středa 22. září 2021

Krasíkov, Švamberk, Ovčí vrch

15. 8. 2021
107 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1700 m
Terén: Lesní cesty, pěšiny
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Košutecké jezírko - Sytná - Chotíkov - po červené Kůští, Čemíny - po modré Košetice - Písek - Lipno - Luhov - Čerňovice - Úterský potok - po zelené Mydlovary - Šipín - Okrouhlé Hradiště - Břetislav - dvůr Krasíkov - kaple na Ovčím vrchu - Krasíkov (kostel sv. M. Magdalény, Švamberk) - po žluté Balcarův mlýn - po červené Na Hadovce, Strahov, Gutštejn - Kozolupský potok - Sviňomazy - Erpužice - Malovice - Pňovanský most - Beraní dvůr - Flaška - Chotěšovičky - Harabaska - Svanka - Bdeněves - Kozolupy - Vochov - Křimice - Skvrňany - Kalikovský mlýn - Pod Záhorskem
 
 
Čekal jsem, až budu mít volnější den, abych se podíval na Krasíkov. Je to nějaké populární místo v poslední době, ale trochu z ruky, na kraji Plzeňského kraje. Pokud možno rychle tedy projedu Plzní ze Záhorska ke Košuteckému jezírku, na konečnou autobusů v Krašovské a pak pěšinkou po kraji lesa nad Globusem k Sytné. Kolem cyklobufetu na Štuperku sjíždím do Chotíkova. Musím skrz celou ves, takže stoupám až skoro k varské hlavní silnici, kde odbočuji vlevo po červené pod spalovnu a dalším sjezdem do Kůští. Do Čemín je to přes kopec značenou pěknou nezpevněnou cestou. V podobném duchu cesta pokračuje i do Košetic, jen je to po modré. Podél Čemínského potoka se jede dobře, a to i za Košeticemi, kde už není žádná značená trasa. Na rozcestí s cestou mezi Hunčicemi a Pískem je podle mých zkušeností nejhorší pokračovat podél potoka do Líšťan. Ačkoliv to nějak jde projet, dnes odbočuji doleva na cestu po louce a skrz lesík nahoru k silnici na Písek. Ta se ještě za lesem rozdvojuje. Zdánlivě menší cesta je vlevo, ale je lepší se vydat po ní.

Následující úsek je po silnici, neexistuje lepší alternativa, z Písku tedy mířím do Lipna a stále na západ pak do Luhova, na rozcestí mírně vlevo, abych nejel na Třebobuz a pak k zámku do Luhova, který je dnes dokonce otevřen. Za Luhovem se klesá serpentinami k Žebráckému potoku, následuje logicky stoupání, spíše táhlé nad Čerňovice. Ve vsi na konci návsi odbočuji z hlavní a pak doprava do kopečku, abych se vydal na severozápad lehce zpevněnou cestou k silnici za Pernarcem. Po této silnici sjíždím dlouhým sjezdem s několika serpentinami k Úterskému potoku. Na rozcestí Most u Trpíst se vydávám po zelené. Nejprve mám trochu strach, jstli někam projedu, ale ukázalo se, že se jedná o hezkou trasu, jen trochu náročnější, konec konců je pro pěší... V Mydlovarech raději stoupám po cyklotrase, než abych jel nějaký extrém po zelené. I tak je to dost prudké. Na vyhlídku, ke sv. Barboře a hradišti Šipín ale dojíždím po zelené lesem. Dnes mám ovšem jiný cíl, tak pokračuji velmi prudkou pěšinkou po červené zpět k Úterskému potoku u Dudákovského mlýna. Na druhé straně údolí stoupám po silnici až do Okrouhlého Hradiště. Za ním se silnice trochu srovnává a hledám odbočku vlevo do Břetislavi. Jedna se mi zdála na správném místě, ale moc malá. Ukázalo se, že to byla ona, tak jsem se k ní vrátil a vydal se sjezdem zarostlou lesní cestou. Kupodivu jsem projel.

Pokračuji po NS Ke Studánce lásky, myslel jsem, že to bude raz dva, ale tahle pěšinka tu asi není dlouho, jede se přes neušlapaný terén k silnici mezi Konstantinovými Lázněmi a Kokašicemi. Na konci Kokašic odbočuji vpravo ke dvoru Krasíkov a nejprve se vydávám na Ovčí vrch ke kapli Smrtelných úzkostí Kristových. To je dost do kopce alejí ve výhni na jižním svahu po NS Krasíkov-Ovčí vrch. U kaple odpočívám a svačím, pěkně tu profukuje a ve stínu je příjemně. Dokonce tu ani nejsou lidi. Za chvíli se vydávám zpět dolů, abych mohl stoupat na samotný Krasíkov. To je příjemnější stoupání, řekl bych kratší a po lepší cestě. Na vrcholku mě překvapuje, že kromě kostela sv. M. Magdalény je opodál i zřícenina Švamberku s volně přístupnou vyhlídkovou plošinou. Pro mě asi lepší zážitek než samotný rozpadající se "tajemný" kostel, který ostatní přitahuje více. Dnes tu ale nikdo není.

Zatím se mi jelo dobře, ale cestou zpátky využiju turistické trasy, tak mám trochu obavy. Pod Krasíkovem chci jet po žluté, ale už na vjezdu se trochu zarazím, musím vjet do nějaké díry mezi keři a stromy. OK, téměř nulovou rychlostí vjíždím do temného hvozdu. Všechno pekelně zarostlé, dvakrát pomalinku šlápnu do pedálů, abych nespadl z kola a...letím do kopřiv. Jsem vyjevený, co se stalo? Kontroluju končetiny, nejhorší je asi naražené žebro, ale jinak se zdá všechno v pořádku. Zřejmě pahýl nějakého keře v té minimálně rychlosti, kdy jsem měl příliš málo energie, způsobil, že jsem byl úplně katapultován do strany. No nic, opatrně pokračuji dál, cesta je velmi špatná. Po průjezdu zarostlou loučkou na rozcestí několika (ne)cest nevidím žádnou značku, takže samozřejmě odbočuji špatným směrem. Za chvíli je mi to podezřelé, tak to kontroluji v mapě a vracím se. Pak už žlutou trefuji, cesta se trochu zlepšuje, ale sjezd si úplně neužívám.
 
Dole u Hadovky u bývalého Balcarova mlýna přejíždím silnici a váhám, zda se vydat hodně zarostlou pěšinou po červené. Nakonec to zkouším, za chvíli mě čeká brod a pak se dá jakž takž jet. Což ovšem netrvá dlouho. Cesta se vine na kraji lesa ve strmém svahu a vede přes vysoké kořeny. Často musím slézt, takže otrava. Nejhorší je to ale na mýtinách, rozbujelá zeleň úplně pohltila cestu, značky samozřejmě nikde nejsou, místy se nedá skoro ani projít, natož projet. Trochu se to zlepšuje, jak se přibližuji k silnici 202. Za ní se jede lesem už o něco větší pěšinou, křižuji železniční trať a pak chvíli lesem, chvíli po louce mířím ke Strahovu. Zbývá asi kilometr cesty kolem Papírového mlýna k silničce na Bezemín, to už aspoň nemusím kolo vést. Po silnici nicméně červená nepokračuje, pokračuje pořád po pravém břehu Hadovky přes louku a pak lesem pod Gutštejn. Zde chci po žluté vystoupat, z toho mám obavy. Cesta ale kupodivu existuje, je průjezdná a dokonce nevede po spádnici, takže se dá i vyjet. Nahoře u bodu záchrany TC 004 pokračuji po větší lesní cestě na jih podél hranice PP Úterský potok a pak kam mě cesta svede, přes pole směrem ke Kozolupskému potoku. Vjíždím na větší cestu od Mydlovar a o kousek dál na dalším rozcestí odbočuji doleva, kudy sjíždím k CT 2214.

Po cyklotrase 2214 překonám Kozolupský potok a vydávám se vstříc nepříjemnému kopci, který jsem sjížděl loni a připadal mi dlooouhý. Je to ale po asfaltu a kupodivu mi to nahoru utíká. Jen je završen prudkou stojkou, než se vyhoupnu nad Sviňomazy. Ty projíždím ze severu na jih a pokračuji po malé silničce na křižovatku, odkud k zemědělskému družstvu, přes trať a do Erpužic vede prašná cesta. Z Erpužic po silnici ještě musím trochu vystoupat, ale do Malovic už klesám a po CT 2222 k Pňovanskému mostu taktéž. Vymyslel jsem si, že k Beranímu dvoru pojedu od CT 37 podél potoka z Nového rybníku. V mapě sice cesta vyznačená je a zpočátku se zdá, že skutečně existuje, ale u trati už je definitivně jasné, že je to historická informace. Jakýsi průsek v lese existuje, takže pokračuji, protože se nechci vracet, ale o cestu se nejedná. Prodírám se tedy ke žluté turistické trase a ztrácím tím mnoho sil. Od Beraního dvoru je to po žluté aspoň po cestě, i když ještě přes kopec k Chotěšovičkám. Za nimi překonávám hlavní silnici na Stříbro a pak mě čeká nepříjemně dlouhé stoupání lesem na Harabasku, tedy do 502 m n. m.
 
Nad Rochlovem nechávám odbočit CT 2204, žlutá má pak takový schodovitý tvar, u třetí pravoúhlé zatáčky ji nechávám být a odbočuji vlevo na severovýchod, kudy se dá projet pod Kníjemi, za silničkou na Doubravu pokračovat na Svanku k modré turistické trase. Po té jedu kousek na jih a konečně odbočuji vlevo na cestu, která mě dovede až do Bdeněvsi. Po CT 37 pokračuji skrz viadukt v Kozolupech do polí a do Vochova. Ve Vochově se vydávám na jih směrem na Vejprnice, na půli cesty se ale vracím na východní směr a mezi poli se dostávám na kraj Křimic. Zpočátku po CT 2151, poté neznačenou polní cestou jsem za chvíli u západního obchvatu. Plzní projíždím po cyklostezce podél železniční trati do Předních Skvrňan, poté ke Kalikovskému mlýnu a přes Rondel do Záhorska.
 
Až na jeden držkopád a neprůjezdný úsek kolem Hadovky moc pěkný výlet, 107 km. Celkem mě překvapilo více jak 1700 nastoupaných metrů. Ale celkem to v nohách cítím, takže asi jo. Průměrná rychlost 18,2 km/h mě také přijde v pohodě, jelikož jsem jel většinou po lesních cestách. 


Kaple na Ovším vrchu u Krasíkova

Krasíkov - kostel sv. M. Magdalény

Krasíkov - zřícenina hradu Švamberk


Žádné komentáře:

Okomentovat