má vést podél lesa ke kopci Flaška. Cesta tu bývala, ale je zoraná nebo odtěžená, nevím, jedu v krajní strouze pole plné na střídačku vody a bahna. O kilometr dál se situace lehce zlepšuje, ale následující 3 km nejsou vůbec dobré. Velmi bezohledně se tu těžilo, vše je rozježděné, stromy se značkami pokácené, značky neobnovené, skalky a místní atraktivní lokality zdevastované, neuklizené, smrkové dřevo bez ošetření a s kůrou leží už úplně zešedlé na velkých hromadách netečně... To je správa lesů👌 Z cyklistického hlediska je to samý kořen, nahoru dolu napříč malými údolíčky s prudkými výjezdy a smutným pohledem na paseky kolem. Orientuji se podle světových stran, porovnáním mapy a reality se nedá orientovat. Směšně a ironicky pak působí evidentně nově (správou Lesů Stříbro) zřizovaná naučná stezka o lesním hospodářství a péči o vegetaci a faunu... Já vim, že to doroste, ale takhle zničit harvestory celé území, to je ostuda správce.
 
Když se červená stáčí k Vranovu, pokračuji kousek na Sulislav a hledám nenápadnou cestičku s otočkou o 150° vpravo. Je tu udělaná široká dálnice, aspoň že štěrková:) Pohodlně tedy sjíždím k Janskému rybníku. Za ním už je klasická lesní cestička, která prudce klesá k momentálně vodnatému Sulislavskému potoku, jenž protéká viaduktem pod tratí. Krásným údolím mě pěšina svede až k mostku, za kterým jsem čekal pekelné stoupání, které se ovšem nekonalo. Dostal jsem se tak relativně bez problémů na CT 37 do Svinné. Necelý kilometr musím po silnici, na úrovni Křížového vrchu sjíždím na polní cestu, která vede kolem chatek k viaduktu do Partyzánské ulice ve Stříbře. Hned za ním zkouším pěšinku vlevo, vyjedu nad trať do ulice V Lipkách a pak proklatě úzkým prostorem omezeným z jedné strany betonovou zdí a z druhé zářezem trati musím balancovat až k Plzeňské ulici. Z té hned odbočuji vpravo na Lesní cestu, která ústí v pěšinku na bývalou silnici k dálnici. Dnes už stojí nová a tato je slepá, takže je pro chodce a cyklisty. Stoupám tedy pod Myší kopec a od křižovatky s novou silnicí vjíždím do lesa, skoro celý jsem ho objel, vrchol prohledal, několikrát se vracel a až při návratu jsem s nedůvěrou nalezl malou zarostlou cestu. A ta vedla ke Stříbrské bráně! Opravdu je to skalní branka, vypadá křehce, jen jsem ji obešel. Škoda, že je na ní přidělané nějaké prkno, jinak je to kuriózní památka😊
 
Dlouhé hledání mě trochu otrávilo, vydávám se na cestu do Kladrub,a le obávám se, že se složitou navigací jsem ještě neskončil. Sjíždím zpět do zatáčky pod řopíky, odbočuji vlevo do lesa. Zřejmě kvůli těžbě tu opět cesty neodpovídají mapě, tak prostě jedu za nosem. Trefil jsem to a před hlubokým nepřekonatelným údolím Žďárského potoka jsem musel sjet mýtinou k Pekelskému mlýnu. Stejně pekelský byl i ten sjezd, nahoru by se mi fakt nechtělo... Od Pekelského mlýna jedu kratší cestou, zato přes další kopec a zpět prudkým sjezdem k Úhlavce. Bohužel jsme minul vyhlídku Kalvárie a dole musel slézt z kola, protože se křižuje cesta ke koňskému výběhu. Ale už jsem pod kladrubským klášterem. Stoupám kolem něj a stáčím se na silnici na Ostrov, za rybníčkem má být cesta k dálnici a Zámeckému potoku. Bohužel je tu zákaz vstupu na soukromý pozemek, objíždím to tedy nad pozemkem nějakou cestou necestou a váhám, jestli se do toho opravdu pouštět. No, nakonec jsme se pustil a když jsem se konečně dostal k potoku a překonal ho, abych se dostal na zbytky cesty, spustil se déšť. Prudce stoupám, dálnice usnadňuje oriantaci, přemostění údolí vidím, přesně vím, kam potřebuji a měla by tu být někde cesta. Hledám, hledám a nic nenacházím, až na třetí pokus se nesměle prokousávám k dálničnímu oplocení a takovou kančí stezkou až pod most. Sjíždím k rybníku Raška I, kde už skutečně cesta je. Déšť je stále intenzivnější, ani v hustém lese to není lepší. Míjím hezké rybníčky Raška II a III a kousek dál také míjím odbočku na neznačenou lesní cestu do Ostrova u Stříbra. Už se sice vyjasňuje, ale všude je centimetr vody. Musím se kousek vrátit a vyrazit asi do nejošklivější vesnice v Plzeňském kraji. Evidentně to místní samosprávě není dost, protože se budují další gigantické sklady na dalších loukách a polích. Jel jsem tu asi před rokem před půl rokem (!!!) a nepoznávám to tu... Rychle z toho hnusu ujíždím po frekventované silnici k odbočce na Popov, kde začíná oáza klidu. Polní cestou jsem zakrátko v Radějovicích, po malinké silničce už na sluníčku mířím do Bítova. Hned za ním na silničce směrem na Stod v první zatáčce vidím v poli polevo cválat dva jezdce na koni. To je super, protože bych si tam jinak netroufl zajet, ale takhle vím, že se dostanu k vyhlídkové plošině Na Cihelně.
 
Na cestě mezi poli nad Přehýšovem je opravdu spousta vody. Když jsem ale tak úspěšně projel nezpěvněnou cestou až sem, další silnici jen křižuji a snad budu mít štěstí i přes pole k polesí za Větrnou Jámou. Zpočátku to vypadalo dobře, daleko jsem dojel po stejně velké cestě jako před chvílí, ale poslední pole už je tím obslouženo a vlastně cesta končí. Vím, že vjet do stopy od traktoru v rozmoklém poli není dobrý nápad, přesto to riskuji. A vyplatilo se, bez větších obtíží jsem se dostal až k lesu, kde je náznak cesty. Jsou napříč stromy, ale to se poddá. Mapa zde ovšem zcela selhává a tentokrát i smysl pro orientaci. Když jsem se přiblížil k cestě mezi Hoříkovicemi a Větrnou Jámou, hledal jsme v mapě, kudy dál. No a vydal jsem se neomylně úplně na druhou stranu. Žádná cesta však nevede tam, kam bych potřeboval. Křižuji tedy lesem sem a tam. Nakonec jsem se dostal na větší štěrkovou cestu pod Jetelovým vrchem, ale rozhodně jsem najel na bludný kámen cestou... Pokračuji už méně dezorientován zarůstající cestou k Lučnímu potoku za Úherci. Dávno stržený mostek je nahrazen několika prkýnky, ale je fajn, že se tu dá dostat na druhý břeh a mohu pokračovat pod dálnicí k Nýřanům.
 
Při průjezdu obslužnou cestou podél dálnice jsem objevil pěšinu do lesíka nad Mexikem, tak jsem se ještě ztratil v tomhle asi hektarovém prostoru😁 Kolem koupaliště už to samozřejmě znam, tak projíždím okrajem Nýřan přes silnici 180, stoupám na Torovku nad Tlučnou, projídžím k modré turistické do Vejprnic a ačkoliv poslední pár set metrů volím alternativní trasu, moc se neliší od té modré. Z Vejprnic na Novou Hospodu jedu alejemi mezi tratí a cyklotrasou, poté Slovanským údolím do Plzně a kolem Kalikovského mlýna do Záhorska.
 
Poněkud delší výlet, než jsem čekal, 94 km, spoustu překvapení na cestě, 1450 nastoupaných metrů a průměrná rychlost vlivem počasí a terénu jen necelých 17 km/h.
 


 
Stříbrská brána na Myším kopci

Stříbrská brána na Myším kopci

Sulislavský potok deroucí se skrz viadukt pod tratí do Hracholusek

Žádné komentáře:

Okomentovat