neděle 14. ledna 2024

Černá skála za Přešticemi

76 km
4. 9. 2023
 
Náročnost: Velká
Převýšení: 900 m
Terén: Lesní cesty a asfaltky
 
 
Plzeň-Pod Záhorskem - Rondel - centrum Plzně - po levém břehu Radbuzy Depo 2015, Doudlevce - Škodapark - po CT 3 Vokounova lávka - Hradiště - Radobyčice - Valík - Štěnovice - po červené Čižice - po žluté Nebílovy, Prusiny, Na Mrtoli, Hájsko - po červené Krasavce, Střížov, Kucíny, Radkovice, zřícenina hradu Skála - Černá skála - Zálesí - Zelené - Lužany - Přeštice - Žerovice - Zastávka - Šavlice - Ve Vrší - Chlumčany - Dobřany - Wartův mlýn - Měsíční stráň - po pravém břehu Radbuzy Černý Most - po NS Údolím Radbuzy Tyršův sad - Plzeň-Borský park - centrum - Rondel - Pod Záhorskem
 
 
Je sice pondělí, ale přesto se chci projet, protože se blíží dovolená bez kol a až se vrátíme, už nemusí být zrovna příznivé počasí a bude ještě kratší den. Vytipoval jsem si to na Černou skálu za Přešticemi, o kopec blíže než Loupensko.
 
Mažu tedy přímo na jih ze Záhorska přes Rondel do centra Plzně a pak po levém břehu Radbuzy kolem Depa 2015 a bývalé plovárny až do Doudlevec k Malostranskému mostu. Přes něj se vydávám na druhý břeh a kolem Škodaparku pokračuji po panelové cestě až k Vokounově lávce. Mezi zábradlím a skalkou tam začíná pěšinka do Hradiště. Dříve bezproblémová stezka bude "vylepšena" nějakými schody. Už jsem oznamoval tento problém na magistrátu, ale zatím je práce půl roku nedodělaná, takže je situace ještě přijatelná a dá se místem nad řekou pod hradištěm projet. Z Hradiště už ale musíte po asfaltu, kde zbyla z minulosti nějaká naučná stezka. V Radobyčicích se nejdřív sjede k řece a pak se stoupá Podhájím. protože i tady pro pár chatařů všechno vyasfaltovali, zkouším novou cestu více přes kopec, ale zatím nezpevněnou. Je to docela fajn, na rozcestí pod vrcholem Valíku odbočuji mírně vpravo a vracím se na konec zpevněného úseku, načež pokračuji lesem ke Štěnovicím a postupně začínám klesat. Vsí projíždím po červené, poté kousek po louce a pak po hodně rozbité staré asfaltce po levém břehu Úhlavy do Čižic. Projedu kolem jezu a dále se budu držet žluté turistické trasy. Ta vede kolem hřbitova, za nímž končí asfalt. Nejprve se mírně stoupá mezi poli a pak strmým úsekem lesem. Nad Nebílovy se cesta srovnává, dává příležitost se na okamžik vydechnout a pak se zas stoupá alejí ke kostelu sv. Jakuba Většího na Prusinách. Ačkoliv se pak pár metrů klesá, kopec ještě nekončí, přes kraj Netunic a  pak po silnici k Mrtoli se stále stoupá. Následuje pořádný sjezd, bohužel opět po nedávno vyasfaltované cestě. Když jste v tom nejlepším sjezdu, žlutá nečekaně odbočuje kolmo vlevo a více méně vrstevnicově pokračuje nejprve štěrkovou a pak polní cestou k rozcestí Hájsko nad Snopoušovy. Zde se vrací červená turistická trasa, která mě dovede vlastně až k dnešnímu cíli.
 
Nejprve klesá do Krasavců, poté vede polní cestou přes chatovou osadu Střížov, překoná silnici do Přeštic, vystoupá do lesa nad bioplynovou stanici, dokud nevyústí kousek před Kucíny. Nejprve je nutné přejet jednu silnici, pak lesíkem kolem vysílače, druhou silnici, až potom vjedete do vsi. Po hlavní silnici ale nemusíte, červená hned odbočuje doprava, na jih. Po malé venkovské silničce se dostanete stále po červené do Radkovic, následuje ale prudký výjezd po lesní cestě ke zřícenině hradu Skála, který mě ale dnes tolik nezajímá. Hned za ním polevo by měla být, a skutečně je, cesta ke skalnímu hřbetu pod kopcem Černý les. Objel jsem to tam, zjistil co a jak, kolo schoval do lesa a pěšky proběhl po nevýraznýchg stezkách práve k Černé skále. Bohužel už zapadá slunce a skála je dost ve stínu, takže na fotkách je trochu nevýrazná, ale jinak je to pěkný kus skály, která není evidentně ve velké známosti, a to je dobře. Po druhé straně skalního hřbětu se vracím ke kolu a rychle se vydávám znovu na cestu, mám to ještě daleko s stíny se prodlužují. Ještě kousek zbývá vystoupat, ale do Zálesí už se sjíždí. Pod Zálesím odbočuji na nenápadnou polní cestu, která vede do Zeleného. Odtud jedu po silnici a nějaké NS s nekonečným názvem do Lužan. V mapě jsem našel, že by se snad mělo dát jet loukou do Přeštic, to by byla bomba, i když přes Příchovice by to taky bylo fajn. A opravdu, mezi hlavní silnicí a řekou po rozlehlých loukách jsem projel na kraj města! Tak to je nádhera😊 Jestli je to průjezdné i když zrovna není posečeno, tak to nemá chybu, někdy zas vyzkouším. teď musím projet kolem benzinky a průmyslovou zónou na neznačenou polní cestu na sever k Žerovicím. Na jaře jsem tu jel celkem bez problému, ale nyní je cesta zoraná a já mam hodně velké problémy se dostat dál. To je docela problém, protože za chvíli je tma, že ano... Díky bohu se to po několika nezdarech jinudy dalo projet polem, ale stálo to za prd. Byl jsem rád, že jsem se probojoval až k silnici. Do Žerovic je to co by kamenem dohodil, vsí projíždím severovýchodním směrem k zemědělskému družstvu a pak kamenitou polní cestou ke trati. Taky už jsem tu kdysi jel. Za tratí je o něco horší cesta, ale mně se líbí, že je nezpevněná. Zkratku do obce Zastávka kopírující okraj lesa jsem nezahlédl, takže jedu přímo na sever podle pravítka až k silnici. Než ze mě slétá všechno bahno, už zase odbočuji - hned za tratí ve vsi doprava. Docela velká cesta mě dovede k rybníku Šavlice. Není ale čas na rozjímání, v lese začíná být špatně vidět. Zkrátil jsem si cestu malou stezičkou podél trati, ale do Chlumčan jsem odmítl jet po asfaltce, takže jsem se vydal přes kopec Ve Vrší, tam jsem přece už párkrát projel. No, jenže to asi bylo v hluboké minulosti nebo já nevim, protože teď jsou tam akorát bahnitá koryta od nějakého harvesteru a ostružiny, přes které se nedá ani projít. Na čtvrtý pokus jsem vyjel na podmáčenou louku s vysokou trávou plnou drnů, takže jsem se hodně ztuha blížil Chlumčanům. Abych trochu popojel, jedu do Dobřan po silnici. 
 
Přes město se proplétám podle nejkratší trasy naklikané v mapě, vyjíždím ale na severníém konci na neznačenou cestičku na pravém břehu Radbuzy vedoucí k lanové lávce, která s epořád ještě nerozpadla😃 Hezkou cestou po louce pak dojedu k Wartovu mlýnu. Klasicky následuje průjezd Měsíční strání. Na levý břeh se dostanu Cimrmanovou lávkou, projedu Lhotou a podél řeky se blížím Černému Mostu. To abych nemusel po asfaltu na druhé straně řeky. Závěrem jedu po NS Údolím Radbuzy po další lávce, tentokrát přes Borskou přehradu, vystoupám k Červovi a pak sjíždím ke Škodalandu. Naučná stezka mě provází až k Borskému parku. Pak už se žádného značení nedržím, Přes Bory jedu k fakultní nemocnici, přes Plzeň-Zastávku, Resslovou ulicí do centra a pak přes Rooseveltův most na Roudnou a do Záhorska.
 
Moc pěkný výlet, jsem rád, že jsem ho stihl po práci, protože měřil celých 76 km. Průměrná rychlost je 20,8 km/h a nastoupáno přes 900 m.  
 
 
Černá skála u Přeštic
 
Černá skála u Přeštic


Černá skála u Přeštic

Černá skála u Přeštic

 

Žádné komentáře:

Okomentovat