středa 14. října 2020

Tůně na Zlatém potoce u Všerub

2. 8. 2020

Terén: Polní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - ZOO - po NS Údolím Mže Křimice, Malesice - Červený mlýn - Kozolupy - Touškov - Dobronice - podél Mže rozc. Přehrada Hracholusky - částečně po zelené chatová osada Písek - Čemínský potok - Hunčice - Radimovice - po CT 2293 tůně na Zlatém potoce - Všeruby - Smolný vrch - Čemíny - Komberk - Dolní Vlkýš - Malesice - po zelené Radčice - Sylván - Lochotínský park - Pod Záhorskem

Včera výlet na Třemšín, 105 km, dneska se trochu umírnim. Našel jsem si pár nových cest kolem Hunčic, tak uvidíme, jestli půjdou projet. Z Plzně vyrážím napříč Kilometrovkou k ZOO, poté přes novou lávku na druhý břeh Mže a poté po NS Údolím Mže po asfaltu až do Křimic. Přes Křimice je vedena naučná stezka divně po silnici, mnohem lepší využít cestu blíže k řece, která je právě také znehodnocována asfaltem.

Z Křimic už konečně vede pěkná cesta podél řeky do Malesic a pak pěšinka přímo po břehu k Červenému mlýnu. Odtud do Kozolup pak vede větší polní cesta pěkně po rovince. Do Touškova se právě rozšiřuje cyklostezka, to je vhodné, dál projíždím Újezdskou ulicí, která vede poklidnou částí města a ústí u rybníku na silnici. Naštěstí není třeba jet po ní dále než asi kilometr. Odbočil jsem do osady Dobronice a menšími příjezdovými cestami k chatám projel přímo podél řeky až k Zámeckému mlýnu, tedy na druhý břeh zříceniny Buben. Následuje krátký technický úsek a pak už znovu pokračují chaty a zanedlouho se přidává červená turistická značka. Dojíždím na rozcestí Přehrada Hracholusky a už podřazuji na nižší převody.

Čeká mě totiž brutální stoupání po zelené. Nakonec jsem ho nevyjel celé, protože bylo mokro, ale možná ani za sucha bych si s ním neporadil, kdo ví... Zelená se nad hrází podivně klikatí, je zde možné udělat odbočku k vyhlídce právě na tu hráz, ale já pokračoval četnými odbočkami dál převážně do kopce, s občasnými ztrátami výšky. Těžko se tu dá orientovat podle mapy, cesty jsou tu jinak a rozdílně průjezdné, každopádně ze zelené jsem záměrně uhnul a pokračoval k bezejmennému rybníčku u bezejmené chatové osady u vesnice Písek. Kupodivu jsem neskončil v lese a tak mohu začít opět nabírat výšku směrem k silnici.

Mám radost, že ji vlastně jen křižuji a pokračuji mezi poli k háji a lukám nad Košetickým potokem, který rovněž přejíždím a pokračuji stále na sever až do Hunčic po kamenité, ale pěkné cestě. Do Hunčic se nakonec sjíždí a vsí se musím promotat směrem k bývalému letišti, dnes skladišti pro rekonstrukci plynovodu. Bohužel je to možné spíše jen teoreticky na mapě. Mně se nechce ale měnit trasu, protože není dobrých alternativ, tak projíždím přes statek (udělali si tam ohradu napříč cestou), ale nemám to rád, kdyby se zpoza rohu objevil pes nebo rozzuřený majitel. Nakonec tedy mohu pokračovat kolem pastviny ke kapličce u státní silnice na Karlovy Vary. Následuje prudký sjezd ke Zlatému potoku, kde už jsou vidět první baráky Radimovic. Bohužel to nejde projet údolíčkem, musím vystoupat na druhou stranu a znovu sjet k potoku, abych se mohl na chvíli zastavit u tůní Zlatého potoka.

Za tímto cílem dnešní výpravy pokračuji po malé silničce do Všerub a pak stoupám zpět hlavní silnici Plzeň-Vary. Naproti křižovatce je lesní cesta vedoucí přes Smolný vrch, kam se to stáčí doprava a poté u nepříliš postřehnutelného rybníčku je třeba se držet na rozcestích vlevo, abych dojel k Čemínům.

V Čemínech jedu na kraj vsi pár metrů po pěšině místo silnice a snažím se najít nějakou nesilniční variantu do Kumberku, ale bohužel. Za Kumberkem v ostré pravotočivé zatáčce pokračuji rovně po zelené pod zříceninu Komberk a do stoupání do Vlkýše. Odtud do Malesic nelze jinak než po silnici, ale do Radčic lze i zábavně, po zelené, jen je to trošku se stoupáním. Z Radčic pak vyjíždím po zelené, kde se ve všedních dnech masivně staví. Pěknými singly pak stoupám až na Sylván a nad celým areálem ZOO projíždím do Lochotínského parku. Tady už to není nic moc, vždy se tu pohybuje spousta lidí. Kolem fakulty UK se pak vracím do Záhorska.

Noo, hezký výlet, zajímavé cesty, 54 km, necelých 600 m převýšení a průměrná rychlost 20,1 km/h.