pátek 18. listopadu 2022

Kostel sv. Petra - Stříbro

77 km
13. 8. 2022
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1000 m
Terén: Lesní cesty, asfaltky

Plzeň-Pod Záhorskem - Vinice - Sylván - Radčice - Křimice - Malesice - Kozolupy - Bdeněves - po CT 37 Plešnice - Nová Jezná - Burda - Pňovany - po červené Beraní dvůr - Černý rybníček - CT 2204 u Sulislavi - po CT 2204 Vranov - po červené Vranovská lávka - Stříbro - kostel sv. Petra u Stříbra - Petrské údolí - Petrský les - po CT 2222 Malovice, Pňovanský most - Český mlýn - Rájov - Hracholusky - Mže - Zámecký mlýn - Dobronice - Město Touškov - zřícenina Komberk - Dolní Vlkýš - Stráž - Chotíkov - po CT 2295 Sytná - Košutka - Karlovarská třída - Pod Záhorskem
 
 
Docela jsem se těšil na výlet do Stříbra. Asi tam moc nových cest neobjevím, ale kostelík sv. Petra vypadá na fotkách dobře, tak jsem zvědav. Na západ vyjíždím nad zoologickou zahradou, takže pod Vinicemi vjíždím na nezpevněnou cestu a nad Zámečkem se lesem dostávám k té parodii na obchvat 4. největšího města v zemi. Už se staví protihlukové stěny, ale zároveň už lze vozovku podjet. Z Radčic jezdím od letoška do Křimic raději po levém břehu Mže, kde není tolik asfaltu. A protože už je hotová silnice do Malesic po dříve přívětivém pravém břehu řeky, objíždím tento nudný úsek raději po stezce vedoucí od zámku kolem náhonu mlýna. Poslední část cesty do Malesic se ale asfaltu nelze vyhnout. Bohužel jsem zaznamenal, že existuje plán na zničení i dalšího skvělého úseku k Červenému mlýnu, ale zatím se tu dá jet krásně v přírodě po pěšině😊 Do Kozolup pak vede rychlá polní cesta, do Bdeněvsi v rámci úspory času jedu nejkratší cestou, po silnici. Hned za obcí ale odbočuji, kde po CT 37 projíždím chatovou oblastí. Jelo se mi hodně dobře a tak jsem do toho s chutí šlápnul, že tady napálimm segmennt na Stravě. Pak jsem ale potkal rodiny s dětmi a bylo po snaze. Ten kopec ke trati se nezdá, dá zabrat. Až k viaduktu nad Bubnem je to pak pohoda. V Plešnici se pak musí znovu vystoupat. Před pár lety jsem našel hezkou zkratku zadem za domky a od té doby už neprojíždím ves po silnici. Zpět na silnici se vyklubu tedy až na konci Nové Jezné.

Stoupám směrem k Úlici, ale chci na cestu přes Burdu, takže na křižovatce před Úlicí odbočuji prudce vpravo a po sto metrech naopak vlevo na nezpěvnenou cestu na jižním okraji lesa. Už mám něco přes 20 km, ale proletěl jsem to za nnecelou hodinu. Na kraji lesa jsem se tedy neostýchal ztratit čas u ostružin. Když se vydám znovu na cestu, vyhoupnu se na hřebínek a pak sjíždím k Pňovanům. Z Pňovan k Beranímu dvrou je to celkem jasné, po červené, kousek po silnici a pak po rozbité asfaltce. Pak ovšem nastává problém. Před tím, než proběhlo plošné kácení, vedla červená turistická trasa nad mýtinou pod kopcem Flaška někam na západ k přehradě. Nyní je vedená pro mě nevhodně spodem přímo nad vodou. Bohužel ale bývalé cesty jsou zřejmě nadobro zničeny těžební technikou. A ačkoliv by mě v orientaci měl pomoci Lesní naučná stezka Sulislav, tak zaprvé se k ní nejdřív musím probojovat a zadruhé je špatně značená, takže je mi k ničemu😀 Projel jsem tedy kolem Černého rybníčku, přes několik údolíček, až jsem se dostal po mnoha kontrolách v mapě k CT 2204. Po té jsem sjel až k ústí Sulislavského potoka, abych si mohl po  červené vystoupat po silničce do vsi Vranov. Červená mě provede nejprve po silnici, pak po rozbité strmě klesající příjezdové cestě k chatám a nakonec po místy nesjízdné pěšince přímo nad vodou až k Vranovské lávce.

Na levém břehu se musím kousek vrátit po modré k chatám a pak už prudce stoupám z údolí po příjezdové cestě k východní průmyslové zóně ve Stříbře. Přímo do města tedy nezajížím, protože to mám jen přes pole ke kostelu sv. Petra. Je malý, ale skutečně pěkný, tak si tu dávám i svačinku.

Na cestu zpět vyrážím nejprve po silnici. Sjíždím kolem motokrosového areálu do Petrského údolí, kde odbočuji vpravo a stoupám do Petrského lesa. V nejvyšším bodě, kolem 450 m n. m. odbočuji vlevo na severovýchod a projíždím lesem k CT 2222. Po té se vracím k silnici, nad Butov. Na křižovatce se vydávám doleva a přes údolí Kšického potoka jedu do Malovic. Je to vlastně pořád po CT 2222, ale ty cyklotrasy jsou obvykle značené tak špatně, že je neberu vážně. Po této lze ale dojet až k Pňovanskému mostu, kde je kupodivu zrušen zákaz jízdy pro cyklisty (dřív tu byla značka pouze pro pěší, která jízdu vylučuje). Za mostem se vydávám po modré k nádraží a pak přes Český mlýn, kus lesem k dalším chatám a po zpevněné cesta nad Radostí do Rájova. Vzal jsem to tetokrát cestou podél trati, ale u lesa se stejně pěšiny scházejí. Pak však opět vedou různě. Přes rokliny, ale nikoliv daleko, vedou cesty do vsi Hracholusky. Pro další cestu jsem si vybral neznačenou příjezdovou kamenitou cestu k chatám, poté k lávce pod hrází a pak podél řeky nekonečnou řadou chatek přes Zámecký mlýn naproti Bubnu do Dobronic. Škoda že pak nelze pokračovat podél břehu, do Touškova tedy musím po silnici. Po CT 2296 lze ale projet kolem rybníku na Dolní náměstí. Po silnici nehodlám ani dnes jet, takže od nové rezidenční čtvrti jedu po štěrkové cestě směrem ke Komberku. Nic na ni nenavazuje, takže jedu kus po silnici a pak po zelené do Vlkýše. Poctivě si vystoupám až na Stráž (po asfaltu, který je dokladem toho, jak špatně umíme plánovat stavby a jak zbytečně utrácíme za něco, co vůbec nepotřebujeme). Až pak sjíždím do Chotíkova. Po CT 2295 pak dlouho stoupám na Sytnou. A protože žádná z cest do Záhorska mi nepřijde moc dobrá, zkouším různé varianty. Dnes přes Žlutickou ulici, nad cihelnou ke Karlovarské a pak po silncii, protože není provoz. I tak jsem se trefil přesně do chvíle, kdy tam padla červená. Semafory jsou tradičně v Plzni nastaveny naprosto nevhodně. Tak jsem přejel tramvajový pás a pokračoval do Záhorska po cyklostezce na chodníku.

77 km, pár zápisů v top 10 na Stravě, 1000 m převýšení a průměrná rychlost 21,1 km/h💪
 
 
 
 
Kostel sv. Petra u Stříbra

Kostel sv. Petra u Stříbra

 

Žádné komentáře:

Okomentovat