pátek 10. prosince 2021

Hradecká skála - Holýšov

9. 10. 2021
71 km
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 600 m
Terén: Polní cesty, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - Kalikovský mlýn - Slovanské údolí - U Brůdku - Vejprnice - pískovna Tlučná - Nový rybník - Zbůch - Starý Důl - Chotěšov - Krůtí hora - Stod - Hradec - po modré Hořina - Nový Dvůr - po zelené Hradecká skála, Hradec - Střelický mlýn - po modré Stod, Chotěšov - Dubovec - Zbůch - po CT 2271 Červený Újezd, Líně - koupaliště Líně - Sulkov - U Fulínů - Nová Hospoda - Borská Pole - Zátiší - Domažlická ul. - Na Jíkalce - Kalikovský mlýn - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Jako obvykle mám čas asi tak tři hodinky než bude tma, přesto se chci podívat na Hradeckou skálu před Holýšovem nad Radbuzou. Cestu mám naplánovanou, snad se nikde nebudu zdržovat. Protože pojedu hodně podobnou trasu cestou tam i zpátky, v první půlce si vybírám ty horší úseky, aby mi to před cílem odsýpalo. Když tedy ze Záhorska sjedu přes Rondel za Plazu, protáhnu se pěšinkou ke Kalikovskému mlýnu po pravém břehu řeky a náhodu. Poté přes Jíkalku mířím do Předních Skvrňan a Slovanským údolím až pod Regensburskou, kde končí asfaltka a pokračuje hezký singl. Ten ústí U Brůdku, kde podjedu viadukt a hned za ním prudce vystoupám do lesa za Novou Hospodou. Lesem pokračuji na východ po neznačených cestách, křižuji modrou i CT 2258 a po jižní straně louky, kde dříve bývala malinká pěšinka, se dnes dělá asi geologický výzkum pro výstavbu železničního koridoru, tak je tu velká prašná cesta. Ještě kousek se pak jede přes les, než se dojede k průmyslové zóně Vejprnice. Křižuji silnici od dálničního přivaděče a pokračuji na rozcestí Pod Hájíčkem. Zde odbočuji vlevo a chci projet cestou kolem zatopeného lomu na silnici do Líní. K tomu je třeba odbočit dopravo v místě, kde CT 2258 a 2259 odbočuje doleva. Jak vjíždím do lesa, cesta se zhoršuje. Je ale všude hodně sucho, tak by to tu mělo dnes být v pohodě. No, o pár set metrů dále se přesvědčuji, že nikdy není dost sucho na to, aby zde nebyly dlouhé úseky hlubokého mazlavého bahna a velké louže. Přesně takhle se zdržovat, to jsem nepotřeboval. Naštěstí to k silnici není daleko, ale i tak mi to přijde nekonečné.
 
Záhy přejíždím dálnici, stoupám k mlékárně a hned za ní odbočuji doprava na Úherce po NS Líňská okružní cesta. Stejně jako ona odbočuji za dvěma zatáčkami vlevo na polní cestu a sjíždím k Novému rybníku. Letos už asi potřetí za rybníkem pokračuji po polní cestě k Úhercům, ale na dalším rozcestí odbočuji vlevo k výsypce. Západně mezi ní a rybníkem prochází pěšinka vyšlapaná od rybářů, kudy rád jezdím do Zbůchu. Jen na konci je postavená betonová hradba tak u kraje pešuňku k potoku, že se dá stěží projet. Ve Zbůchu pokračuji zadem do ulice U Trati, z níž vychází pěšina ke Starému Dolu. Nějak to tu zarůstá, vypadá to tu úplně jinak. Projet se pořád ale dá, takže v pořádku. Podél trati jedu k Chotěšovu. Podle jedné z map se zdálo, že na druhé straně v místě odstavné koleje by mohla být cesta, ale dnes to nechci riskovat, pokračuji tedy klasicky k hlavní silnici, naštěstí to je k obci kousek. V Chotěšově na konci odbočuji vpravo do Ořechové ulice, to jest mezi jakési menší haly a bývalé letiště. Nejsem si moc jistý, jestli jedu správně, ale ukázalo se nakonec, že ano. Stoupám po rozbité kamenité polní cestě ke Krůtí hoře. Před silničkou do Stoda se sjíždí a moc rád bych pokračoval na druhé straně po polní cestě, ale ta podle všeho končí v polích. Ačkoliv potřebuji na západ, budu muset sjet na jih proti větru do Stoda a pak po stříbrské silnici severozápadně k první zatáčce, kde odbočuje polní cesta do Hradce. Není to úplně luxusní cesta, ale baví mě, převážně klesá a dá se po ní přecijen jet trochu rychleji.

V Hradci jsem se opět vydal špatným směrem, jinak už to v téhle vsi asi nebude😀 Pak jsem se vydal správně po modré po silnici na Lisov. Za posledním domkem v zatáčce ale značka odbočuje vlevo a tak sjíždím po štěrkové cestě k potoku Hořina, u něhož jsou chatky. Za brodem (nebo mostkem) se modrá stáčí doleva, dokonce vede po nějaké stezce, ale mě do toho prudkého kopce stačí obyčejná rozbitá cesta pro lesní techniku. Nahoře, kde modrá odbočuje vpravo o 90°, bych měl jet rovně. Vypadá to sjízdně, jdu do toho. Evidentně se tu těžilo dřevo, takže je to tu pekelně rozježděné, chvíli se ještě stoupá, ale pak už to musí začít klesat... Trvá to déle, než jsem čekal, navíc je to tu vysypané nějakým odpadem z kamenolomu nebo já nevím čím, skoro se po tom nedá jet. Sjzed jsem si tedy moc neužil, až na silnici od kasáren, ale to je tak posledních 500 m k řece. Jak jsem jel doteď po větru, už předem mám strach, co mě čeká cestou zpátky. Stoupám Novým Dvorem po CT 2268, za tratí odbočuji po cyklotrase vlevo a už je to tu, dlouhá rovinka, kde je vítr největším nepřítelem.
 
Na kraji lesa se odděluje zelená od cyklotrasy a od slušné cesty, já se těchto benefitů také vzdávám, jinak se ke skále nedostanu. Pěšinka není moc vyšlapaná, značka tu a tam, takže ji chvílemi ztrácím. Ono ale není moc možností kudy se nahoru vyškrábat, takže nakonec jsem samozřejmě trefil ten správný směr. Nevím ani, jestli se to dá nějak rozumně vyjet, mně se to tentokrát nepodařilo. Kupodivu celkem rychle ale naberu výšku a zjevuji se vysoko nad meandrem Radbuzy na Hradecké skále. Tají se trochu dech, ale vyfotit to nejde, proti slunci, přes stromy, zážitek nelze zprostředkovat, bohužel.
 
Čas mám ale dobrý, tak bych to rád nezkazil. Co mě asi čeká ve sjezdu? Kupodivu se dá jet, trochu zarostlý singl plný kořenů, ale čekal jsem to horší. Zanedlouho jsem u chatek a tam už se jede jedna radost. O necelý kilometr dál se vracím na cyklotrasu, kde je kousek asfaltky a pak stará panelová cesta, to je můj asi nejméně oblíbený povrch. Začíná být chladno, jak se slunce sklání nad obzor. V Hradci jsem ale objevil "zkratku" loukou pod čističkou ke Střelickému mlýnu, pak následuje boží singl podél řeky po modré do Stoda. Stodem projíždím také podél řeky po cestě kupodivu bez značení. I tady to mám rád a měl jsem ještě radši, když nebyla asfaltová cesta od Divokého rybníku. Tam je to ještě pochopitelné, protože stezka nad řekou nebyla moc dobře průchozí, ale zcela očividně se asfaltka plánuje i dál místo bezkonkurenční polní cesty, která byla vždy jako ze žurnálu a dalo se na ní lítat:)) K jezu Chotěšov a té budce na pilíři, co získala slávu, když se všichni nudili přes covid doma u Facebooku, je to tedy trochu přes kopec, ale pak konečně je opět nezpevněná cesta, kde dnes není moc lidí a je to další z mých oblíbených singlů. Vyjíždím pod klášterem a chci pokračovat na Zbůch mezi poli přes Dubovec. Snad už si jednou pro vždy zapamatuju, že musím jet Hornickou ulicí a ne jako dnes, kdy jsem vystoupal pomalu až k hlavní a pak sjížděl a sjížděl a hledal. V polích vede malá stezka podél strouh k lesu Dubovec, kde se začíná stoupat Tam už vede větší cesta, která překonává starou nepoužívanou vlečku a pokračuje po štěrkové cestě do Polní ulice ve Zbůchu. Celou ji projedu k CT 2271 a starou známou pěknou polní cestou, dnes ovšem proti větru, pokračuji kolem nové výstavby nad rybníčkem Olšinky přes Červený Újezd do Líní. Z Líní do Sulkova jedu pr změnu po cestě kolem koupaliště, ale klasicky projíždím pěšinkou k průmyslové zóně.
 
Pak trochu váhám. Přes Valchu je to dál, přes Novou Hospodu jsem jel pár dní zpátky... Nakonec vyhrála kratší cesta, takže jedu k Fulínům a pak opět lesem podél přivaděče na Novou Hospodu. Pojedu přes město po Domažlické, ale je to pro mě vlastně docela změna, protože tudy opravdu jinak nejezdím. Dělala se tu bůh ví proč nová silnice, takže jsou tu nově obrubníky, trochu to komplikuje jízdu na kole, pokud chci jet po přilehlých cestách, které jsou nenavazující. Provoz je ale malý, tak jsem to vzal skoro celé po silnici. Přehoupnu se přes trať u Škody a sjíždím ke křižovatce u autobusového nádraží. Tuhle křižovatku nelze na kole taky moc rozumně projet, takže pěkně po silnici a pak odbočím na Jíkalku. Do cíle zbývá už jen projet kolem Kalikovského mlýna a mezi chatami, tentokrát po větší cestě po levém břehu Mže k parkovišti v Lochotínské. I když už je šero, vezmu to pěšinkou podél zahradnictví k Rondelu, abych nemusel podchodem, a pak už kolem čerpací stanice do Záhorska.
 
No, rychlých 71 km, za tři a čtvrt hodiny, takže průměrná rychlost 21,6 km/h a to byla značná část po polních cestách. Hlavně jsem rád, že se mi pro jednou povedlo dodržet čas návratu😊
 
 
Hradecká skála

 

Žádné komentáře:

Okomentovat