7. 8. 2021
77 km
Náročnost: Střední
Převýšení: 950 m
Terén: Lesní cesty, pěšinky, místy asfaltky
Plzeň-Pod Záhorskem - Vinice - Radčice - po zelené Malesice - Červený
mlýn - Kozolupy - Město Touškov - po zelené Bdeněves - po CT 37 Plešnice
- Nová Jezná - Hracholusky - Rájov - Pňovany žst. -
Pňovanský most - po modré Butov, Petrský potok,
Stříbro (Stříbrský vodopád) - Červená lávka - po červené
Vranov - po CT 37 Pňovany žst., Pňovany - Burda - Úlice -
Harabaska - po žluté U Maška - po zelené Doubrava, Myslinka -
Vochov - Křimice - lávka přes Mži u zoo - Pod Záhorskem
Delší dobu jsem si brousil zuby na Stříbrský vodopád, čekal jsme na
vhodnou příležitost, která nastala dnes. Vody je všude dost, hezké
počasí, čas na delší výlet... Ze Záhorska tedy projedu k
Lochotínskému parku a stoupám podél zoo skrz Vinice. Po pěšince
mezi posledními domky a lesem objíždím Sylván a blížím se k lesu nad
Čertovou kazatelnou. K Radčicím jedu po pěšince horem přes les a pak
podél stavby k místu, kde ji lze přejet do ulice Ke Kovářce.
Do Malesic jezdím rád po zelené, i když je to přes kopec a tentokrát
tomu nebylo jinak. Za Malesicemi se vydávám po rozježděné, ale suché
cestě k Červenému mlýnu. Skoro až k Vochovu po CT 2259 a poté
vpravo. Od Červeného mlýna vede pěkná polní cesta do Kozolup. Chci jet
pokud možno mimo asfalt, což je v době asfaltové velmi obtížné, nicméně
když po opravené cyklostezce dojedu na kraj Touškova, mohu projet po
zelené turistické trase do Bdeněvsi. Do Plešnice pokračuji klasicky po
CT 37, která se protáhne na břehu řeky kolem chatek a pak stoupá ke
trati. Vyjíždím do horní části vsi a do Nové Jezné jedu nenápadnou polní
cestou, zkratkou vedoucí přímo na západ, ne jako silnice, která vede k
železniční stanici. Za Jeznou hned na první křižovatce odbočuji doprava
a sjíždím před viadukt, kde je zatopené polní cesta po levé straně. Po
překonání vodní překážky musím prudce vystoupat po kraji pole k polní
cestě vedoucí podél elektrického vedení ze vsi Hracholusky ke křížku,
kde se rozděluje a já odbočuji doprava ke sjezdu do Rájova. Odtud po
malé asaltce pokračuji směrem k chatám v oblasti Na Radosti, ale poté
pokračuji stále na západ menší a menší cestou, až vjedu do lesa na
pěšinku a projíždím k Českému mlýnu.
Od Českého mlýna už vede opět zpevněná asfaltová cesta stoupající ke
trati pod Novým dvorem. Silnici k
Novému mostu
křižuji a blížím se k nádraží Pňovany. Zde parkuje většina lidí, co se
jde projít k nové lávce u
Pňovanského železničního mostu. Dříve naprosto zapomenutá cesta je nyní dost velká kvůli masivní
těžbě dřeva a frekventovaná právě kvůli novým trasám vzniklým díky
přemostění přehrady. Sice lávku také využívám, ale už mi není tak
vzácná, takže ji jen projedu a hned za ní unikám na modrou turistickou
trasu bez lidí. Obávám se jen o průjezdnost. Kupodivu je to velmi dobrá
cesta s výhledy na vodní plochu a příjemnými stoupáními i klesáními a to
i kolem Butovského vodopádu, přes Butov, až za butovským kempem
se prudce stoupá lesní pěšinou a teprve sjezd k Petrskému potoku je pro
mě nesjízdný terén. Později jsem zjistil, že by daný úsek možná šel
objet, to budu muset vyzkoušet příště.
Kolem
vranovské lávky
to není úplně nejlepší, tu a tam musím slézt z kola a přenést ho přes
skalky, ale celkově nelituji zvolené cesty. Celou cestu se nedá ani
postřehnout, že už se projíždí
městem, kousek třeba rovinka, úzký singlík, pak pár zatáček a najedou se
objevuji na skále vysoko nad Stříbrským vodopádem. Několika zákrutami sjíždím pod Svatováclavskou lávku a bez jediného
živáčka kolem si užívám vodopádek. Celá rokle je pěkná, asi by stála za
prozkoumání až k řece, ale ne v cyklistických tretrách. Odjíždím tedy k
Červené lávce, po které překonávám Mži přímo k
Hornickému skanzenu u Dolu Prokop. Mám navíc štěstí, zrovna jede
důlní vláček k druhé části expozice. Podél jeho trati pokračuji po
červené k vranovské lávce. Následující úsek džíve nebyl značený jako
turistická trasa, ta vedla výše s cyklostezkou, ale dnes u vede červená
přímo po břehu a mě zlákala zpočátu slušná cesta. Rychle se ovšem
změnila v bahnitou rozježděnou a pak v horší pěšin a nakonec před
prvními chatami na okraji Vranova jsem musel i kus nést. Do Vranova pak
prudce stoupám po rozbité cestě, až se divím, že tohle vyjedou i auta.
Vranov je hodně roztahaný, je to spíš soubor chatových osad, takže jím
projíždím po CT 37 až k Sulislavské,u potoku, odkud začínám
stoupat.
Následující 3, 4 km k Pňovanskému mostu jsou zajímavé, chvíli prudce
nahoru, pak dolu, několikrát se opakuje podobný scénář vždy kolem
údolíčka přitékajícího potoka. Po deštích je všude sposta vody a navíc
tahle cesta je známá svými vetšími uvolněnými kameny, takže se tu nejede
úplně hladce. U pňovanského nádraží podjíždím trať a stále po CT 37
stoupám do Pňovan. Po 2 km mám ale už asfaltu dost, takže pokračuji
silničkou na jih k lomu, kde odbočuji na zatopenou lesní cestu a stoupám
na kopec
Burda, který je z jihu z velké části odtěžen. Od
Hracholusek
jsem jel nedávno, takže pokračuji do Úlic a po CT 2166 stoupám na
Harabasku, kde odbočuji vlevo na žlutou turistickou trasu. Na úseku k Maškovi se
jede střídavě rozbitou lesní pěšinou, kousek je i obvykle zatopen, a
většími cestami. Od Maška po zelené do Doubravy to jede dobře a pak do
Myslinky už je to po silničce (kudy vede i CT 2301). V Myslince už
tradičně stoupám po louce za domky u hlavní silnice místo slepého
následování cyklotrasy po silnici. Bahnitou cestou lesem kolem Liščích
děr projíždím mezi pole k aleji vedoucí na Vochov. Na rozcestí značená
cyklotrasa odbočuje vlevo do Kozolup, zatímco já pokračuji polní cestou
do Vochova. Znechucen vyhlídkou na nové nevzhledné sídliště raději
rychle pokračuji ke hřbitovu po CT 37, za nímž odbočuji doleva na
panelovou cestu k podchodu pod tratí v
Křimicích.
Mířím Plzeňskou ulicí a pak po louce k NS Údolím Mže. Do Záhorska se
pak vracím kolem zoo. 77 km, vyšlo to krásně, průměrná rychlost 19,5
km/h a převýšení téměř 1000 m.
Stříbrský vodopád |
Žádné komentáře:
Okomentovat