pondělí 2. ledna 2023

Těnovická skála

7. 9. 2022

Terén: Lesní pěšiny a cesty

Plzeň-Pod Záhorskem - Na Rychtářce - Plzeňský Prazdroj - Lobezská ulice - U Seřadiště - Koterov - Starý Plzenec - Šťáhlavy - Kozel - Šťáhlavice - po CT 2299 Milínov, Dobšovka - Lipnice - Těnovická skála - Mešno - Kornatice - Hádek - Neslívský rybník - Svidná - Lhůta - Tymákov - Letkov - V Pytli - Božkov - po NS Údolím Úslavy Rokycanská - Plzeňský Prazdroj - Na Rychtářce - Roudná - Pod Záhorskem

Párkrát, když jsem sjížděl od Těnovické stúpy, jsem míjel Těnovickou skálu, chtěl bych se na ni dnes konečně podívat. Ze Záhorska přes Plzeň jedu přes Rychtářku, kolem Prazdroje k Hornbachu, tam musím nakoupit nějakou drobnost a pak Šumavskou do Lobezské ulice, která mě dovede k Částkově. Za kruhovým objezdem pak pokračuji Sušickou ulicí a vilovou čtvrtí k průmyslovému areálu. Velenickou ulicí se dostávám do ulice U Seřadiště a po velkolepé lávce přejíždím na druhou stranu čtyřproudé silnice ke Koterovu. Nejedu však přes ves, vracím se trochu do kopce a pak mířím po nezpevněné cestě směrem k dálnici. Dle mapy by se mělo dát projet nad řekou kolem jezu k cyklostezce. Dojel jsem do míst, kde se cesta ztrácí v hlubokém korytě potoka a dál se raději nepouštěl, že to příště kdyžtak zkusím z druhé strany. Na CT 31 se tedy vracím přímo pod dálničním mostem. Bohužel ta nudná asfaltka nejde objet nějakou zajímavější alternativou, kousek tedy musím po ní a pak odbočuji doprava na louku. Nejede se tam zas tak dobře, je tu jen sotva znatelná pěšinka ve vysoké trávě, takže bere hodně energie. Ale stále lepší, než bezduše točit nohama na asfaltu. Po louce se dostávám až k trase NS Staroplzenecká. Ta se sice nějak vrací ke sv. Blažeji, ale rozbahněná cestě vede dál do Luční ulice.

Ve Starém Plzenci vyjedu k nádraží a pak v podstatě podél trati jedu nejen přes město, ale až ke hřbitovu do Šťáhlav po cestě vedoucí přímo po poli. To je hezký úsek, ze kterého se dá pokračovat po červené turistické trase k zámku. Z Úslavské ulice pak vede říční nivou nezpevněná cesta, kudy rád jezdím ke Kozlu. Podjíždím inundační most a pokračuji podél Úslavy do Šťáhlavic a pak přes louku k silnici. Po CT 2299 mě pak čeká dlouhé stoupání nad Milínov. Tam se sice chvíli klesá, ale pak přichází další stoupání k vršku Sváreč. Cesta směrem ke Spálenému Poříčí se i nadále vlní, na rozcestí nad Vlkovem nicméně odbočuji doleva, opouštím značenou cyklotrasu a stoupám do Lipnice. Odtud by to už mělo být jen kousek k cíli...

Za Lipnicí směrem na Těnovice odbočím vlevo na polní cestu, projedu lesem, odbočím na jih a bude to. Někudy tudy jsem musel jet obráceným směrem před lety. Polní cesta je asi tak 200 m v pořádku, pak je tu ale nějaký novější rybníček, který mapa nezná a neví ani o novém uspořádání cest. Vybírám tu větší, která ovšem také mizí v lese. Střídavě hledám v mapě a ujišťuji se, že jsem správně a zároveň hledám nějakou skutečnou cestu. Žádná tu ovšem není, jen nějaké koryto plné stop od kopyt a úvoz se zbytky nějaké ohrady. No zkrátka asi půl kilometru si klestím cestu lesem, než jsem se dostal k cestě. Ztratil jsem hodně času, naštěstí tahle cesta už vede k Těnovické skále. Sice je fajn, že je kolem skály mýtina bez stromů, ale jejich místo zaujaly hodně bujné maliny, takže se nedá ke skále vůbec dostat. Aspoň z povzdálí se tedy krátce pokochám a vyrážím zpět po cestě douhým sjezdem k Mešenskému mlýnu a do Mešna. V Mešně odbočuji vlevo a po nádherné polní cestě s výhledem do krajiny, která objíždím lesík, kllesám do Kornatic. Dále stoupám po CT 2040 k Hádku a pak lesem stále po asfaltce kolem Neslívského rybníku. Kousek za ním je rozcestí s lesními cestami, tam odbočuji vpravo, abych si trochu zkrátil cestu ke Svidné. Za Svidnou ze zelené turistické trasy odbočuje ke Lhůtě malá neznačená pěšinka. Jezdím ji rád, ale poslední dva, tři roky je nad Lhůtou brutálně rozježděná těžkou technikou a vždy tu byly hluboké vrstvy bahna. Dnes tomu není jinak, takže to ze mě lítá na všechny strany, když trochu v rychlosti projždím vesnici. Za Lhůtou klesám k samotě za Moukroušemi a cesta se pak stáčí k západu a ústí na kraji Tymákova. Projíždím celou obec, za ní pak stoupám k dálnici.

Tentokrát jedu podél D5 k solární elektrárně, kde odbočuji vpravo na žlutou a elektrárnu objíždím ze severu. Z lesa vyjíždím v Letkově. Podél Božkovského potoka se jede vždy dobře, takže rád tu cestu přes polesí V Pytli využívám. Z Božkova obvykle jezdím po pravém břehu Úslavy po CT 2127 a NS Údolím Úslavy. Míjím Lobezský park a na Rokycanské se vydávám vlevo k Prazdroji. Přes město, tedy opět přes Rychtářku a Roudnou pak mířím do cíle Pod Záhorskem.

Až na potíže za Lipnicí a trochu zarostlým okolím Těnovické skály to byl hezký výlet, potěšil mě nález cesty mezi Mešnem a Kornaticemi. Počasí mi taky přálo, takže není nač si stěžovat.