pátek 14. května 2021

Kaple sv. Terezie z Lisieux - Březina

11. 5. 2021

Terén: Lesní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Zadní Roudná - Bolevecký rybník - Bílá Hora - po žluté Pod Vysokou - Druztová (Věžka) - Dolanský most - po modré Chrást - řeka Klabava - Spálený mlýn - Korečnický mlýn - po zelené Všenice - Stupno - po zelené Březina - kaple sv. Terezie z Lisieux - zřízenina hradu Salon - částečně po žluté Bažantnice - Nový Dvůr - Kolna - Bušovice - po NS Kokotské rybníky Nová Huť - Dýšina - Černá mýť - Zábělá - po červené Holý vrch, Bukovec, Chlum, u sv. Jiří - Jateční ulice - po NS Údolím Berounky Luční ulice - Pod Záhorskem

Odpolední výlet po práci před tím, než nás čeká období deště, jsem si naplánoval do Březiny ke kapli sv. Terezie z Lisieux. Jezdím tu a tam kolem, ale nevěděl jsem přímo o kapli a nikdy se tak u ní nezastavil.

Kolem roudenských pramenů na začátek sjíždím do Zadní Roudné a po stále zavřené silnici pokračuji k finišující stavbě části východního okruhu. Kruhový objezd u Masarykova mostu už se asfaltuje... Projíždím k Boleveckému rybníku a vzhledem k teplému počasí jedu pěšinkou přes vyhlídku, protože dole na asfaltce se nedá hnout. Jen krátce mezi Velkým a Malým rybníkem musím po velké cestě, pak hned zas vystoupám po pěšince na Bílou Horu mezi domky. Pokračuji po žluté lesem štěrkem zpevněnou cestou přes jeden větší kopec do oblasti Pod Vysokou, kde ústí "moje" cesta na silnici mezi Zručí a Druztovou. Hned o 100 m dále ale sjíždím vpravo, jako kdybych pokračoval na Malochovu stezku, nicméně v první zatáčce se vydávám vlevo nahoru podél silnice po neznačené pěšince. Na kraji lesa podél vysokého napětí vidím nenápadný singl, tak ho zkusím, jestli se dostanu do Druztové. Na závěr je sice třeba přejet pole, ale je sucho a je tam vyšlapaná stezička, takže bez problému.

V Druztové se taky asfaltovalo, naštěstí to nepostihlo cestu k Věžce. Obzvláště stoupání od rybníčku Pod Hradem je stále výživné, ba dokonce ještě více vymleté a vyježděné než dříve. Tentokrát jsem ale zvolil dobrou stopu a vyškrábal se nahoru. Nabírám dech na rovince po poli a rychle sjíždím těch pár zatáček k Dolanskému mostu po silnici, jinak to ani nejde. Hned za mostem ale odbočuji ke kempu a po modré se zas potím v kopci před Chrástem, ten však není tak prudký jako předchozí. Často podmáčená zatáčka je vyspravená štěrkem. Vždy, když něco takového vidím, už se děsím, že na někoho zas přišel nápad za milion, že by to tu třeba mohl vyasfaltovat. Naštěstí snad ne.

Úplným okrajem Chrástu, Polní a Habrovou ulicí bych chtěl projet k NS Chrást, ale nakonec jsem jel neznačenou polní cestou o něco dříve přes pole k samotě u křížku. Pěkným singlem sjíždím ke Klabavě, loučím se opět s naučnou stezkou, překonávám po lávce říčku a chystám se do prudkého stoupání k Telínu. Je ale asfaltové, tak se jede docela dobře, ačkoliv je velmi prudké. Později se cesta stáčí úplně na východ a (pro mě) nově na ní navazuje štěrková cesta přes pole do Sedlecka. Tu ale vyzkouším jindy, dnes sjíždím až do krásného údolí k Berounce, přímo k bývalému Spálenému mlýnu. Nedaleko po proudu se připojuje červená turistická značka a ještě o kousek dál je jez, na jehož nadrybské straně je Valentovský mlýn a na mé straně Korečnický mlýn. Odtud vede jeden z mých nejoblíbenějších singlů, který je zpestřen brody, do Všenic podél Korečnického potoka.

Po zelené se dá jet až do Stupna, ale já udělal dnes změnu a vydal se po rozbité cestě, kudy se dá stoupat na jeden z trailů vedoucích opodál. Několik serpentin v lese dokáže potrápit, mezi poli se cesta zlepšuje, je štěrková, asi 2 roky stará a už není tak prudká. Do Stupna tak vjíždím od Kříší. Projíždím obec a pokračuji po zelené na Březinu. Je mi ta cesta nějak podezřelá...ano, i sem dosáhl asfaltový mor a dříve parádní rychlá polňačka je teď připravená na test hebkosti. No nic, dá jet přes 50 km/h, aspoň nějaké rozptýlení k rozcestí u Korečnického potoka. Odtud se táhle stoupá k zámku Březina. Vjezd do areálu vypadá uzavřený, ale platí to jen pro vozidla, branka pro pěší je otevřená. Kousek dál, řekněme v zahradě, se pak nachází zmíněná kaple sv. Terezie z Lisieux.

Ačkoliv v žádném případě nemělo pršet, pár kapek už spadlo a mračí se to všude kolem, tak vyrážím na cestu zpět zkratkou od červené turistické značky pod zříceninu hradu Salon. Po žluté pak stoupám vesnicí Březina do PP Radeč a jednou z mnoha cest (asi tou větší, ale neznačenou), objíždím bezejmenný vrcholek v lese ze severozápadu. Kousek za výjezdem z lesa má být cesta k silnici na Osek. Ta je samozřejmě zoraná, je tu jen jakýsi úvoz. Naštěstí se dá jet dobře po poli, tak sjíždím k CT 352. Ta mě ale vlastně vůbec nezajímá, o 100 m dál odbočuji vpravo k samotě Bažantnice a jedinou cestou, kterou jsem našel, projíždím lesem na západ do Nového Dvoru. Za vesničkou pokračuji po malé asfaltce k další samotě jménem Kolna. Za ní vede poměrně pochybná, ale nakonec průjezdná cesta až na konec lesa, kde se spojí s větší, kterou už znám, navíc na dohled k rozcestí U Třech lip nad Bušovicemi. Sjíždím tedy po silničce do Bušovic a za nimi pokračuji po NS Kokotské rybníky do kopce ke Kytínu. Odtud pokračuje rozbitá polní cesta postupně více a více z kopce, až po hodně rychlém sjezdu vjíždím do lesa za novohuťským koupalištěm.

Novou Hutí a Dýšinou projíždím k silnici na Červený Hrádek, ve stoupání míjím odbočku k chrástecké silnici a na Černé mýti vjíždím do lesa vpravo. Opět jsem netrefil tu správnou cestu, ale je to ta nově zpevněná, sama se stočí na sever, pak je třeba odbočit vlevo na trochu zarostlejší cestu a na dalším Y rozcestí se vydat mírně vpravo. Pak vás to vynese převážně sjezdem u silnice, za níž pokračuje nábližka k hájovně Zábělá. Odtud po červené přes Holý vrch a prudkým sjezdem do Bukovce to už není daleko. Rozhodl jsem se pokračovat po červené přes Chlum, takže mě čeká prduké stoupání po pěšince. Je výžívné, ale není dlouhé a nohy ještě můžou, tak v pořádku😊 Na západní straně je kopec prošpikovaný pěšinkami, cestami všeho druhu, nově tam přibyl trail a do všeho tam jsou všude rozesety značky turistické trasy. Jel a šel jsem tu za poslední roky mnohokrát zespoda i shora a ještě se mi nestalo, že bych trefil správnou trasu... Ale to vcelku nevadí, vyjíždím na louce nad železničním tunelem, sjezdem se dostávám ke sv. Jiří a přes lávku po CT 3 překonávám Úslavu.

Protáhnu se tedy kolem čistírny na Jateční, přejedu Berounku, sjedu pod všechny tři mosty na pěšinku a pokračuji po NS Údolím Berounky do Luční ulice. Přes Roudnou pak zadem projedu do Záhorska. Celkem intenzivních 51 km s převýšením 850 m, ale vzhledem k tomu, jak jsem to pálil, jsem čekal průměrnou rychlost vyšší než 19,9 km/h.