1. 8. 2020
105 km
Náročnost: Velká
105 km
Náročnost: Velká
Převýšení: 1850 m
Terén: Lesní cesty a asfaltky
Plzeň-Pod Záhorskem - Štruncovy sady - Prazdroj - po NS Údolím
Úslavy Božkov - V Pytli - Letkov - Na Kocandě -
Starý Plzenec - podél trati Šťáhlavy - Šťáhlavice - po CT 2299
Milínov, Spálené Poříčí - Dražkovice - Ovčín - Nechanice - po
červené Nové Mitrovice, Chynín - po zelené Dlouhá - Křemel - po žluté
Třemšín - studánka Kobylí hlava - Roubenka - po žluté Getsemanka -
Míšov - Číčov - Těnovice - Lipnice - Kornatice - Hádek - Svidná - Lhůta -
Tymákov - Na Pohodnici - po zelené Poštovské - Hradecká myslivna -
Špitálský les - Jateční - Roudná - Pod Záhorskem
Pěkný letní den přede mnou, vyrazim na Třemšín, už jsem tam pár let
nebyl. Vyjíždím ze Záhorska přes Luční ulici ke Štruncovým sadům, kolem
pivovaru k Úslavě a po naučné stezce vedoucí až ke střelnici po levém
břehu, poté sadem na pravém břehu do Božkova. Ulicí Ve Višňovce pak
projíždím k pěšince, kterou se dá dojet na bývalou skládku popela, kterou
objíždím po panelové cestě z jihu a dostávám se do oblasti V Pytli, kde
klasicky po singlu stoupám nahoru k Letkovskému potoku. V Letkově využívám
starou plzeneckou silničku, která končí kousek před dálnicí, ale dá se
projít odvodňovacím tunýlkem na obslužnou cestu na druhé straně. Jedu po
ní jen kousek, pak odbočuji doprava do lesa nad lom. Dá se objet po lesní
cestě, ale nedoporučuji moc se orientovat podle mapy.cz. Když mi byl
podezřelý směr, otočil jsem to na další křižovatce a nakonec jsem se
dostal na cestu, kterou jsem chtěl-od vrcholu Na Kocandě na horní konec
Starého Plzence sjezdem.
Projel jsem celým Plzencem a vydal se pěšinou, místy spíš polem, podél
trati do Šťáhlav. Ze Šťáhlav už vede asfaltová cesta od nádraží dubovou
alejí po modré turistické značce. Za lesíkem a zatáčkou je však odbočka
vparvo, kudy se dá hezky projet do Šťáhlavic. Tam zase z návsi projíždím k
lávce přes Úslavu a pokračuji přes malý brod po polní cestě ke trati. Za
ní pokračuji po asfaltové cestě do dlouhého stoupání po CT 2299, která mě
dovede do Milínova, kde se chvíli klesá, ale za vsí se znovu stoupá na
Kohouty až k 450 m n. m. Cyklotrasa do Spáleného Poříčí je moc pěkná, rád
ji využívám😊
Ze Spáleného Poříčí stoupám do první zatáčky po CT 2040. Pak je možnost
odbočit na mnohem příjemnější polní cestu do Dražkovic a po malé asfaltce
ke statku Ovčín. Dříve tudy vedla červená značka, dnes je posunutá na
jinou cestu, tak se na ni připojuji až kousek před Nechanicemi. Ve vsi se
prudce sjíždí dvěma zatáčkami a za vsí v levotočivé zatáčce odbočuji s
červenou na lesní vyasfaltovanou cestu. Postupně ale ubývá asfalt a
konečně to začíná být trochu zajímavé. na rozcestí Pod Korálkou se pak
odbočuje kolmo vlevo na technický úsek do Nových Mitrovic. I nadále
pokračuji po červené, kolem rybníku Drahota, a začínám stoupat do Brd.
Pěkným lesem, ale po zpevněné cestě pořád.
Musím trochu mimo směr na kraj Chynína, tak zde prudce odbočuji vlevo na
zelenou. Chvíli jedu po velké cestě, ale matně si vybavuji, že jeden úsek
je tu velmi těžce sjízdný. Dnes mě k tomu čekalo překvapení v podobě
vykácených stromů a tedy absencí značení, takže jsem bloudil mezi kládami
bez cíle, až jsem se musel po půlhodině hledání vrátit a vyhledat
nenápadnou pěšinku, která vede do hlubokého lesa plného kamenů (no
konečně!).
Zanedlouho se opět dostávám na lepší cestu a už vybírám, kudy na Třemšín.
Po modré jsem jel několikrát-nesjízdné, přichází tedy v úvahu po žluté od
Křemele. Ačkoliv se po zelené značně a dlouho stoupá, probíhá cesta v
pořádku. Pak zelená odbočuje a vrací se na jižní stranu vrcholu, já jedu
rovně a mírně vpravo do sedla mezi Křemelem a Hřebencem a jsem rád, že zde
skutečně nacházím žlutou. Tím ale moje radost končí, po hřebínku Křemele
je to skutečně na turistiku a možná tak na trial, jízda tu není možná na
překvapivě dlouhém úseku a je to završené stoupáním na jinak přitažlivý
vrchol Třemšína s bývalým opevněním. Aspoň že je tu tak nádherně💓
Tak přes Křemel už nikdy... musím sjet k rozcestí Kobylí hlava a
vystoupat si zpět do sedla pod Křemelem, když nechci zas nést kolo na
zádech a skákat po špičatých kamenech v tretrách. A tady mi ze 750 m n. m.
začíná sjezd. Pod Kobylí hlavou to intenzivně klesá, pak u Roubenky musím
ostře vlevo, což ověřuji v mapě. Ani se mi nechce brzdit, jenže tady ty
cesty a značení vedou tak nelogicky, že mě to vždycky zmátne. Klesám znovu
až k PR Getsemanka, odkud už se mi moc do nepříjemného stoupání vůbec
nechce. Přehoupnu se ovšem přes sedýlko, po 200 m odbočuji ze žluté doleva
a na první křižovatce po pár stech metrech znovu, ještě trochu do kopce a
tam, kde se větší cesta prudce stáčí vpravo, tam začíná dlooouhý sjezd do
Míšova, kde zvládnete ztratit 100 výškových metrů. V Míšově v grilu se
rychle občerstvuji a pokračuji za Atom muzeem lesem. Pořád tu nedali do
kupy mapové podklady, ale já vím, že se to tu projet dá, takže na to
kašlu. A zatímco lesem vede dost divoká rozoraná cesta, o kus dál na
úrovni Hořic začíná asfalt hladký jak pleť po léčivé kúře. Už i sem
dorazila ta nesmyslná asfaltománie... A už to vidím, je tu cyklostezka, ta
je za europeníze, tady se po smyslu a rozumu ptát nelze.
Za Číčovem sjíždím na polní cestu a spravuji si chuť, obzvláště proto, že
jsem po ní s trochou štěstí dojel až do Těnovic, paráda:) Přes
Lipnici do Kornatic jsem jinou možnost než posilnici nenašel, ale auta tu
nejezdí. Z Kornatic na Hádek po CT 2040 se stoupá, ale je tu taky natažený
povrch pro silničkáře a po CT 2154 to není o nic přírodnější. NS F. X. France je ale dost náročná pro kolo a s 80 km a zhruba 1500 nastoupanými
metry volím raději menší odpor. Za Neslívským rybníkem, kde zelená křižuje
cyklotrasu, toho mám už ale dost a vydávám se na lesní cestu, která je
nábližkou ke Svidné. Kousek za Svidnou pak existuje malá cesta, které jsem
si doposud nevšiml, vedoucí pod Maršálem přímo do Lhůty👌
Ze Lhůty do Tymákova volím pěkně klasicky polní cestu kolem střelnice, ač
je to poněkud přes údolí. Dále před dálnici a k Pohodnici se mi už moc
stoupat nechce, ale není to tak zlé, už mám dnes za sebou mnohem horší
kopce. Následuje sjezd po zelené, který ukončuje až odbočení u přístřešku
"Poštovská", od něhož se dá dojet k průchodu pod dálničním přivaděčem.
Zkouším spíše omylem cestu podél něj, takže velice nepřímo kolem Hrádecké
myslivny projíždím k silnici nad Hrádkem, křižuju ji a pěknou lesní cestou
pokračuji k poli pod pumpou na Rokycanské a k Ústřednímu hřbitovu. Stačí
jen projet Špitálským lesem a pak sídlištěm na Doubravce do Mohylové
ulice. Tentokrát pojedu za zahradnictvím a na Jateční se připojím až před
Masarykovým mostem.
Domů dojíždím přes Roudnou se 105 km v nohách. Co je ale vždy příjemné,
že z Brd se jede až do Plzně výrazně z kopce:) Průměrná rychlost 18,7 km/h
a maximální skoro 70, to ani nevím, kde se přihodilo.
Žádné komentáře:
Okomentovat