středa 26. října 2022

Klášter premonstrátů Teplá z Plzně na kole

115 km
31. 7. 2022
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 1700 m
Terén: Lesní cesty, asfaltky
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Košutka - Sytná - po modré Pod Krkavcem - Příšov - Nevřeň - Telecí mlýn - Všeruby - rybníky na Zlatém potoce - Radimovice - Klenovice - Podmokly - Stříbrný mlýn - Liška - Čbán - Černý rybník - Melchiorova Huť - Karlův dvůr - Polínka - podél Dolského potoka Kamýček - Olešovice - Úterý - Obecní ryb. - Stěnská - Heřmanov - Ovčí dvůr - Ovčí ryb. - klášter Teplá - Křepkovice - po červené Loučský les - po zelené Loučky, Kamýk, Nový dvůr, Řešín - Bezdružice - Potín - Falkenštejn - po zelené Hlaváčkův mlýn - Pakoslav - Křelovice - Skupeč - Ničová - Líšťany - Košetice - po modré Čemíny - Kůští - po červené spalovna, Chotíkov - Chotíkovský les - Košutka - Košutecké jezírko - Pod Záhorskem
 
 
Ke klášteru Teplá jsme už v květnu vyrazili s Adamem, jenže prudké nenadálé ochlazení na cca 7°C nás cestou odradilo, takže jsme nedosáhli cíle. Dnes jsem jel sám, ale byl jsem úspěšný, počasí už přálo. Ze Záhorska stoupám přes Karlovarskou a nad ubytovnou, dříve Hotelem CD, projíždím do Kotíkovské. Touto ulicí vystoupám až na Košutku k novému kruhovému objezdu. V Úněšovské ulici se připojuji na CT 2151 a stoupám na Sytnou. Po modré pokračuji lesem po pěkných lesních cestách až k rozcestí Pod Krkavcem, poté objíždím pole k cestě vedoucí na Ledce. Z té na louce odbočuji vlevo a opět lesem projíždím do Příšova. Rozhodl jsem se, že tentokrát pojedu přes Nevřeň po silnici, kudy vede i CT 2293. Za Nevření se musíte vydat po frekventované silnici do kopce k Telecímu mlýnu - opuštěné drůbežárně. Zdálo se sice, že by se tam moholo dát projet po louce, ale já cestu nenašel, navíc je tam potok. Co mě ale velmi potěšilo, i když jsem to vyzkoušel naslepo, že od telecího mlýna lze projet do Všerub lesíkem a přes pole, moc hezká cesta... Následuje totiž další asfaltový úsek ze Všerub do Radimovic. Je to po malé silničce kolem rybníků na Zlatém potoce, od kterých se stoupá do Radimovic. Dříve běžná cesta do Klenovic je už několik let zahrazena za Zlatým potokem, musí se to tedy objet po nějakém náspu nebo valu, naštěstí se tudy ale projet nakonec dá, bez toho by vlastně celá oblast mezi karlovarskou hlavní silnicí a lome Zahrádka byla nepřístupná. A to by byla škoda, protože když projedete Klenovice k říčce Třemošná, využijete nádhernou cestu přes louky nad říčkou Třemošná. Je to sice do Podmokel asi jen kilometr, ale tu cestu si velice dobře pamatuji, právě proto, jak hezký prostředím se projíždí. Kousek kolem chat se jede po asfaltu, poté je cesta štěrková a motá se kolem rybníčků. Jsou tu nějaké cedule, nepřišlo mi že přímo historické, ale nějakých 15 let už na hrbu měly, které ukazovaly jakési cyklostrasy v okolí. Samozřejmě to vůbec neodpovídá aktuálnímu stavu, takže spíš pro pobavení. Nicméně čeho si lidé nevšímají, to je obvykle to nejlepší široko daleko. Lidé si tu snad ještě trochu váží přírody, ne jako v Plzni a okolí. 

Za rybníkem Hroznatán a Novým rybníkem křižuji silničku u Stříbrného mlýna a trochu s obavami se vydávám do stoupání k samotě Liška. V takových zapomenutých oblastech, jako je tato, jsou tenké přerušované cesty v mapě varováním. Tentokrát se ovšem jelo dobře, cestu mi zpestřil i nepojácný koloušek, nechal mě přiblížit se úplně k němu. On asi chudák neodhad, že nevyskočí na strmý sráz vedle cesty, tak mu nic jiného nezbývalo. Po tomto setkání jsem lesní kamenitou cestou šlapal dál vzhůru, dokud jsem nedojel ke statku. Cesty jsou tu trochu jinak než v mapě, takže jsem se samozřejmě nejprve vydal špatným směrem. Správně bylo vydat se po louce po stopách traktoru dál na sever k lesu u Malého Špičáku. Zde jsem skutečně trefil větší cestu, po které se už vydávám na západ ke Čbánu. Převážně se sjíždí, ale je třeba odbočit vpravo, kam vede větší cesta přes bezejmenný potůček a dovede vás až do vsi. za Čbánem k Černému rybníku je to jasné, ale protože jsem tu letos projížděl několikrát (Fanatik), tak vím, že kolem něj jsou cesty bídmné. Vydal jsem se tedy pokud možno po největší směrem k Melchiorově Huti. Oproti mapě je tu tak 10 cest navíc, takže orientovat se tu dá vážně špatně. Někudy nad (zde už spíš) potokem Třemošná jsem instinktivně projel až k rekreačnímu středisku a mohl se po asfaltu vydat výrazně vyšším tempem nahánět kilometry ke Karlovu dvoru, karlovarské státní silnici a části obce Polínka - Na Holé. Zde jsem sjel ze silnice a pokračoval polní cestou právě do Polínek. Tam jsem odbočil na slepou cestu do Kejšovic, ale než jsem přejel Dolský potok, odbočil jsem vlevo na slušnou cestu vedoucí údolím. Pochopitelně se cesta postupně zhoršovala, zvlášť na pravém břehu, kudy jsem je. Ale projet se dalo až k chatám v Kamýčku, odkud vedlo prudké sotupání do Olešovic. Jen jsem se vyhoupnul, už jsem zas sjížděl do Úterý. Krásná obec, kterou už jsem párkrát projížděl, tak se dnes nezdržuji a takovým úvozem stoupám k "Nové výstavbě". 

Rychle se občerstvuji a vydávám se na poslední úsek, ten, který vůbec neznám - jak bych také mohl, je to přes 45 km od Plzně. Kupodivu slušnou cestou postupně více a více stoupám, horní část Úterý jekolem 550 m n. m., k Obecnímu rybníku je to přes kopeček a pak na Stěnské, kde ústí cesta na silnici, jsem už 650 m n. m. Kus Špičáku o pár metrů dál je odtěžen, tak jsem si prohlédl nedávno opuštěný lom, ještě tu stojí nevyrabované stroje. Proti větru dupu do Heřmanova, za ním odbočuji vpravo k Ovčímu dvoru, za nímž se vydávám doleva, na sever po polní cestě. Lesem nadjíždím Ovčí rybník a pak objíždím po vnější straně celý areál kláštera, ještě ale musím kousek po silnici, než se dostanu k bráně do samotného klášteru premonstrátů Teplá. Tentokrát areál obdivuji z té správné strany, chvíli sedím u občerstvení a pak se vydávám na cestu zpátky.

Bylo a je moc příjemné, když se člověk vrací po větru, to je obvykle výhoda výletů s cílem západně od Plzně. Navíc jsem v 650 m n. m., takže pojedu nejen po větru, ale také celkově nutně z kopce😊 A hned po malé silničce lemované alejí do Křepkovic je to znát. Poté odbočuji po červené, kde je cesta poněkud náročnější, ale mě tohle baví. K památníku letců neodbočuji, naopak pokračuji k zelené, které se budu držet dlouho - přes Loučky, kousek po silnici, pak zas po nezpevněné cestě přes Kamýk do údolí Pstružího rybníku, od Nového dvora po zelené vystoupat k Řešínu a završil jsem to táhlým stoupáním po silnici do Bezdružic. Kupodivu jsem trefil správnou cestu a projel na kraji zástavby pod nádražím k Plzeňské ulici, kde jsem se připojil na NS Údolím Nezdického a Úterského potoka (a modrou a zelenou a CT 2214, aby toho náhodou nebylo málo). Do Potína se sjíždí hezkou nezpevněnou cestou, pak následuje malinká asfaltka po CT 2214 k silnici a Starému mlýnu na Úterském potoce. A tady už to znám, jednou jsem tu ujížděl dešti. Pod Falkenštejnem a stejnojmenným vodopádem, které si nechávám na jindy, pokračuji údolím po proudu. Už si nepamatuji, který úsek je špatný, tak jsme jel s mírnými obavami, nicméně ty se nepotvrdily, k Hlaváčkovu mlýnu jezdí i auta a pak už je to asi jen 200 m, než odbočím na louku, kde vede nevýrazná cesta vzhůru k nebi...a do Pakoslavi. Následuje jednoduchý přejezd přes kopec do Křelovic a do Skupče. Ve Skupči odbočuji vpravo a jedu pořád rovně za nosem, křižuji silnici do Pernarce a mířím po polní cestě do Ničové. Zvláštní je, že za ní je v mapě vyznačena silnice, ale je tam úplně normální polní cesta. Někdy ty mapy jsou vážně maotucí. Asfaltka vede až od Žebráckého potoka, odkud stoupám k Chrančovicím a pak už po rovině do Náklova. Klasicky zadem kolem obory mířím do Líšťan a pak odbočuji na konci vsi na polní cestu směrem ke Košeticím. Možností se tu nabízí více, já zvolil "horní" cestu, takže sjíždím do Košetic směrem od Hunčic. 

Dále je to klasika po modré parádní cestě do Čemín. A protože nějakou hlavu pomazanou napadlo vysypat červenou turistickou trasu k lesu štěrkem z náspu, od té doby je pěkně na hovno, tak jedu neznačenou cestou severně od vesnice a na červenou se připojuji až na kopci, kde je normální, nezpevněná, zkrátka v pořádku. Musím ještě sjet do Kůští, které je hluboko v údolí, takže ke spalovně si to zas vystoupám. V Chotíkově výšku opět ztrácím, abych se mohl pustit do posledního dnešního stoupání od hřbitova k Chotíkovskému lesu. Abych se tam dostal, musím ještě přes hlavní silnici a pak už stezkami lesem znovu přes Sytnou nad Globusem na Košutku. Sjídžím kolem Košuteckého jezírka a učiliště a protože není žádný provoz, k Lochotínskému pavilonku se pouštím po silnici... No to víte, že mi tam padla červené na tom zbytečném semaforu z ulice Boženy Němcové, to snad není pravda! To už jsem ale co by kamenem dohodil k domovu.

Krásný den s příjemným počasím, 115 km taky dobrý😀 Průměrná rychlost 19,9 km/h, to jsem se mohl pochlapit a dát přes těch 20, ale holt převýšení bylo kolem 1700 m, tak jsem se na víc nezmohl. 
 
 
 

Klášter Teplá

Klášter Teplá

Klášter Teplá

Klášter Teplá

Stříbrný mlýn - nebojácný kolouch





Žádné komentáře:

Okomentovat