pondělí 29. srpna 2022

Lom Chlumčany

58 km
2. 7. 2022
 
Náročnost: Střední
Převýšení: 600 m
Terén: Lesní a polní cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Roudná - centrum Plzně - po levém břehu Radbuzy Depo 2015, Doudlevce, Tyršův most - Výsluní - Tyršův sad - Černý Most - Lhota - Měsíční stráň - Wartův mlýn - Dobřany - lom Chlumčany - Utopený rybník - Malý háj - Horní Lukavice - Hradčany - Jelení vrch - Útušice - Radobyčice - Hradiště - Škoda park - Papírna - Štruncovy sady - U Pramenu - Pod Záhorskem


TyJo to už je tak dávno, co jsem jel tenhle výlet. Určitě jsem chtěl vyjet brzo ráno, ale jako obvykle se mi to povedlo až dost pozdě, v půl desáté. Namířil jsem si to k lomu do Chlumčany, takže musím přes celou Plzeň. Nejlepší je to podél řek, takže sjíždím přes Roudnou do centra a pak po levém břehu Radbuzy kolem Depa a bývalé plovárny jedu proti proudu, a to až pod Malostranský most. Poté je potřeba vyjet na Mlýnské nábřeží, hned ale zase sjíždím k řece, konečně na nezpevněnou cestu. Ta je momentálně dost zarostlá, ale projet se dá až pod Tyršův most. V mapě jsem vyzkoumal, že by měla vést pěšinka hned mezi mostem a Luftovo zahradou na druhém břehu k řece a podejít vlastně celé Výsluní. První problém se objevil hned na začátku, kde byly popadané stromy. Znát to tu líp, zřejmě bych problematické místo minul, kdybych jel přímo podél plotu. Potom následuje kousek kupodivu docela dobré pěšinky, aktuálně tedy hodně mokré, rosa je tak silná, že mám promáčené boty od převislých travin.

Bez zjevného důvodu ovšem končí stezička zarostlou pustinou, jde sice jen o pár metrů, ale do toho dvoumetrového rákosí se mi moc nechce. Jenže to bych nebyl já, abych nepodlehl, protože vracet se prostě nebudu, že ano... Dostal jsem se nakonec úspěšně na louku a plný radosti zas pokračuji vv sedle dál. Radost mi překazil velice brzo nějaký nově oplocený pozemek, který samozřejmě přerušuje cestu přesně v tom nejnevhodnějším místě uprostřed. Cedule hlásá, že mám použít stezku u řeky. Tam ovšem žádná není. Zvažuji, zda projít přes pozemek nebo se otočit. Naštěstí jsem zvolil druhou variantu, o minutu později přijíždí evidentní majitel-kazisvět. Jsem tedy nucen tento úsek cesty objet do Srpnové ulice, kde se dá už pokračovat tak, jak jsem si představoval. Ještě než jsem vystoupal z Výsluní, potkal jsem člověka venčícího psa. Ačkoliv jsem včas zastavil a neměl jsem ani kyselý obličej, on si dal záležet, aby mi neuhnul a přidal protivný komentář, že příště bych mohl jet ještě rychleji. Ano, to udělám, když moje tolerance byla odměněna stařeckou nevrlostí😉

Přejíždím přes přivaděč do Tyršova sadu a následně klesám k lávce přes v. n. České údolí. Vyjíždím u osady Černý Most, přímo skrz ni sjíždím k Radbuze a podél řeky po polní cestě (snad tu s námi dlouho zůstane, druhý břeh už byl vybetonován) pokračuji do Lhoty. Za Cimrmanovou lávkou následuje průjezd Měsíční strání a za dálnicí odbočuji k Wartovu mlýnu. Jen kousek se jede pod dálničním mostem a pak už si můžu užívat rychlého průjezdu po lukách směrem k Dobřanům. Do města zajíždím až přes Kamenný most. Zadem po CT 3 se protáhnu k fotbalovém hřišti a pak stoupám po silnici ke keramičce u Chlumčan. Kousek za ní je lom, můj dnešní cíl. Nevím, nakolik je těžba aktivní, nějaký zákaz vstupu tu je, ale o víkendu je tu klid, takže jsem si našel vyhlídku a v klidu fotil. Poté jsem ještě po silnici, kolem Utopeného rybníku a podél pole přejel na druhou stranu lomu, kde je ještě lépe vidět. teď už se můžu vydat na cestu zpátky. Znovu kolem Utopeného rybníku, ale pak do lesa, "Malého háje". Za tratí jako obvykle nevím kam, tak si ověřuji, že vpravo po CT 2187 je správně směrem na Horní Lukavici. Po výjezdu z lesa je cesta zarostlá, ale není se co divit, když se sem oficiálně nesmí chodit z nejbližší obce kvůli stavbě obchvatu. Jedná se ale jinak o hezký sjezd, který končí hrubou stavbou lávky přes zahloubený budoucí obchvat. Lávka se ještě použít nedá, jedu tedy přímo přes stavbu, i v sobotu tu okouní pár makáčů. Z Lukavice stoupám po větší polní cestě kolem vysílače k Hradčanům. Následuje bohužel už také zpevněný úsek od přístřešku Ve Štolínku k bezejmennému vrchu, který má ovšem 516 m n. m. Opět jsem tu netrefil cesty tak úplně podle představ, protože jsem chtěl objet Jelení vrch a dojet až ke svatému obrázku, což se nepovedlo. Vystoupal jsem až k nejvyššímu bodu, nicméně to zas tolik nevadilo, protože zpočátku technický a později dost rychlý sjezd po zelené je velmi zábavný😊

Hodně rychle se pak dostanete i na kraj lesa nad Robčicemi, jen pozor na závoru. Do vsi není třeba zajíždět, naproti přes silnici je alej vedoucí do Útušic. Z nich jedu tentokrát po silnici směrem na Plzeň, ale hned za dálnicí odbočuji vpravo na obslužnou cestu, kterou se dostávám k příjezdové cestě k chatám V Lahošti. Ty už jsou na tohle Radobyčicím. Po asfaltové NS Údolím Úhlavy následuje rychlý úsek do Hradiště, pak se vyšvihnu prudkým kamenitým výjezdem k historickému opevnění a pěšinkou se dostávám k CT 31, po které už od Vokounovy lávky mířím ke Škoda parku. Protože je cyklostezka podél řeky od Pechtů zavřená, vystoupám do vilek na Slovanech. Zpět k řece se vracím až u Papírny. Po nábřeží jedu až ke Štruncovým sadům a soutoku Mže a Radbuzy. Do Záhorska se vracím přes Luční ulici, po polní cestě k jižnímu vstupu do fakultní nemocnice a kolem Roudenského pramenu.

Rychlý, ani ne tříhodinový výlet v příjemném počasí, celkem 58 km průměrnou rychlostí 20,4 km/h.

 
 
Kaolinový lom Chlumčany

Kaolinový lom Chlumčany





Žádné komentáře:

Okomentovat